آفتاب
حجت‌الاسلام زائری:

حوزه برای تمدن‌سازی باید مرکز آینده پژوهی داشته باشد

حوزه برای تمدن‌سازی باید مرکز آینده پژوهی داشته باشد

حجت‌الاسلام زائری گفت: حوزه برای تمدن سازی باید مطالعات دقیق اجتماعی و مرکزی برای آینده پژوهی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محمدرضا زائری استاد حوزه و دانشگاه در همایش طلبه طراز انقلاب که در موسسه فرهنگی شهدای هفت تیر(سرچشمه) برگزار شد، گفت: رهبر معظم  انقلاب تحول و ساماندهی حوزه را در افق و تمدن نوین اسلامی می‌بینند که یک تصور انتزاعی و مجرد از حوزه ندارند.

وی افزود: وقتی درباره ساز و کار تمدن‌سازی از حوزه سخن گفته می‌شود حوزه تهران موضوعیت پیدا می‌کند یعنی انتظار رهبر معظم انقلاب از حوزه تهران جلوداری در این رویکرد است که طراز انقلاب را با افق و چشم انداز تمدنی سامان دهد.

حجت‌الاسلام زائری با بیان این که در تمدن‌سازی موضوع نزدیکی به واقعیت بسیار اهمیت دارد، عنوان کرد: ساختار، نظام و ترکیب فعلی حوزه طلبه را به این هدف نمی‌رساند، یک طلبه طراز انقلاب باید اجازه داشته باشد در فضای مجازی با مردم ارتباط بگیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: باید درباره ذهنیت مردم نسبت به روحانیت، میزان محبوبیت و مرجعیت اجتماعی آنها  آمارگیری شود. برای تمدن‌سازی باید روحانیت بداند که در خیابان‌های تهران چه می‌گذرد؛ عزلت عزلت است صرف اینکه من در هوای تهران نفس می‌کشم چیزی را عوض نمی‌کند.

وی با بیان این که بنگاه تحول‌گرایانه سید باقر صدر یک الگویی است که باید از آن درس گرفت، عنوان کرد:  اولین نیاز برای تمدن سازی از طریق حوزه مطالعات دقیق اجتماعی است، حوزه باید مرکز آینده پژوهی داشته باشد، مرکز آینده پژوهی فقط برای تکنولوژی، فضای سایبری یا اقتصاد نیست بلکه حوزه هم اگر بخواهد برای تمدن کاری کند باید آینده‌پژوهی داشته باشد.

کد N1769073

وبگردی