آفتاب

چاره‌اندیشی برای بحران بیکاری/ ضرورت اعتماد به بخش خصوصی

چاره‌اندیشی برای بحران بیکاری/ ضرورت اعتماد به بخش خصوصی

رییس اتاق بازرگانی ایران بحران بیکاری را از چالش های اساسی کشور برشمرد و افزود: دولت بدون همراهی بخش خصوصی قادر به حل مشکلات نیست.

به گزارش ایلنا؛ غلامحسین شافعی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که با حضور مسعود نیلی دستیار ویژه رییس جمهوری برگزار شد، با اشاره به لزوم اعتمادسازی بین بخش خصوصی و دولتی گفت: تمام سوابق تاریخی تصمیمات گرفته شده در کشور نشان می‌دهد اعتماد بخش خصوصی به دلیل تصمیمات دولت ها و اثرات مخرب آن و بی تفاوتی در جبران این اثرات با خدشه مواجه شده است.

وی افزود: از سوی دیگر نحوه اجرای خصوصی سازی٬ افزایش حجم و اندازه دولت در اقتصاد و تصمیمات اقتصادی که در زمان رونق درآمدهای نفتی بخش خصوصی را نادیده می گرفت و در زمان بحران به سمت بخش خصوصی چرخش داشت؛ مسائلی است که منجر به سلب اعتماد بخش خصوصی شده است.

شافعی با بیان اینکه عدم اعتماد واقعی به بخش خصوصی به ویژه بخش تولیدی ریشه گرفتاری های اقتصادی در کشور بوده است، ادامه داد: امروز بسیاری از مفاهیم از قبیل بخش خصوصی، قانون، صادرات و غیره به کرات استفاده می شود اما جنبه تشریفاتی داشته و عملا اعتقادی به کارکرد واقعی این مفاهیم در کشور وجود ندارد.

رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: بحران بیکاری امروز از چالش‌های اساسی کشور است که اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود نتایج غیرقابل بازگشت و آسیب‌های اجتماعی را در پی خواهد داشت.

شافعی با تأکید بر اینکه بدفهمی عمیق در ارتباط با بحث اشتغال زایی ریشه اصلی عدم حل این بحران است، گفت: بخش خصوصی در دنیا سهم بالایی از اشتغال زایی را به دوش می کشد و اشتغال بخش صنعتی در کنار آن دو عامل اساسی در اشتغال زایی است که غفلت از این موارد و بدفهمی منجر به آسیب های جدی در کشور شده که نمونه آن را در سال‌های ۸۵ تا ۹۰ می‌توان مشاهده کرد که با وجود درآمد زیاد مشکل اشتغال افزایش یافت.

رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اشتغال پایدار نیاز به سرمایه گذاری، به ویژه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی واقعی دارد. شافعی ادامه داد: هیچ دولتی تاکنون مسئولیت اثرات مخرب تصمیمات دولت قبلی برای بخش خصوصی را نپذیرفته و با چنین وضعی چگونه می شود بخش خصوصی واقعی سالم را کاملاً جذب کرد.

شافعی افزود: در موضع گیری های ریاست جمهوری، معاون اول و وزرا بارها موضوع اعتماد را شنیده ایم اما اینکه عملاً این اعتمادسازی را در بدنه دولت ببینیم باور آن کمی سنگین است.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: ایجاد اعتماد به بخش خصوصی به ویژه بخش مولد راه خروج از وضعیت فعلی و ایجاد راهی جدید برای اقتصاد ایران است چرا که دولت قادر نیست بدون بخش خصوصی مشکلات را حل کند.

وی خاطرنشان کرد: صنعت به صرف مجوز رشد نمی‌کند، برجام به تنهایی سرمایه گذاری نخواهد آورد و طرح های ضربتی نتیجه نخواهد داد تا زمانی که رابطه خوشه ای واحدهای کوچک با واحدهای بزرگ درک نشود و به دنبال خصوصی سازی واقعی نرویم.

رییس اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: وقتی هدف ارتقای صنعتی، تولیدی، اشتغال و دستیابی به اقتصاد مقاومتی باشد باید سایر دستگاه ها و ابزارها در اختیار این هدف قرار گیرد. وی افزود: باید علم را زمامدار امور اقتصادی قرار دهیم و از مشارکت نخبگان، مطبوعات مستقل، اصحاب حرفه و فن و بخش خصوصی بهره ببریم.

کد N1770548

وبگردی