آفتاب
معاون میراث فرهنگی گلستان در گفتگو با مهر:

قبرستان تاریخی «خالدنبی» سایت موزه شود/ ضرورت تعیین حریم

قبرستان تاریخی «خالدنبی» سایت موزه شود/ ضرورت تعیین حریم

کلاله – معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: خالد نبی قابلیت تبدیل شدن به سایت موزه را دارد اما این مجموعه باستانی بیش از هر چیز نیازمند تعیین حریم است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- زهرا بهرامی: محوطه ۱۲ هکتاری گورستان اسرار آمیز خالد نبی با حدود ۶۰۰ سنگ مزار استوانه ای و بقعه خالد نبی، بقعه‌ های عالم بابا و چوپان عطا و دره ‌ای به نام پنج شیر و همچنین چشمه خضر دندان، رشته تپه ‌ماهورهای خاکی، سرزمین عجایب ایران را در شرق استان گلستان در شهرستان کلاله تشکیل داده است.  

فرم بیضی شکل و کشیدگی در جهت شمالی – جنوبی و سنگ مزارهای ایستاده و منحصر بفرد مجموعه فرهنگی - تاریخی خالد نبی سالانه بیش از ۱۵۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی را به قله کوه گوگجه داغ که به سرزمین عجایب ایران معروف است و روستای ترکمن نشین گچی سو می کشاند.

بر اساس شواهد سطحی باستان شناختی این محوطه مربوط به قرون اول و میانی دوره اسلامی بوده و یکی از آثار شاخص استان و کشور محسوب می شود.

[p]وی خاطرنشان کرد: به هر دلیل این اتفاقات در گذشته انجام نشده و میراث فرهنگی گلستان از سال گذشته ثبت ملی و فنس کشی آن را انجام داده است و الان هم اعتقاد داریم باید با سرعت اقدامات پژوهشی، باستان شناختی و مرمتی در آن صورت گیرد.و این مجموعه احیاء شود.

وی متذکر شد: پیشنهاد ما برای احیاء این مجموعه سایت موزه است تا با امکاناتی که در فضای سایت موزه ای فراهم می شود، گردشگران بتوانند از آن استفاده کنند.

معاون میراث فرهنگی گلستان در پایان اظهار کرد: بخش عمده تخریب های صورت گرفته در مجموعه خالد نبی مربوط به سال های گذشته است هرچند نمی توانیم مدعی باشیم در سال های اخیر تخریبی در سنگ مزارها انجام نشده است اما امید داریم به زودی در بخش حفاظت، مرمت و پژوهش و گمانه زنی در این مجموعه ورود کنیم.

کد N1770515

وبگردی