آفتاب

تصویربرداری از بزرگترین دشت نمکی سطح زمین

تصویربرداری از بزرگترین دشت نمکی سطح زمین

یک کاوشگر آژانس فضایی اروپا از صفحه نمکی Salar de Uyuni واقع در بولیوی که بزرگترین دشت نمکی زمین محسوب می شود، عکسبرداری کرد.

به گزارش ایرنا، دشت Salar de Uyuni در قله آند در جنوب غربی بولیوی قرار دارد. این دشت در ارتفاع 36560 متری سطح دریا قرار دارد و مساحت آن به 10582 متر مربع می‌رسد.
تصویر این دشت نمکی بزرگ توسط دوربین نصب شده در یک ماهواره کوچک به نام Proba-V تهیه شده که در اصل برای مطالعه پوشش گیاهی سطح زمین طراحی و ساخته شده است. این ماهواره هر دو روز یک بار از پوشش گیاهی و خشکی‌های سطح زمین تصویر تهیه می‌کند. اطلاعات حاصل از این ماهواره توسط محققان بلژیکی پردازش شده و به منظور انجام تحقیقات علمی، در اختیار محققانی از سراسر جهان قرار می‌گیرد.
در این تصویر الگوهای موجی شکلی در لبه غربی دشت نمک دیده می‌شود و در حاشیه شرقی آن نوار آبی رنگی به چشم می‌خورد که نشان دهنده سیلاب است. الگوی هندسی موجود در قسمت جنوب شرقی دشت نمک نیز نشان دهنده وجود یک معدن لیتیوم است.
با وجود این که نمکزار مانع رشد پوشش گیاهی و سکونت دائمی حیوانات در منطقه می‌شود، این دشت عظیم، هر سال در ماه نوامبر به محل تولید مثل سه گونه از فلامینگوهای صورتی تبدیل می‌شود.

۵۴۵۴

کد N1769218

وبگردی