آفتاب
گامی برای ماندگاری روستاییان در خراسان جنوبی

مِهر آفتاب بربام خانه محرومین/پنلهایی که نبض امید را زنده می کنند

مِهر آفتاب بربام خانه محرومین/پنلهایی که نبض امید را زنده می کنند

بیرجند- اجرای طرح اشتغالزایی با استفاده از انرژی های تجدید پذیر اعم از برق و باد در خراسان جنوبی نور امید را در خانه های روستاییان نمایان کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: خراسان جنوبی به لحاظ شرایط آب و هوایی منطقه ای گرم و خشک به شمار رفته و خشکسالی های پیاپی نیز محرومین زیادی را در دل این خطه کویری پرورش داده است، اما دست خداوند از سویی دیگر یاری رسان مردمان دیندار و ولایی این سرزمین شده است.

بر اساس اطلاعات هواشناسی، خراسان جنوبی یکی از آفتابی ترین استان های کشور است به گونه ای که در این استان تنها هوا در ۷۵ روز ابری بوده و در ۳۰۰ روز باقیمانده سال نعمت بی کران خورشید در تمامی ساعات روز بر زمین می تابد.

بنابراین، این خطه کویری یکی از قطب های مهم کشور در بهره مندی از انرژی خورشیدی محسوب می شود و استفاده از پنل های خورشیدی در تولید برق می تواند راهی موثر برای ماندگاری جمعیت روستایی و نیازمند در روستاها باشد.

از این رو کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی برای اولین بار اشتغالزایی برای محرومان از طریق پنل های خورشیدی را دستور کار قرار داده و مِهر آفتاب را بر بام خانه های روستایی استوار کرده است.

به همراه جمعی از مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره) خرسان جنوبی راه روستای شوشود از توابع بخش مرکزی بیرجند می شویم تا برق امید را در چشمان این روستاییان از نزدیک حس کنیم. چرا که طرح اشتغالزایی با استفاده از پنل های خورشیدی برای اولین بار در این روستا به مرحله اجرایی درامده است.

اگرچه کوچه هایش خاکی و بوی کاهگل به خود گرفته اند اما باید برای اجرای این طرح خانه ها مستحکم و تازه ساز باشد. شوق تماشای امید ما را به منزل «عباس الهی» از جمله افرادی که برای شرکت در این طرح اعلام آمادگی کرده است، می کشاند.

لبخند امید بر چهره روستاییان

بانوی خانواده از همان بدو ورود با لبخند و سپند به استقبالمان می آید. از دعاها و برق چشمانش به خوبی هویداست که از اجرای این طرح شادمان است. هر چند مدت نیز دعای خیری نصیب مسئولان می کند و می گوید: خداوند اجر کسانی را برای محرومان قدم برمی دارند را چند برابر می دهد.

وی با بیان اینکه برای خرید پنل خورشیدی از کمیته امداد وام گرفته ایم، می افزاید: تاکنون چهار  قسط این وام را تحویل داده و هنوز به سوددهی نرسیده ایم.

این بانوی روستایی که امیدوار است بعد از سه سال به سوددهی برسند، می افزاید: در حال حاضر درآمد ماهیانه این پنل ۷۰۰ هزار تومان بوده که از این میزان ۴۰۰ هزار تومان برای اقساط وام پرداخت می شود.

وی بیان می کند: این طرح نیازمند شرایط سنی خاصی نبوده و همه مردم نیز می توانند در این طرح شرکت کنند.

اجرای طرحی برای خودکفایی مددجویان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی نیز بیان کرد: به دنبال این هستیم که مددجوهای کمیته امداد، نیروهایی مولد باشند.

رضا سلم آبادی با بیان اینکه استفاده از انرژی های تجدید ناپذیر در دستور کار قرار گرفته است، افزود: در حال حاضر طرحی مطالعاتی در حال انجام بوده که بعد از پایان طرح به سمت استفاده بیشتر از این انرژی ها می رویم.

وی با اشاره به طرح اشتغالزایی با استفاده از پنل های خورشیدی بیان کرد: این طرح نمونه ای خوب برای ایجاد اشتغال و خودکفایی مددجویان کمیته است.

سلم آبادی بیان کرد: طبق تفاهم نامه ای که بین وزارت نیرو و کمیته امداد به امضا رسیده است، هر کیلو برق  را وزارت نیرو ۹۰۰ تومان از روستاییان خریداری می کند.

وی با بیان اینکه همچنین شرکت برق برای ۲۰ سال تضمین خرید کرده است، گفت: این طرح هم به لحاظ محیط زیست و هم به لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی برای روستاییان مقرون به صرفه است.

سلم آبادی با اشاره به هزینه های خرید پنل های خورشیدی بیان کرد: مدجویان برای خرید این پنل ها ۲۰ میلیون تومان وام از محل وام های تبصره ای و ۱۰ میلیون تومان نیز از محل صندوق اشتغال کمیته امداد دریافت می کنند.

نصب ۳۵۰ پنل خورشیدی در سال جاری

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی بیان کرد: قسط ماهیانه این وام قریب به ۴۰۰ هزار تومان بوده که بعد از سه سال مددجو به خودکفایی می رسد

وی با بیان اینکه در حال حاضر این طرح در روستای شوشود اجرایی شده است، افزود: بعد از بررسی نقاط ضعف این طرح، مرحله دوم نیز اجرایی خواهد شد.

سلم آبادی ادامه داد: تا نیمه آبان ماه سال جاری در ۵۹ نقطه دیگر از خراسان جنوبی این پنل ها نصب خواهد شد.

بنا به گفته مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی تا پایان سال جاری، ۳۵۰ پنل در روستاهای استان نصب خواهد شد.

وی با اشاره به شرایط نصب پنل های تولید برق از خورشید بیان کرد: برای نصب این پنل ها بر روی پشت بام منزل، باید ساختمان طرح نیز استحکام داشته باشد.

سلم آبادی ادامه داد: همچنین صحفه این پنل ها باید به صورت هفته ای با پارچه ای تمیز شود.

استفاده از انرژی خورشید و صادرات این انرژی یکی از مصداق های تحقق حماسه اقتصادی در کشور است و مسئولان با این حرکت می توانند نقش موثری در محقق کردن رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد داشته باشند.

امید است با اجرای این طرح در خراسان جنوبی بتوانیم گامی موثر در راستای استفاده از انرژی های خدادای و تجدید ناپذیر برداشته شده و اقدامی مناسب برای رفع محرومیت ها و خودکفایی روستاییان باشد. بدون شک این امر نیازمند فرهنگ سازی از سوی مسئولان و رسانه ها بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.

کد N1771217

وبگردی