آفتاب
خبر

ثبت رکورد مصرف 2/ 88 میلیون لیتر بنزین در شهریور

ثبت رکورد مصرف 2/ 88 میلیون لیتر بنزین در شهریور

«میانگین مصرف بنزین در نیمه نخست امسال با 3/ 8 درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال، به ۸۱ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در روز رسید.» این خبری است ...

دنیای اقتصاد:«میانگین مصرف بنزین در نیمه نخست امسال با 3/ 8 درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال، به ۸۱ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در روز رسید.» این خبری است که روز گذشته به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران منتشر شد تا در پی آن پیش‌بینی «دنیای اقتصاد» از رکوردزنی مصرف بنزین در شهریور سال جاری که پیش‌تر مطرح شده بود به تحقق بپیوندد. بر این اساس میانگین مصرف بنزین در شهریور ماه امسال در حالی 88 میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بوده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 4/ 81 میلیون لیتر در روز بوده است. این اعداد و ارقام رشد 4/ 8 درصدی مصرف بنزین در شهریور امسال را نشان می‌دهد.

 

«دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «مصرف بنزین اوج می‌گیرد»؛ طبق بررسی رفتار فصلی مصرف‌کنندگان بنزین این انتظار را مطرح کرده بود که مصرف بنزین در شهریور امسال به روزانه بیش از 87 میلیون لیتر خواهد رسید. در این بررسی «بنزین ارزان» و «توزیع نامناسب تعطیلات رسمی در طول سال» از مهم‌ترین عوامل رشد مصرف بنزین در ایران ارزیابی شدند. ثابت بودن قیمت بنزین از سال 94 به این سو عملا باعث شده است قیمت بنزین نسبت به نرخ تورم جاری کشور رشد منفی داشته باشد و ارزان‌تر شود. از دیگر سو نداشتن تعطیلات رسمی دو روزه در انتهای هفته، باعث هجوم خودروها به جاده‌‌ها در روزهای تعطیل رسمی می‌شود که به نوبه خود نقش پررنگی در افزایش مصرف سوخت، ایجاد ترافیک و آلودگی ایفا می‌کند. طبق گزارش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، بیشترین مصرف روزانه ۶ ماه نخست امسال به روز پنج‌شنبه (۱۶ شهریورماه) همزمان با ایام عید سعید غدیر مربوط می‌شود که ۱۰۴ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بنزین مصرف شده است. کمترین میانگین مصرف بنزین نیز در روز ۲۵ فروردین ماه امسال با رقم ۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در روز ثبت شد. اصلاح قیمت بنزین مطابق با نرخ تورم جاری در کشور یا نرخ جهانی سوخت و اعمال تعطیلات آخر هفته دو روزه از راهکارهای پیشنهادی کارشناسان برای کنترل مصرف بنزین در کشور است. از نگاه کارشناسان، نتیجه بی‌اقدامی دولت در رابطه با پیشگیری از رشد مصرف سوخت، چیزی نخواهد بود جز آنکه ایران با وجود تولید داخلی بنزین، واردکننده این کالا باقی خواهد ماند.

کد N1770185

وبگردی