آفتاب

درباره عوارض حمل کیف و یا کوله غیراستاندارد بدانید

درباره عوارض حمل کیف و یا کوله غیراستاندارد بدانید

مرتضی ایزدی-متخصص حرکات اصلاحی: درد گردن، کمردرد، انحناهای غیرطبیعی ستون فقرات و حتی در مواردی آسیب به رشته‌های عصبی ازجمله آسیب‌ها و مشکلات ناشی از انتخاب کیف غیراستاندارد و همچنین استفاده نادرست از کیف مدرسه است.

براي پيشگيري از اين آسيب‌ها هم والدين و هم كودكان بايد اطلاعات كافي در مورد انتخاب و نحوه استفاده از كيف مدرسه داشته باشند. به‌خصوص اينكه امروزه يكي از رايج‌ترين اين روش‌ها استفاده از كيف است كه گاهي روي ساعد، گاهي در دست و گاهي روي شانه حمل مي‌شود.

اما امروزه بيشتر افراد، به‌ويژه جوانان و كودكان ترجيح مي‌‌دهند از كيف‌‌هايي استفاده كنند كه اصطلاحا به آن كوله‌پشتي مي‌‌گويند. به‌عبارتي، كوله‌پشتي همراه هميشگي كودكان و بيشتر دانشجويان در طول سال تحصيلي هستند. اگر چه به‌نظر مي‌‌رسد استفاده از اين روش حمل به‌ويژه براي دانش‌آموزان و دانشجويان مناسب باشد اما تحقيقات بي‌شماري در سراسر دنيا ازجمله در كشور ما نشان داده است كه استفاده نادرست از كيف و كوله‌پشتي، حمل غلط و وزن بالاي كوله‌پشتي مي‌تواند صدمات بسياري به دستگاه اسكلتي عضلاني و ستون فقرات وارد كند. دغدغه‌هاي مربوط به حمل و جابه‌جا كردن كيف و كوله‌پشتي ما بين مدرسه تا خانه و بالعكس توسط دانش‌آموزان ازجمله مواردي است كه هر از گاهي خانواده‌ها را بر آن مي‌دارد كه بهترين راهكار را در اين مورد يافته و اجرا كنند.

  • معايب و مضرات حمل كيف و كوله‌هاي سنگين

آمارها نشان مي‌دهد، بيش از 40درصد استفاده‌كنندگان كوله‌پشتي از درد ناحيه كمر شكايت دارند. استفاده نادرست از اين وسايل مي‌تواند صدمات جبران ناپذيري را به ستون فقرات كودكان و دانش‌آموزان تحميل كند. انواع ناهنجاري‌هاي قامتي نظير گودي بيش از حد كمر، مشكلات ستون فقرات، شانه‌هاي نامتقارن، افتادگي شانه‌ها يا شانه به يك سمت، كمر درد شديد، انحناي ستون‌مهره‌ها، درد‌هاي گردني و غيره ازجمله مهم‌ترين عوارض حمل كيف و يا كوله غيراستاندارد و يا حمل كوله‌هاي استاندارد به شيوه ناصحيح در دانش‌آموزان و يا دانشجويان شايع است كه در بين آنها مشاهده مي‌شود.

اگرچه استفاده از كوله‌پشتي نامناسب يا حمل نامناسب آن در هر سني مشكل‌ساز است ولي در سنين پايين كه استخوان‌ها در حال رشد و شكل‌گيري‌اند و تاندون‌ها انعطاف‌پذيرترند، اين ناراحتي‌ها شديدتر است. ضمن اينكه استفاده نادرست از كوله‌پشتي در سنين پايين‌تر ممكن است تبديل به عادت شود و تا بزرگسالي ادامه پيدا كند و به بدن آسيب برساند. در اكثر افرادي كه در دوران نوجواني دردهاي عوارض اسكلتي عضلاني ذكر شده را تجربه كرده‌اند،

در آينده احتمال ايجاد فاصله ميان مهره‌ها، ابتلا به دردهاي عصبي و ايجاد دردهاي گردني، كمردرد، درد در ناحيه شانه‌ها و ساير عوارض اسكلتي عضلاني مرتبط بيشتر مشاهده مي‌شود. همچنين، كشيدگي حاصل از حمل كيف، باعث آسيب‌هاي گذرا يا حتي ماندگاري در ريشه‌هاي عصبي شانه و دست‌ها و گردن خواهد شد. عوارض مذكور را بايد جدي گرفت و به تغيير وضعيت بدني كه بر اثر حمل سنگين كوله‌پشتي رخ مي‌دهد توجه كرد.

اين عوارض در ميان دانش‌آموزان دختر بيشتر از پسران گزارش شده است. حمل كيف‌هاي سنگين، بالا و پايين بردن كيف از پله‌ها و ايستادن با كيف در صف مدرسه شيوع اين دردها را افزايش مي‌داد. در يك تحقيقي كه كارشناسان دانشگاه بوستون آمريكا در اين كشور انجام داده‌اند نشان مي‌دهد حدود 85درصد از دانش‌آموزان و دانشجويان در آمريكا دچار درد و ناراحتي ناشي از استفاده از كوله‌پشتي هستند.

بيشتر اين درد و ناراحتي روي شانه‌ها، ناحيه تحتاني كمر، بالاي كمر و گردن متمركز مي‌شود. تحقيق جديدي درباره كودكان علاقه‌مند به كوله‌پشتي در سنين آغاز دبستان تا پايان دوره راهنمايي در داخل كشور انجام شده است. اين تحقيق نشان مي‌دهد كه درصورتي‌كه وزن كيف يا كوله‌پشتي بيش از 10 تا 15درصد وزن دانش‌آموز باشد تغييرات ناسالم در وضعيت بدن و اندام‌ها افزايش يافته و وخيم ترخواهد شد.

توصيه متخصصان اين است كه وزن كيف را در همين محدوده تعيين شده بين 10 تا 15درصد وزن خود دانش‌آموز حفظ كنيد. ناهنجاري‌هاي قامتي با تغذيه مناسب، حركات اصلاحي و يادگيري اصول صحيح وضعيت بدني قابل اصلاح و درمان است.

کد N1768766

وبگردی