آفتاب
برای نخستین بار؛

منشور حوزه و روحانیت تدوین شد/ اعزام ۲۵ هزار مبلغ در ماه محرم

منشور حوزه و روحانیت تدوین شد/ اعزام ۲۵ هزار مبلغ در ماه محرم

قم- سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور از تدوین منشور حوزه و روحانیت برای اولین‌بار خبر داد و گفت: حوزه علمیه باید در همه مسائل موضع مشخصی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام عباس رفعتی ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد، با بیان اینکه باید در هفته دفاع مقدس یاد و خاطره شهدا را گرامی بداریم، افزود: خوشبختانه حوزه‌های علمیه در طول هشت سال جنگ تحمیلی در مقایسه با سایر اصناف بیشترین شهید را تقدیم اسلام و انقلاب کرده است.

وی با بیان اینکه تعداد شهدای روحانیون پنج برابر بیشتر از سایر اصناف و گروه‌ها است، افزود: تعداد شهدای روحانیون در دوران دفاع مقدس چهار هزار و ۳۵۰ نفر است.

اولین شهید مدافع حرم از روحانیت بود

سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه بیان کرد: اولین شهید مدافع حرم از روحانیت بود و تعداد زیادی از روحانیون در دفاع از حریم اهل بیت(س) به شهادت رسیدند.

وی گفت: حوزه با توجه به مطالبات مقام معظم رهبری باید در همه مسائل موضع مشخصی داشته باشد که در این زمینه اقدامات لازم صورت گرفته است.

حجت الاسلام رفعتی عنوان کرد: از آن‌جایی که شروع سال تحصیلی حوزه همزمان با ماه محرم بود، اعزام طلاب و روحانیون برای امر تبلیغ در آغاز سال تحصیلی در حال انجام است که بر این اساس نزدیک به ۲۵ هزار روحانی مبلغ که نیمی از قم و باقی از سایر استان‌ها هستند، به نقاط مختلف اعزام می‌شوند.

وی اظهار کرد: منشور حوزه و روحانیت برای نخستین بار تدوین شده و به تأیید مقام معظم رهبری و مراجع تقلید رسیده است.

سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور تنظیم نهایی سند چشم انداز حوزه در افق ۱۴۰۴ را از جمله اقدامات انجام گرفته در این مرکز اعلام کرد و افزود: در این سند بر اساس رسالت حوزه ۹ هدف کلان تنظیم شده است.

تدوین ۱۶ نظام آموزشی، پژوهشی و تهذیبی

وی بیان کرد: به منظور تنظیم و تدوین نظامات حوزه ، ۱۶ نظام آموزشی، پژوهشی و تهذیبی تدوین شده است که ۱۲ نظام از مجموع نظامات تصویب و سایر موارد در حال گذراندن مراحل تصویب است.

حجت الاسلام رفعتی گفت: چابک سازی ساختار ستادی مدیریت حوزه‌های علمیه از دیگر اقدامات انجام گرفته در این مرکز است که در این زمینه ساختار جدید تنظیم شده و مدیریت‌ها کاهش یافته است تا فعالیت‌ها بدون دیوان سالاری و اتلاف وقت به صورت بروز انجام شود.

وی ابراز کرد: تأسیس مرکز مطالعات راهبردی از دیگر اقدامات انجام گرفته بود زیرا در اولین دیداری که اعضای شورای عالی حوزه با مقام معظم رهبری داشتند بر وجود این مرکز تأکید شد.

تأسیس مرکز آموزش‌های کاربردی - مهارتی

سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه دومین مرکز مهم برای حوزه مرکز آموزش‌های کاربردی - مهارتی است، افزود: بسیاری از دروسی که طلاب مطالعه می‌کنند برای ورودشان به عرصه کار کاربردی نیست بنابراین لازم است آموزش‌های کوتاه مدت مهارتی و کاربردی داشته باشند که در این مرکز این آموزش‌ها ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: مجتمع آموزش عالی تبلیغ به زودی تأسیس می‌شود که در گرایش‌های مختلف تبلیغی به پرورش مبلغین می‌پردازد.

ارائه آموزش‌های تکمیلی توسط مرکز آموزش‌های غیرحضوری

حجت الاسلام رفعتی ادامه داد: مرکز آموزش‌های غیرحضوری به ارائه آموزش‌های تکمیلی می‌پردازد تا ارتباط طلاب با علم اندوزی برقرار باشد.

وی تشکیل شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی را از دیگر اقدامات انجام گرفته عنوان کرد و افزود: ناهماهنگی میان نهادها در حمایت و یا اعزام طلاب برای تبلیغ نابسامانی ایجاد می‌کند که برای ایجاد هماهنگی، این شورا به ریاست مدیر حوزه‌های علمیه تشکیل شد و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه، جامعه المصطفی العالمیه، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران نیز جزو این نهاد هستند.

سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ادامه داد: برخی از مصوبات این شورا شامل برگزاری همایش حوزه علمیه و جمعیت، تصویب تدوین طرح معرفی حوزه‌های علمیه در سطح ملی و بین المللی، ساماندهی ورود طلاب و روحانیون در امر طب سنتی، تصویب تدوین سند چشم انداز مشترک به عنوان سند تعامل نهادهای حوزوی، صدور بیانیه شورای هماهنگی در خصوص سند ۲۰۳۰، ارائه طرح جامع در امر تبلیغ و غیره بوده است.

وی بیان کرد: تولید شناسنامه دیجیتالی مدارس، طرح تحول سند حوزه‌های علمیه، تصویب طرح جامع هنر و مدیریت بر اساس نظام شورایی، تدوین برنامه پنج ساله حوزه بر اساس چشم انداز تصویب شده از دیگر اقدامات انجام گرفته توسط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه است.

حجت الاسلام رفعتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طب سنتی از قدیم در حوزه‌های علمیه مطرح بود و علما در حوزه مسئله طب را به خوبی دنبال می‌کردند که اکنون برای روی آوردن حوزه علمیه به این مسئله باید ابتدا با وزارت بهداشت رایزنی شود.

ضرورت ساماندهی سطوح عالیه

وی ضمن تأکید بر اینکه ساماندهی سطوح عالیه بسیار اهمیت دارد، افزود: مدیر حوزه‌های علمیه به معاونین ابلاغ کرده‌اند که باید در سطوح عالیه تمامی امتیازات حوزه آزاد حفظ شود و در عین حال نظارت و هدایت تحصیلی صورت بگیرد بنابرین در این سال تحصیلی پایگاه هدایت تحصیلی در مدرسه امام هادی(ع) ایجاد شده است.

سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه بیان کرد: توسعه موضوعات درس خارج به ویژه در مسائل مستحدثه و فقه خارج مورد تأکید واقع شده است که بیشتر به مسائل مربوط به نظام و جامعه بپردازند.

وی گفت: درس خارج فقه و اصول در استان‌ها به رسمیت خواهد رسید که در این زمینه به مدیران استانی اعلام شده که درس خارجی که در استان‌ها برگزار می‌شود باید با معرفی و ارزیابی استاد انجام گیرد و پس از تصویب و تأیید به عنوان درس رسمی خارج فقه و اصول در استان برگزار شود.

کد N1768756

وبگردی