آفتاب

تشکیل کارگروه احیای ۵۰۰ معدن متروکه

تشکیل کارگروه احیای ۵۰۰ معدن متروکه

کارگروه تخصصی احیای ۵۰۰ معدن متروکه با هدف رونق معادن و اشتغال‌زایی حداقل ۲۵ هزار نفر تشکیل می‌شود. به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و ...

کارگروه تخصصی احیای ۵۰۰ معدن متروکه با هدف رونق معادن و اشتغال‌زایی حداقل ۲۵ هزار نفر تشکیل می‌شود. به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مهدی کرباسیان رئیس هیات‌عامل ایمیدرو گفت: کارگروه تخصصی احیای معادن متروکه شامل نمایندگان ایمیدرو، معاونت معدنی وزارت صمت، خانه معدن ایران، شرکت تهیه و تولید و صندوق بیمه معدن و سایر نهاد‌ها و تشکل‌های مرتبط راه‌اندازی شود. وی افزود: در آستانه برنامه‌ریزی برای بودجه ۹۷ و اوایل فعالیت دولت دوازدهم برنامه احیای معادن متروکه را با محوریت خانه معدن ایران در دستور کار قرار می‌دهیم و پشتیبان این طرح؛ صندوق بیمه معدن، شرکت تهیه و تولید و ایمیدرو به‌عنوان حامی این پروژه‌ها خواهد بود. کرباسیان با قدردانی از حمایت‌های رئیس‌جمهوری و هیات‌دولت در تخصیص ۱/ ۵ میلیارد دلار تسهیلات برای حوزه صنایع و معادن کوچک گفت: معدن در چند سال گذشته مغفول واقع شده است و باید سرمایه صندوق بیمه افزایش یابد و معادن مختلف بدون بوروکراسی از تسهیلات لازم برخوردار می‌شود.

 

رئیس هیات‌ عامل ایمیدرو ادامه داد: تجمیع معادن کوچک باید در دستور قرار گیرد و مراکز فرآوری با هزینه حداقل طراحی و در جمع تعداد زیادی معدن راه‌اندازی شود. وی اظهار کرد: انتظار می‌رود این کارگروه، راهکار تضمین خرید محصول را با نوسان قیمت جهانی مواد اولیه بررسی کند. کرباسیان با تاکید بر حمایت‌های صندوق بیمه معدن برای جلوگیری از ورشکستگی معادن و توسعه اشتغال اعلام کرد: در این زمینه شرایطی باید ایجاد کرد تا با حمایت‌های شورای عالی معادن تسهیلاتی برای اینگونه معادن در نظر گرفته شود. کرباسیان افزود: ایجاد بانک جامع معادن متروکه در استان‌ها به تحقق این هدف کمک‌ می‌کند. وی با بیان اینکه در بازه زمانی ۳ ساله می‌توان ۲۵ هزار شغل به‌طور مستقیم در این حوزه ایجاد کرد، گفت: برای تضمین معادن کوچک باید راهکارهای عملی ارائه شود. در ادامه این جلسه محمدرضا بهرامن از خانه معدن هم گفت: برای راه‌اندازی هر واحد معدنی به‌طور میانگین ۵۰ نیروی انسانی نیاز است که با احیای معادن متروکه محقق خواهد شد.

وی افزود: تشکل‌ها آمادگی دارند در کنار دولت؛ اقدامات لازم را برای احیای معادن متروکه انجام دهند و به‌طور قطع ایجاد اشتغال مولد با دنبال کردن این برنامه دست یافتنی است. در ادامه بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: معادن کوچک و متوسط از این منظر قابل اهمیت است که می‌تواند موجب تحرک بخش تولید، اشتغال‌زایی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی شود. پروژه‌های بزرگ معدنی زمان‌بر است، اما معادن کوچک را می‌توان در ۸ ماه تا یک سال به بهره‌برداری رساند و آثار اشتغال را در دولت دوازدهم شاهد بود. وی با اشاره به تلاش‌های رئیس هیات‌ عامل ایمیدرو در افزایش سرمایه صندوق بیمه معدن به ۱۱۰ میلیارد تومان گفت: با بخشی از این سرمایه می‌توان ۱۰۰ تا ۱۵۰ معدن را همراه با ایجاد واحدهای فرآوری راه‌اندازی کرد. سهولت در تهیه پروانه اکتشاف، تعامل با وزارتخانه‌های اقتصادی برای راه‌اندازی معادن متروکه، تشکیل بانک جامع معادن متروکه، تهیه بخشنامه معرفی معادن متروکه در استان‌ها و توجه به پیش شرط‌های تحریک بازار در این حوزه از مواردی بود که حاضران در این جلسه بر آن تاکید کردند. به دستور مهدی کرباسیان رئیس هیات‌ عامل ایمیدرو مقرر شد با راه‌اندازی کارگروهی تخصصی متشکل از سازمان‌های ذی‌ربط حوزه معدن؛ برنامه احیای ۵۰۰ معدن متروکه عملیاتی شود.

کد N1769592

وبگردی