آفتاب
از سوی انتشارات نشر نو؛

«دلهره‌های کودکی» کتاب شد/ به چالش کشیدن آموزه‌های فروید

«دلهره‌های کودکی» کتاب شد/ به چالش کشیدن آموزه‌های فروید

کتاب «دلهره‌های کودکی» نوشته آلیس میلر با ترجمه امید سهرابی نیک توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «دلهره‌های کودکی» (جستجوی خود واقعی) نوشته آلیس میلر به تازگی با ترجمه امید سهرابی نیک توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۰۸ چاپ شده است.

آلیس میلر نویسنده سوئیسی متولد لهستان است که بیش از ۲۰ سال به عنوان روان کاو و مدرس روان کاوی فعالیت کرد و در این مدت ۷ کتاب نوشت. او در سال ۱۹۷۳ به واسطه نقاشی‌های خودجوش، دوران کودکی خود را بازیافت. پس از آن، اعتبار نظریه‌های روان کاوی را به طور جدی زیر سوال برد. در نتیجه در سال ۱۹۸۸ از عضویت در انجمن بین‌المللی روان کاوی استعفا کرد و در سال ۱۹۹۵ کتاب پرفروشش «دلهره‌های کودکی» را مورد تجدید نظر قرار داده و دوباره منتشرش کرد.

کتاب‌های این نویسنده به ۲۱ زبان ترجمه شده اند. شهرت بین المللی میلر به خاطر فعالیت‌های وی در زمینه علل و نتایج کودک آزاری و خشونت علیه کودکان و هزینه آن برای جامعه است. آلیس میلر در سال ۲۰۱۰ در سن ۸۷ سالگی درگذشت. او در مقدمه ای که بر نسخه ویرایش شده «دلهره‌های کودکی» در سال ۱۹۹۵ نوشته، می‌آورد: طی این سال‌ها، هیچ گاه مایل نبودم سه کتاب اولم «دلهره‌های کودکی»، «به صلاح خودت» و «تو آگاه نیستی» را بازبینی کنم زیرا نمی‌خواستم زندگی گذشته ام را پنهان کنم. ولی اینک با توجه به استقبال گسترده از کتاب «دلهره‌های کودکی» و مسائل مهم تر دیگری که پیش آمده، مایلم در این خواسته ام تجدید نظر کنم.

میلر می‌نویسند: این کتاب هفده سال پیش براساس قواعد روان کاوی نوشته شد، قواعدی که مدت‌هاست از قیدشان رها شده ام و حتی امروز معتقدم گمراه کننده اند؛ بنابراین مجبور شدم متن کتاب را به طور کامل اصلاح کنم. در روند بازبینی، بخش‌هایی را که هنوز معتقدم معتبر و مفید است نگه داشته ام و قسمت‌های خاصی را که نیاز به توضیحات بیشتر داشتند روشن تر کرده ام. از زمان انتشار این کتاب، بسیاری از خوانندگان به من نامه نوشته اند و گفته اند ذهنشان با خواندن این کتاب بسیار روشن شده است. ظاهرا این کتاب کلیدی به آن‌ها هدیه کرده تا بتوانند درهایی را باز کنند که مدت‌ها بسته بودند: درهایی به زندگی گذشته شان.

این پژوهشگر در کتاب خود، مخالفتش را با فروید چنین اعلام می‌کند: در واقع، روان کاوی را فروید پایه گذاشت تا مخصوصا زخم‌های دوران کودکی را پنهان کند و از آن زمان تا به حال این کار را به خوبی انجام داده است. فروید _ با گمانه زنی‌های تائیدنشدنی و انکار وجود راهی قابل اطمینان برای رسیدن به حقایق دوران کودکی _ می‌کوشید با ترس‌هایش از آسیب‌های دوران کودکی خودش کنار بیاید.

این کتاب ۳ فصل اصلی دارد که به ترتیب عبارت اند از: «ماجرای کودک بااستعداد و داستان روان درمانگر شدن ما»، «افسردگی و خودنمایی: دو شکل مرتبط انکار» و «دور باطل خوارشماری».

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

زمانی که چندین بار تجربه کنیم که فوران احساسات شدیدِ مربوط به دوران کودکی (احساساتی که مشخصه اصلی آن‌ها غیر قابل درک بودنشان است) می‌تواند افسردگی‌های بلندمدت ما را التیام ببخشد، از آن پس نحوه برخورد خود را با احساسات «ناخواسته» و، بالاتر از همه، احساسات دردناک تغییر خواهیم داد. در واقع کشف خواهیم کرد دیگر مجبور نیستیم از الگوی گذشته پیروی کنیم که باعث ناامیدی و سرکوب درد و فرو خوردن احساسات می‌شد؛ زیرا ما حالا دیگر روش بهتری برای برخورد با ناامیدی و سرخوردگی در اختیار داریم که عبارت است از تجربه و بروز درد. بدین ترتیب، ما بالاخره به تجارب گذشته خود و بخش‌هایی از خودمان و سرنوشتمان که قبلا بر ما پوشیده بودند دسترسی می‌یابیم.

اما کودکان چنین امکانی ندارند. کودک مکانیسم خودفریبی کاملی ندارد و، از سوی دیگر، اگر همدردی و حمایت کافی در محیط اطرافش نبیند، شدت احساساتش بسیار بیشتر از یک بزرگسال تهدیدش می‌کند. به علاوه، کودک ممکن است در معرض خطرات بیرونی واقعی نیز قرار داشته باشد. بزرگسالان، برخلاف کودکان، وقتی جرات بروز احساساتشان را به خود می‌دهند در معرض هیچ خطری قرار نمی‌گیرند، اگرچه ممکن است (برای اولین بار) از خطرات زندگی گذشته شان بهراسند و دلایل این هراس هنوز در ناخودآگاهشان باقی مانده است.

این کتاب با ۱۷۵ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است.

کد N1771506

وبگردی