آفتاب

نیاز «کریدور اقتصادی چین- پاکستان» به خط لوله صلح

نیاز «کریدور اقتصادی چین- پاکستان» به خط لوله صلح

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، اجرای خط لوله انتقال گاز ایران - پاکستان موسوم به خط لوله صلح را عامل موثر تحقق نیاز انرژی کریدور ...

ایرنا:سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، اجرای خط لوله انتقال گاز ایران - پاکستان موسوم به خط لوله صلح را عامل موثر تحقق نیاز انرژی کریدور اقتصادی چین -پاکستان (CPEC) عنوان کرد.

 

مهدی هنردوست گفت: ایران با داشتن یکی از بزرگترین ذخایر گازی جهان، به‌عنوان یکی از ضرورت‌های تحقق طرح بزرگ کریدور اقتصادی چین – پاکستان مطرح است. وی همچنین درباره طرح بزرگ کریدور اقتصادی چین‌- پاکستان (CPEC) اضافه کرد: ابتکار چین در این موضوع نه‌تنها باید به‌عنوان تجارت و کسب و کار، بلکه به‌عنوان عامل «تغییر‌دهنده سرنوشت و آینده» کل منطقه دیده شود. سفیر جمهوری‌اسلامی ایران در پاکستان با تاکید بر لزوم اجرای کامل طرح انتقال گاز ایران به پاکستان اضافه کرد: ایران در حال‌حاضر سهم خود را در اجرای خط لوله گاز به پاکستان انجام داده و منتظر طرف پاکستانی است که سهم خود را در سریع‌ترین زمان انجام دهد تا این طرح به نتیجه مطلوب و مورد‌نظر برسد. در ادامه این نشست، «خالد محمود» رئیس موسسه مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد (ISSI) که خود در یک بازه زمانی سفیر پاکستان در ایران نیز بوده است، گفت: گسترش همکاری پاکستان با ایران نظیر گسترش با چین، فرصت مناسبی برای طرفین است. رئیس‌جمهوری ایران نیز سال گذشته در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان‌ملل در دیدار با نخست‌وزیر پاکستان از تمایل ایران برای پیوستن به سیپک خبر داد. چین از این پیشنهاد ایران حمایت کرده و پاکستان نیز این پیشنهاد ایران را گام مهم قلمداد کرده است. پروژه گازرسانی از ایران به پاکستان موسوم به خط لوله صلح سال‌هاست آغاز شده اما دخالت کشورهای مختلف اجرای آن را در پاکستان به تأخیر انداخته است. میزان مصرف گاز در پاکستان طی 20 سال گذشته بیش از 80درصد افزایش داشته است. جمعیت پاکستان به‌سرعت در حال رشد است و تعداد انشعابات گاز از 4 میلیون به 4/ 8 میلیون انشعاب افزایش یافته است.

کد N1769659

وبگردی