آفتاب

بیانیه سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید

بیانیه سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید

سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید در بیانیه‌ای مطالبات قشر دانشگاهی کشور را به دولت یادآور شد.

به گزارش ایلنا، متن بیانیه سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید به شرح ذیل است:

به نام او که هر چه داریم از اوست

بیانیه سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید

مهر آغاز فعالیت مدارس، مراکز علمی و دانشگاهی کشور و شروع مجدد آموزش و پژوهش و رشد و بالندگی فرزندان این مرز و بوم است. نیک روشن است که دانشگاه‌ها و دانشگاهیان نقش موثر و بی بدیلی در تحول جامعه دارند و چنانچه دانشگاه اصلاح شود، جامعه هم اصلاح می‌شود. آنچه موجب می‌شود که مغز متفکر جامعه از انفعال بیرون آید و نظام را در حداکثر کارآمدی و جامعه را در اوج اقتدار و عزت و توانمندی قرار دهد، مشارکت دادن هر چه بیشتر دانشگاهیان در نهادهای تخصصی و تصمیم ساز کشور است. دانشگاه، کانون طرح اندیشه های نو در فضایی آزاد و عالمانه است و دانشگاهیان همواره در پی تحقق این مهم در عالم واقع هستند. منتقدان فرهیخته و متعهد با طرح انتقادات، اندیشه های نو و راه حل های مفید و چاره ساز، ضروری ترین عامل حیات جامعه اند و کشور نیازمند وجود، حضور، اندیشه ورزی و نقادی آنها در دانشگاه‌هاست؛ لذا تحقق آرمان آزاد اندیشی و تضمین امنیت آزاداندیشان و منتقدان در درون دانشگاه ها از مطالبات جدی اهل اندیشه است. با اتمام دوره اول دولت تدبیر و امید، دانشگاهیان هنوز رضایت چندانی از فضای خاص حاکم بر دانشگاه‌ها و عدم مقابله جدی با فساد علمی و بورسیه های غیرقانونی در نظام دانشگاهی ندارند. اصلی ترین مطالبه به حق دانشگاهیان تحقق شعار انتخاباتی رئیس جمهوری مبنی بر غیر امنیتی شدن فضای دانشگاه ها و مقابله جدی و قانونی با مظاهر فساد و بی اخلاقی در دانشگاه ها، و همچنین روند مخرب سرقت های علمی و مقاله فروشی ها توسط مؤسسات نامعتبر است تا دانشگاه، در بهار سال تحصیلی، رایحه امید را استنشاق کند.

سال‌هاست که کمیت‌گرایی در نظام دانشگاهی بر کیفیت آن سایه افکنده و به جای اینکه دانشگاه با تزریق نیروی متخصص و کارآمد به حل مشکلات اقتصاد و صنعت و درمان آسیب های اجتماعی و فرهنگی و ... مبادرت ورزد، بعضا خود مشکلات متعددی را بر گرده اقتصاد و صنعت تب آلود ما تحمیل کرده است. یکی از مطالبات حیاتی دانشگاه، ارتقاء کیفیت و ساختار مبتنی بر کیفیت گرایی در نظام آموزش عالی است.انجمن‌های علمی و صنفی در دانشگاه‌ها ازتوان لازم برای طرح و پیگیری مطالبه حقوق دانشگاهیان، برخوردار نیستند؛ تأکید بر فعال شدن این انجمن‌ها در عرصه دانشگاهی، و حمایت از حقوق صنفی دانشجویان مقابله با هرگونه سوء استفاده سیاسی و مصادره اعتراضات دانشجویی در راستای طرح مطالبات بر حق آنهاست.

 اساتید و دانشجویان با نگاهی امیدوارانه به تدبیر دولت یازدهم، سال تحصیلی جدید را آغاز می‌نمایند. متاسفانه عدم معرفی وزیر علوم، موجب شده که سال تحصیلی و آموزشی در دانشگاه ها بدون حضور وزیر شروع شود. آقای دکتر روحانی در موسم گفت‌وگوهای انتخاباتی، نقطه‌نظرات و برنامه‌هایی را در خصوص دانشگاه ها برشمردند که از نظر ما می‌تواند کلیدی برای رهایی سیستم آموزش عالی از مشکلات فعلی باشد. اینک وقت عمل فرا رسیده و قشر فرهیخته و تحصیل کرده کشور منتظر اجرای وعده ها و برنامه‌های اعلامی دولت هستند.

 سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار با تکیه بر اصل «مطالبه ‌محوری» و دوگانه «حمایت- انتقاد» امید و انتظار دارد که دکتر روحانی با تکیه بر همان عهد خود، و با توجه به همراهی ممتاز و همه جانبه ای که دانشجویان و اساتید در زمان انتخابات از خود نشان دادند، وزیری عالم، مدبر، آزاداندیش، برآمده از فضای دانشگاه و دارای مقبولیت در بین جامعه دانشگاهی را هر چه سریعتر انتخاب کرده و برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی نماید.

در همین راستا لازم می دانیم به برخی از چالش‌ها و مسائلی که مانع پویایی و بالندگی دانشگاه ها و مراکز آموزشی شده است اجمالا اشاره نماییم:  

۱. از اصرار بر اجرای طرح تحول علوم انسانی که منجر به کاهش انگیزه و یا از دست دادن اساتید برجسته دانشگاه، با بهانه های واهی و زدن انگهای خاص یا بی بصیرتی می شود،جلوگیری گردد.

۲. با توجه به کاهش تعداد دانشجویان در برخی رشته ها اثربخشی محتوایی و کیفی مراکز علمی و دانشگاهی جدیدالتاسیس که سبب بی ارزش شدن مدارک دانشگاهی تحصیلات عالی نسبت به گذشته شده است مورد بازنگری و اصلاح اساسی قرارگیرد.

۳. در جذب دانشجو در رشته‌های مختلف نیازسنجی صورت گیرد و نیاز صنعت و کشور در تربیت دانشجویان رشته های مختلف دانشگاهی مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.

۴. روسای دانشگاه ها کیفی سنجی شوند و ضمن پایبندی و اعتقاد به اصل «تغییر»، مدیران شایسته و علم‌سالار جایگزین «مدیرانی برای تمام فصول» شوند.

۵. از تصمیم های سلیقه ای و اجرای تفکیک جنسیتی که ناکارآمدی این شیوه در سیستم آموزش عالی و برخی نهادها و سازمانها  به اثبات رسیده پرهیز شود و احیای هویت جوان ایرانی و آموزش های همه جانبه برای ورود به محیط کار و زندگی مدنظر باشد.

۶. با رعایت اصل مشارکت همه‌جانبه ارکان آموزشی در دانشگاه، به‌ویژه در سطوح تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، اعتماد در جامعه دانشگاهی پررنگ شود.  

۷. با نگاهی باورمند به «نهادهای مدنی» و «تشکل‌ها» نگاه تزئینی به آنها پایان یابد.به طوری که به تشکلهای سیاسی و دانشجویی، آزادی عمل واقعی داده شود و امکان شکل گیری اتحادیه های سراسری دانشجویی پویا و مستقل فراهم گردد.  

۸. نشریات دانشجویی آزاد و مستقل که زمینه ساز نشاط و بالندگی دانشگاه هاست گسترش ، تقویت و حمایت شوند.

۹. اصل «استقلال» دانشگاه تضمین ‌شده و از دخالت نهادهای غیرمسئول و غیر پاسخگو جلوگیری شود.

۱۰. از برخوردهای قهری و انضباطی در فضای علمی دانشگاه خودداری و همچون سیستم های مترقی آموزشی، نظام تشویق بر تنبیه جایگزین اینگونه رفتارها شود.

۱۱. نگاه انسانی و انسان‌محور جایگزین نگاه ابزاری در روابط و معادلات ستاد و صف وزارت علوم و دانشگاه ها شود.

۱۲. ضمن رعایت اصل «اعتدال» و البته به دور از نگاه‌های محافظه‌کارانه که رویکرد حفظ وضع موجود را دنبال می‌کند، نقد و نقادی در فضای فعلی دانشگاه ها احیا شود.

سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار  ضمن تبریک سال تحصیلی جدید آرزوی موفقیت روز افزون برای دانشجویان و دانشگاهیان فرهیخته میهن عزیزمان می نماید.

کد N1770584

وبگردی