آفتاب

بازگشت دریک به انگلیس پس از دور دنیا

بازگشت دریک به انگلیس پس از دور دنیا

26 سپتامبر سال 1580 فرانسیس دریک، جهانگرد و دریانورد انگلیسی پس از آنکه جهان را دور زد به بریتانیا بازگشت. اسپانیایی‌ها و بسیاری از کشورهای ...

26 سپتامبر سال 1580 فرانسیس دریک، جهانگرد و دریانورد انگلیسی پس از آنکه جهان را دور زد به بریتانیا بازگشت. اسپانیایی‌ها و بسیاری از کشورهای آمریکای‌لاتین او را یک متجاوز و دزد می‌دانند. دریک در شهر تجاری تاویستوک، واقع در دوون انگلستان، چشم به جهان گشود. در سن بیست سالگی صاحب یک کشتی شد. به همراه پسر عموی دوم خود، سر جان هاوکینز، توسط کشتی‌ای که متعلق به یکی از بستگانش بود، اولین سفر خود را به دنیایی تازه، آغاز کرد. در سال ۱۵۶۹، او ازسوی اسپانیایی‌ها در یکی از ناوگان‌های خود در بندری واقع در مکزیک، به دام افتاد. اگر چه او موفق به فرار از دست اسپانیایی‌ها شد، ولی اعتقاد بر این است که این اتفاق، آتش انتقام را در وجود این دریانورد کینه‌توز بر انگیخت.

 

او در زمان سلطنت ملکه الیزابت اول، در پانزدهم نوامبر ۱۵۷۷، مجموعه‌ای از ناوگان جنگی را گرد هم آورد و از سواحل اقیانوس آرام به سمت اسپانیا روانه شد. شرایط آب و هوایی بد، او را مجبور به پناه‌گیری در فالموس واقع در کرن وال کرد. پس از انجام یکسری تعمیرات، او دوباره ناوگان خود را به راه انداخت. همین که او به سواحل پرو رسید، از سوی یکی از ساکنان بومی آن منطقه، زخمی شد. او بعد از اینکه دوره‌ نقاهت را گذراند، طی یک تعقیب و گریز طولانی، توسط یک کشتی اسپانیایی اسیر شد. کشتی‌ای که بیش از بیست و پنج هزار پزو از طلای ناب پرو را حمل می‌کرد که معادل سی و هفت هزار دوکات اسپانیایی بود. فرانسیس به‌خاطر کارهایی که در جهت برده‌داری انجام داده بود، معروف شد. آدم‌ربایی و انتقال مردم غرب آفریقا و تبادل آنها با محصولات با ارزش بالا، کاری بود که او به راحتی انجام می‌داد. با اینکه آدم‌ربایی و انتقال افراد در انگلستان جرم محسوب می‌شد، ولی او به راحتی می‌توانست این کار را انجام دهد؛ چراکه این قانون افراد غیرپروتستان و بردگان را شامل نمی‌شد. او عمدتا شهرها و روستاهای آفریقایی و کشتی‌های بردگان پرتغالی را مورد حمله قرار می‌داد. او پس از اینکه دور دنیا را گشت و به انگلستان باز گشت به مقام شوالیه‌ای رسید، در سپتامبر ۱۵۸۱ به‌عنوان شهردار پلیموت انتخاب و در سال ۱۵۸۸ به‌عنوان معاون دریا سالار انتخاب شد. او در سال 1595 نقشه‌ سفر به جزایر کارائیب را کشید که آخرین سفر او بود و در سال ۱۵۹۶ در اثر بیماری در سن ۵۵ سالگی جان سپرد.

کد N1771457

وبگردی