آفتاب

بررسی عملکرد سه سرمربی خارجی لیگ هفدهم/ برانکو؛ تنها اجنبی کاربلد!

بررسی عملکرد سه سرمربی خارجی لیگ هفدهم/ برانکو؛ تنها اجنبی کاربلد!

بررسی عملکرد سه سرمربی خارجی در هفدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر پرسش‌هایی را ایجاد می‌کند که مهمترین آن سوال تکراری «بالاخره مربی خارجی خوب است یا بد؟» است.

به گزارش مهر؛ برانکو ایوانکویچ سرمربی کروات تیم پرسپولیس با شکست دادن الاهلی در دیدار برگشت از مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا و صعود با این تیم به جمع چهار تیم برتر آسیا، به بهترین روزهای خود در ایران رسید.

حالا برانکو در قله مربیگری قرار گرفته است و نمی‌توان روی اوج بودن او را منکر شد. اما بر خلاف وی دو کروات دیگر شاغل در فوتبال ایران حال و روز خوشی ندارند تا جایی که می‌توان گفت روی لبه تیغ قرار داشتند اما در هفته هفتم موقتا از این خطر فرار کردند.

برانکو علاوه بر اینکه تیمش را به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا نیز رسانده است، در لیگ برتر هم یکی از مدعیان قهرمانی است. این سرمربی کروات توانسته پرسپولیس با صاحب ۴ پیروزی ، دو تساوی و یک شکست کند و با ۱۴ امتیاز در رده دوم جدول رده بندی جای دهد.

زلاتکو کرانچار کروات با تجربه‌ای که هدایت سپاهان را بر عهده گرفت تا این تیم را به مسیر موفقیت و بازگشت به جاده قهرمانی بازگرداند، نتایجش در هفت هفته ابتدایی لیگ برتر چنگی به دل نزد و باوجود هزینه‌هایی که این باشگاه متحمل شد، نمی‌توان گفت سپاهان چهره مدعی به خود گرفته است.

البته مسئولین باشگاه سپاهان اولتیماتوم به مربی کروات خود را انکار کردند اما با بیان این که وی را ملزم کردند تا طی دو بازی تیم شان را به روزهای خوب بازگرداند، نشان از نارضایتی شان از عملکرد این مرد با تجربه روی نیمکت تیم شان دارد.

شاید در سپاهان اولتیماتوم رسمی و علنی در کار نباشد، اما واقعیت این است که کرانچار روی لبه تیغ قرار دارد و بعید نیست اگر نتواند طی یکی دو هفته دیگر نتایج رضایت‌بخشی بگیرد، یکی از مربیانی باشد که زودهنگام ناچار به ترک نیمکت تیمش در لیگ هفدهم باشد.

البته تساوی با پرسپولیس در هفته هفتم تا حدودی وضعیت این مربی را بهتر کرد اما همچنان خطر وی را تهدید می کند چرا که سپاهان در جایگاهی نیست که هوادارانش انتظار دارند.

سپاهان با هدایت کرانچار از هفت دیدار قبلی صاحب یک پیروزی ، 4 تساوی و ۲ شکست شده است و با 7 امتیاز در رده دوازدهم جدول رده بندی قرار گرفته که برای یکی از پرافتخارترین تیم های لیگ برتر جایگاه مناسبی نیست.

از کرانچار بدتر وضعیت هموطن وی روی نیمکت تیم گسترش فولاد تبریز است. گسترش فولاد آنقدر بد نتیجه گرفته که به تنهایی در انتهای جدول رده بندی جا خوش کرده بود و در هفته هفتم از این جایگاه تکان خورد. لوکا بوناچیچ که در گذشته‌های نه چندان دور از مربیان خوب و کارنامه دار در فوتبال ایران بود، حالا بدترین روزهای خود را در لیگ برتر سپری می‌کند.

تیره روزی‌های گسترش فولاد با لوکا تداوم دارد و هیات مدیره باشگاه گسترش رسما برای این مرد با تجربه ضرب العجل تعیین کرده است. لوکا هم در بین مربیانی است که شانس زیادی برای به  اتمام رساندن لیگ برتر ندارد. نیمکت لرزان گسترش هرگاه ممکن است از تصرف او در آمده و به فرد جدیدی واگذار شود.

البته پیروزی خارج از خانه برابر سیاه جامگان درهفته هفتم لیگ برتر تا حدودی فرصت ادامه همکاری را برای بوناچیچ فراهم کرد اما او هم همچنان روی لبه تیغ گام برمی دارد.

گسترش فولاد تبریز از هفت بازی ابتدایی خود صاحب دو پیروزی، یک تساوی و ۴ شکست شده است و با 7 امتیاز در رده سیزدهم جدول رده بندی قرار گرفته است.

در لیگ برتر تنها سه تیم پرسپولیس، سپاهان و گسترش از مربیان خارجی استفاده می‌کنند و هر سه تیم هم از سه مربی بالای ۶۰ سال کروات سود می‌برند و همانطور که عنوان شد، تنها برانکو است در بین این سه مربی عملکرد خوبی از خود ارائه داده و عملکرد دو کروات دیگر بسیار ضعیف و پرانتقاد بوده و دو مربی تیم های شهرستانی روی لبه تیغ قرار دارند.

با عملکردی که بوناچیچ و کرانچار داشته اند و البته برانکو در پرسپولیس، این پرسش مطرح می شود که بالاخره مربیان خارجی برای فوتبال ایران مفید است یا خیر؟ این پرسش در حالی مطرح می شود که این سه مربی تقریبا همسطح هستند و جزو مربیان کارنامه دار محسوب می شوند. 

کرانچار و بوناچیچ هر چند این فصل موفق عمل نکرده اند اما سابقه خوبی در فوتبال ایران دارند و بوناچیچ حتی در فینال لیگ قهرمانان آسیا نیز با سپاهان حضور داشته است. کرانچار نیز با سپاهان قهرمان لیگ برتر شده است. بنابراین نمی توان گفت که این دو مربیان ضعیفی بودند و برانکو قوی است. 

43 43

 

 

کد N1769432

وبگردی