آفتاب

تدوین 40 برنامه برای توسعه توریسم ایران

تدوین 40 برنامه برای توسعه توریسم ایران

نشست خبری روز جهانی گردشگری با حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد درحالی که عمده صحبت‌ها به کلی‌گویی‌ ...

دنیای اقتصاد-نوید شکراللهی:نشست خبری روز جهانی گردشگری با حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد درحالی که عمده صحبت‌ها به کلی‌گویی‌ گذشت. محمد محب‌خدایی در این نشست، بار دیگر ایده «شهر گردشگر» را مطرح کرد، اما جزئیات این طرح را مسکوت گذاشت.

 

تمرکز «شهرگردشگر» بر دو جنبه

در این نشست، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اهمیت گردشگری در اشتغال‌زایی و توسعه پایدار اظهار کرد: «هر گردشگری که به ایران سفر می‌کند به‌طور میانگین حدود 1200 دلار ارز با خود به‌همراه می‌آورد و چنین رقمی نشان‌دهنده آن است که هر گردشگر به‌اندازه 30 بشکه نفت برای کشور درآمد ایجاد می‌کند.» محب‌خدایی با اشاره به این نکته که بسیاری از کشورهایی که فاقد منابع معدنی و نفتی هستند توسعه گردشگری را در دستورکار خود قرار داده‌اند، افزود: «ذخایر ما در حوزه گردشگری، استان‌های کشور هستند که حکم ذخایر نفتی را دارند و باید از آنها بهره‌برداری شود. به این منظور حدود 40 برنامه برای توسعه گردشگری کشور به‌عنوان استراتژی دوره گذار تدوین شده است که اجرایی خواهد شد.» وی بدون نام بردن و اشاره به کلیات این 40 طرح ادامه داد: «برای جذب بیشتر گردشگر خارجی به ایران و تحقق طرح 20 میلیون گردشگر خارجی در سال 1404 باید یک زبان مشترک در حوزه گردشگری در نهادهای تصمیم‌گیرنده ایجاد شود و از برنامه‌های اصلی ما این است که تمام شهرداران و اعضای شورای شهرهای کشور به‌عنوان مشاوران مدیران کل میراث فرهنگی استان‌ها فعالیت کنند.» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره مجدد به طرح «شهر گردشگر» به‌عنوان مهم‌ترین طرح این سازمان برای توسعه گردشگری کشور تصریح کرد: «موضوع شهر گردشگر دو جنبه از مدیریت شهری را تفکیک می‌کند.

بسیاری از شهرهای کشور تمام تمرکز خود را بر پاسخگویی به نیازها و امورات شهروندان و ضرورت‌های شهری معطوف کرده‌اند، حال آنکه صنعت گردشگری به‌عنوان یک صنعت مولد و کاتالیزوری برای سایر حوزه‌ها، باید در مدیریت شهری مورد توجه قرار بگیرد و در برنامه‌ریزی‌ها جامعه را به دو دسته گردشگر و ساکن تفکیک کند. این بدان معناست که یک استان اگر 2 میلیون نفر جمعیت دارد، باتوجه به اینکه 6/ 16 درصد از جمعیت جهان گردشگر است، باید برای یک میلیارد و 200 میلیون گردشگر نیز در کنار جمعیت ثابت و ساکن خودش برنامه‌ریزی داشته باشد.» محب‌خدایی در صحبت‌های خود ترکیه را به عنوان کشوری که پیشرو در زمینه گردشگری بوده مثال زد که بسیاری اقدامات آنها می‌تواند الهام‌بخش برنامه‌ریزی‌های گردشگری ایران باشد. وی اظهار کرد: «در تمامی برنامه‌های تلویزیونی ترکیه، به جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری این کشور از جمله اماکن تفریحی، اماکن تاریخی و حتی بیمارستان‌ها و حوزه گردشگری سلامت اشاره می‌شود. این مساله نشان می‌دهد برنامه‌ریزی‌ها در شهر گردشگر با آنچه که در شهر ایده‌ال وجود دارد متفاوت است.» معاون گردشگری کشور درخصوص زمان اجرایی طرح شهر گردشگر گفت: «نخستین اقدام در حوزه شهر گردشگر این بود که با مسوولان هواپیمایی کشور رایزنی کردیم و مقرر شد تا نقشه گردشگری و شبکه سفر ایران ترسیم شود. همچنین صحبت‌هایی با وزارت کشور انجام شده تا شهرداری‌ها در زمینه ایجاد نرم‌افزار برای استان‌ها فعال شوند. جهت تبدیل فرصت‌ها به ثروت، موارد بسیاری وجود دارند که مشغول پیگیری آنها هستیم.»

 

در زیرساخت مشکل نداریم!

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اظهار نظری با اشاره به زیرساخت‌های گردشگری کشور تصریح کرد: «در حال حاضر مشکل اصلی گردشگری کشور زیرساخت نیست. مشکل اصلی این است که زمان رفت و آمد گردشگران به ایران زیگزاگی شده و از برنامه‌ای مشخص تبعیت نمی‌کند. در برخی فصول، برخی از استان‌های کشور با تراکم و ازدحام گردشگر مواجهند؛ درحالی‌که در دیگر ایام سال عکس این مساله واقعیت دارد. برای حل این مساله، تقویم گردشگری و رویدادها تدوین شده است تا با مشخص بودن هدف و مخاطبان هر رویداد و جشنواره‌ای، تعداد گردشگران و سفرها را بتوانیم افزایش دهیم.» محب خدایی درخصوص رویکرد این سازمان به طرح تعطیلات دو روزه، به‌عنوان طرحی که منجر به توزیع سفرها در طول ایام سال شده و به توسعه پایدار گردشگری منجر می‌شود، به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: «مساله تعطیلات باید ساماندهی شود، اما مشکل اصلی گردشگری کشور این است که بر گردشگری تفریحی متمرکز شده و از سایر حوزه‌های گردشگری مغفول مانده‌اند. این طرح شاید گشایش قابل‌توجهی ایجاد نکند، با این حال ما برای دو روزه شدن تعطیلات پیگیری خواهیم کرد.»

 

برنامه‌های روز جهانی گردشگری

بهانه اصلی برگزاری این نشست تشریح برنامه‎‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای روز جهانی گردشگری بود، اما بخش بسیار کوتاهی از صحبت‌ها به این موضوع اختصاص یافت. محب‌خدایی به اختصار درباره برنامه‌های این سازمان به‌مناسبت این روز اظهار کرد: «اجرای برنامه‌های آیینی مرتبط با ماه محرم، برگزاری نمایشگاه میراث فرهنگی و صنایع دستی به عنوان دو حوزه مهم برای توسعه گردشگری و سخنرانی مسوولان کشوری از برنامه‌های اصلی مراسمی است که به مناسبت این روز برگزار می‌شود.» معاون گردشگری کشور در نهایت این وعده را به خبرنگاران داد که تمام بدنه دولت به‌دلیل تمرکز بر مساله اشتغال، گردشگری را به‌صورت جدی در دستورکار قرار داده‌اند.

کد N1770900

وبگردی