آفتاب

زنگ بیماری

زنگ بیماری

تارا رستم‌زاد: محیط مدرسه به‌خاطر وجود بچه‌های زیاد و تعامل نزدیک بچه‌ها با یکدیگر، به‌خودی خود مستعد انتقال بیماری‌هاست.

گاهي بچه‌‌ها هم با رعايت‌نكردن بهداشت شخصي باعث مي‌‌شوند بيماري خيلي سريع‌تر منتقل شود؛ در نتيجه در 9‌ ماه سال تحصيلي ديدن بچه‌هايي كه با تب و عفونت يا انگل و قارچ‌هاي پوستي مواجهند چيز عجيبي نيست. اگر مي‌خواهيد شايع‌ترين بيماري‌هاي دوران مدرسه و راه‌هاي پيشگيري و درمان آنها را بدانيد اين صفحه را بخوانيد. سرماخوردگي، انگل‌هاي دستگاه گوارش، عفونت‌هاي قارچي، سرخجه، شپش، آبله‌مرغان و سرخك شايع‌ترين بيماري‌هاي واگيردار در سنين مدرسه هستند كه كافي است يكي از بچه‌ها به اين بيماري‌ها مبتلا شود تا تك‌تك همكلاسي‌ها و دوستانش هم در معرض ابتلا قرار گيرند.

  • سرماخوردگي

با سرماخوردگي همه آشنا هستيم، بيماري شايع و پردردسري كه با عفونت حاد قسمت‌هاي فوقاني مجاري تنفسي همراه است و بچه‌ها به‌خاطر ضعف سيستم ايمني‌شان ممكن است تا 7-6 بار در سال هم به آن مبتلا شوند. خستگي زياد ناشي از فعاليت روزمره يا بودن در مكان‌هاي آلوده هم دلايل ديگري هستند كه باعث مي‌شوند فرزندان شما زود به زود سرما بخورند. بهترين راه پيشگيري از سرماخوردگي اين است كه به فرزندتان آموزش دهيد از افراد بيمار دور بماند و در هر زنگ تفريح حتما دست‌هايش را با صابون بشويد و خشك كند. شستن دست‌‌ها كار ساده‌اي است اما به تنهايي مي‌تواند باعث دوري از بسياري از بيماري‌ها شود. اگر فرزندتان سرما خورد، تا 2 روز او را در خانه نگه داريد كه باعث سرماخوردگي همكلاسي‌هايش نشود. همچنين درصورتي كه علايم او ادامه داشت او را با ماسك راهي مدرسه كنيد تا مانع انتشار ويروس شويد. استفاده از دستمال مخصوص براي مواقع سرماخوردگي و گرفتن جلوي دهان هنگام عطسه و سرفه هم مواردي است كه حتما بايد به فرزندتان آموزش دهيد. مصرف زياد مايعات، ويتامين‌هايي مثل C و B و مصرف پروتئين‌ها از طريق مرغ و تخم‌مرغ براي كودك سرماخورده بسيار مؤثر است.

  • اسهال و استفراغ

يكي از بيماري‌هايي كه در دوران مدرسه بيشتر احتمال ابتلا دارد، اسهال، استفراغ و عفونت‌هاي دستگاه گوارش است كه مي‌تواند ويروسي يا ميكروبي باشد. بيماري‌هاي دستگاه گوارش كه علت ويروسي دارند بچه‌ها را دچار تب، استفراغ و اسهال مي‌كنند اما اگر عفونت‌ها باكتريايي باشند، با سرعت بيشتري بين بچه‌هاي مدرسه منتقل شده و مدت طولاني‌تري هم براي استراحت و بهبود نياز دارند. براي دور ماندن از اين بيماري‌ها به فرزندتان بياموزيد كه قبل و بعد از دستشويي رفتن دستانش را به خوبي با آب و صابون بشويد. اگر به هر دليلي فرزندتان دچار مشكلات گوارشي شد حتما او را نزد دكتر ببريد و در مدت درمان دارويي، مايعات، كته ماست، سينه مرغ و هويج و غذاهاي ساده و كم‌چرب براي او آماده كنيد.

  • آبله مرغان

اگر تا قبل از سن مدرسه، فرزندتان به آبله مرغان مبتلا نشده باشد احتمال زيادي دارد كه اين بيماري را از يكي از همكلاسي‌هايش بگيرد. اين بيماري شايع، منشا ويروسي داشته و بسيار واگيردار است. بيماري از طريق تماس مستقيم، با قطرات ريز مجاري تنفسي قابل‌انتقال است و حدود 3-2 هفته ممكن است در بدن نهفته بماند. شروع بيماري با تب خفيف، سستي و بي‌اشتهايي است و با بروز بثورات پوستي به‌مدت چند روز همراه است. آبله مرغان شايد تنها بيماري‌اي باشد كه بهتر است از آن پيشگيري نكنيد. اگر فرزندتان به اين بيماري مبتلا شد، پزشك براي او استراحت يك هفته‌اي در منزل را تجويز خواهد كرد.

  • آنژين استرپتوكوكي

آنژين استرپتوكوكي بيماري‌اي حاد و عفوني و به‌شدت مسري است كه با گلودرد و تب شروع مي‌شود و دوره درمان طولاني دارد. در اين بيماري غدد لنفاوي زير گردن بزرگ و سفت مي‌شوند. آنژين استرپتوكوكي در بچه‌هاي سن مدرسه شايع است و با تب بالا و ضعف شديد همراه مي‌شود. بنابراين اگر فرزندتان به آنژين مبتلا شد ممكن است مجبور شويد يك هفته از رفتن او به مدرسه جلوگيري كنيد.

  • سرخك

دانش‌آموزان در محيط مدرسه به‌احتمال بيشتري ممكن است در معرض سرخك و سرخجه باشند. سرخك بيماري حاد و بسيار واگيرداري است كه ويروس آن به سادگي از هوا منتقل مي‌شود و كودك را دچار تب، ضايعات پوستي و خارش و سرفه خشك مي‌كند. البته خوشبختانه با واكسينه‌كردن فرزندتان مي‌توانيد او را براي همه عمر از سرخك دور نگه داريد اما در 5درصد موارد هم ممكن است فرد با وجود واكسن زدن باز هم بيمار شود. كودك بيمار بايد يك هفته تا 10روز از ديگران دور بماند.

  • شپش

با وجود پيشرفت‌هاي بهداشتي، هنوز هم بچه‌ها در محيط‌‌هايي مثل مدرسه و مهدكودك در معرض شپش گرفتن هستند. شپش البته ربطي به آلودگي و بي‌فرهنگي فرد ندارد و در تمام دنيا، حتي كشورهاي پيشرفته هم روي موهاي بعضي از افراد پيدا مي‌شود. اما نكته مهم اين است كه شپش به سرعت از شخصي به شخص ديگر منتقل مي‌شود. اگر فرزند شما بي‌دليل سرش را مي‌خاراند، به دقت موهاي او را بررسي كنيد. براي اين كار از يك ذره بين كمك بگيريد و زير نور مناسب، منطقه به منطقه سر را دقيق بررسي كنيد. البته حتما دستكش به‌دست داشته باشيد. با ديدن سفيدي‌هايي كه به ريشه چسبيده‌اند و با ناخن جدا نمي‌شوند، بايد به پزشك مراجعه كنيد. اگر فرزند شما يا يكي از بچه‌هاي كلاس شپش بگيرد حداكثر تا 2هفته بعد همه را آلوده مي‌‌كند. به همين دليل، درمان شپش يك درمان جمعي است و همه اعضاي خانواده يا بچه‌‌هاي كلاس بايد معاينه و درمان شوند و لوازم و ابزارهاي مورد استفاده همه آنها بايد جوشانده شده يا با الكل ضدعفوني شوند. براي پيشگيري از شپش گرفتن، به فرزندتان آموزش دهيد فقط از وسايل شخصي خودش استفاده كند و وسايلي مثل مقنعه، شانه، كلاه و... را به كسي قرض ندهد و از كسي هم قرض نگيرد.

  • انگل‌هاي گوارشي

انگل‌ها معمولا از آب آلوده به بدن كودكان منتقل مي‌شوند و اگر فرزند شما در محلي درس مي‌خواند كه آب لوله‌كشي ندارد بهتر است هر روز قمقمه او را از خانه پر آب كرده و همراهش بفرستيد. اما ممكن است همه موارد بهداشتي در مدرسه رعايت شده باشد و باز هم فرزند شما به انگل مبتلا شود. در اين صورت ممكن است بيماري از يكي از همكلاسي‌‌هاي او كه دوره نهفتگي انگل يا دوران فعاليت آن را مي‌گذراند به فرزند دلبندتان رسيده باشد. انگل‌ها در آب آلوده، سبزيجات و ميوه‌هاي آلوده و خوب شسته نشده، استخر‌ها يا حوضچه‌ها و تالاب‌ها فراوانند و به راحتي به بدن انسان راه پيدا مي‌كنند. براي دور ماندن از ابتلا به انگل به فرزندتان شست‌وشوي زياد دست‌ها و امتناع از خوردن آب آلوده (مثل آب منبع‌ها)، سبزيجات شسته نشده و غذاهاي آماده را آموزش دهيد. شستن دست‌ها به‌ويژه بعد ازدستشويي مي‌تواند كمك زيادي به پيشگيري از انگل كند.

کد N1770598

وبگردی