آفتاب

رشد یک درصدی شاخص سهام

رشد یک درصدی شاخص سهام

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهداوج‌گیری قیمت‌ها و رشد 1/ 1 درصدی شاخص کل بود.با پایان زمان تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها و بر‌اساس آن ...

دنیای اقتصاد- همایون دارابی:بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهداوج‌گیری قیمت‌ها و رشد 1/ 1 درصدی شاخص کل بود.با پایان زمان تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها و بر‌اساس آن کاهش فشار فروش در بازار، دیروز معامله‌گران برای دومین روز پیاپی شاهد کانال‌شکنی شاخص کل بودند. دیروز شاخص کل توانست با رشد 929واحدی به رقم 85هزار و 344واحد برسد. نمادهای فولاد مبارکه، همراه اول، مخابرات،هلدینگ پارسان،چادرملو و سرمایه‌گذاری غدیر بیشترین سهم را در رشد نماگر اصلی بازار سهام داشتند.در بازار دیروز در مهم‌ترین تحولات اقتصادی جلسه هم‌اندیشی و سرعت بخشیدن به تخصیص ۵۰ هزار میلیارد تومان برای رونق تولید در سال جاری با توجه به تجربه موفق سال گذشته با حضور رئیس کل بانک مرکزی، وزرای صنعت، تعاون و کار برگزار شد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی در این جلسه که عصر دیروز در ساختمان بانک مرکزی برگزار شد جمعی از مدیران عامل بانک‌ها و اعضای هیات‌مدیره نیز حضور داشتند و مباحثی درخصوص تسریع در روند پرداخت تسهیلات مطرح شد. رئیس کل بانک مرکزی درخصوص نحوه صحیح اجرای طرح رونق تولید گفت: پرداخت تسهیلات با توجه به بررسی کارشناسی بانک، روشی منطقی است و هدف این است که اقدام شبکه بانکی منجر به استفاده از ظرفیت کامل واحد تولیدی شود.

 

سیف با تاکید بر اینکه اختیار تخصیص منابع به بنگاه‌های کوچک و متوسط قاعدتا در صلاحیت کمیته‌های استانی است، گفت: با توجه به سقف منابع اعطایی برای هرکدام از بنگاه‌های کوچک و متوسط، کمیته‌ اعتباری منطقه باید این ارقام را بررسی و تصویب کنند.رئیس شورای پول و اعتبار افزود: ضرورت دارد مشتریان از طریق کارگروه یا بانک اصلی خود معرفی شوند تا بر این اساس فرآیند اعطای تسهیلات به آنها به دلیل شناخت کافی در بانک تسهیل شود.سیف با بیان اینکه در طرح حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط، موضوع اشتغال نیز مورد توجه قرار دارد، تصریح کرد: با توجه به اهمیت فعالیت این بنگاه‌ها، بحث محدودیت منابع در استان‌ها باید از طریق ادارات مرکزی تامین شود.رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برآورد میزان تسهیلات اعطایی شبکه بانکی به بخش‌های اقتصادی در طول سال 1396، گفت: براساس پیش‌بینی ما در سال جاری، شبکه بانکی می‌تواند بالغ بر 671‌هزارمیلیارد تومان تسهیلات اعطا کند،این در حالی است که در سال گذشته این میزان 548 هزار میلیارد تومان بوده است.

در بازار دیروز همچنین مشکلات سیستم معاملات و بروز یک مورد عجیب در معاملات روز دوشنبه نماد‌های وب که در آن یک کد حقیقی توانست 800هزار سهم را در صف 6/ 2 میلیارد سهمی و با عرضه تنها 6/ 1میلیون سهم خریداری کند، موردتوجه معامله‌گران بود.روز گذشته اکثر کارشناسان بازار خواهان بررسی موضوع نحوه تشکیل صف‌های خرید و ایجاد شرایط برابر برای همه فعالان بازار شدند. در همین حال با بهبود شرایط بازار نگرانی از ضعف‌های نرم افزار معاملات نیز به شدت به چشم می‌خورد.در همین رابطه معاون بازار بورس در گفت‌وگویی خاطر‌نشان کرد: بورس تهران با شرکت مدیریت فناوری درخصوص عرضه 800 هزار سهم «های‌وب» به یک نفر مکاتبه کرده است.علی صحرایی، معاون بازار شرکت بورس تهران با بیان این مطلب درخصوص معاملات روز گذشته‌های وب به «سنا» گفت: با توجه به غیر‌عادی بودن این معامله از سوی یک مشتری برخط منتظر پاسخ از طرف شرکت مدیریت فناوری هستیم. وی در ادامه افزود: در این راستا اقدامات اولیه به عمل آمده و شرکتOMS (شرکت نرم افزاری ثبت سفارش) تا ساعت 9 صبح از ارسال سفارش‌های برخط ممنوع شد.

صحرایی خاطر نشان کرد: اگر بعدا طی پیگیری‌های انجام گرفته مشخص شود شرکت کارگزاری یا OMS تخلفی انجام داده در هر مرحله‌ای که باشد برخوردهای انضباطی لازم انجام می‌گیرد، زیرا اعتماد سهامداران بسیار مهم است. معاون بازار شرکت بورس در بخش پایانی گفت‌وگو با «سنا» گفت: گزارش فنی مدیریت فناوری مشخص می‌کند که این اتفاق خطای سامانه یا دخالت انسانی بوده و چنانچه مشخص شود تخلفی صورت گرفته است به دلیل اهمیت موضوع با قاطعیت با آن برخورد می‌شود.وی با بیان اینکه فعالان بازار یقین بدانند روشن شدن این موضوع برای خود شرکت بورس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: فرد خریدار امروز به‌طور خودجوش شروع به عرضه سهام خریداری شده کرده است، اما این اقدام مانعی برای پیگیری حقوقی این موضوع نمی‌شود و شرکت بورس تا به نتیجه رسیدن نهایی این موضوع را پیگیری می‌کند.در گروه چوب و کاغذ شرکت تولید فیبر ایران اطلاعات با اهمیت این شرکت را افشا کرد.

«چفیبر» درخصوص انعقاد، انحلال یا هرگونه تغییرات اساسی قراردادهای مهم از طریق کدال اطلاع رسانی کرد.شرکت تولید فیبر ایران اعلام کرده است: قرارداد استفاده از انبار اختصاصی بین گمرک جمهوری اسلامی ایران و شرکت تولید فیبر ایران (سهامی عام) منعقد شده است که بر اساس آن 3 هزار و 288متر مربع از انبارهای شرکت در محل کارخانه واقع در منطقه آزاد انزلی، برای تخلیه و نگهداری مواد اولیه و ام دی‌اف وارداتی متعلق به شرکت تحت نظارت و کنترل گمرک جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار خواهد گرفت. استفاده از انبار اختصاصی در محل کارخانه، کاهش هزینه واردات و سالم ماندن کالا تا هنگام ترخیص کامل را به همراه خواهد داشت. همچنین شرکت درخصوص پیامدهای این قرار‌داد تاکید کرده است در حال حاضر آثار مالی اطلاعات افشا شده فوق مشخص نیست و نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد. اما به محض روشن شدن، موضوع در اسرع وقت اطلاع‌رسانی خواهد شد.در گروه غذایی، شرکت خوراک دام پارس درخصوص تعدیل با اهمیت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان آذرماه 96 توضیح داد.مدیرعامل شرکت خوراک دام پارس در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس درخصوص تعدیل با اهمیت سود توضیح داده است.

محمد علی اکباتانی‌نژاد در این نامه گفته است: با توجه به تعدیل سود هر سهم سال مالی منتهی به 30 آذر ماه 96 بر اساس عملکرد واقعی 6 ماه سال 96 عمده دلایل تغییرات به این شرح است: با توجه به عدم تحقق فروش طبق پیش‌بینی اولیه سود سال مالی 96 به دلایل شرایط اقتصادی و رکود بازار صنعت خوراک دام و طیور و تغییر سیاست فروش از اعتباری به نقدی با توجه به مشکلات مالی مشتری‌ها و عدم تسویه بدهی‌ها در سررسید آن و طبق نظر حسابرسان این شرکت در پیش‌بینی حسابرسی شده سال مالی 96 طبق اطلاعات واقعی 6 ماه فروش مقداری و ریالی به ترتیب 13 و 23 درصد کاهش داشته است.در ادامه این نامه آمده است: در راستای رعایت ماده 149 قانون مالیات‌های مستقیم شرکت استهلاک دارایی‌های خود را اصلاح کرد که این امر سبب افزایش هزینه‌ها شد.در گروه کانی غیر‌فلزی مدیر ناشران بورس تهران دلایل اخراج شرکت چینی ایران از بورس و حضور این شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان در بازار پایه فرابورس را اعلام کرد. طوبی دهقانی در گفت‌وگو با بورس پرس، درباره دلایل اخراج شرکت چینی ایران از بورس و حضور در بازار پایه فرابورس از اول مهر اظهار کرد: این شرکت به دلیل وضعیت نامناسب اطلاع‌رسانی، از ابتدای سال جاری با توقف فعالیت روبه‌رو‌ شده است.

وی ادامه داد: همچنین «کچینی» مشمول ماده 141 قانون تجارت بوده و زیان آن به دو برابر سرمایه اسمی7/ 16 میلیارد تومانی رسیده است. علاوه براین هیات مدیره در مجمع تصمیم گرفته اقدام به فروش دارایی و پرداخت بدهی‌ها کنند. وی افزود: بنابراین حضور این شرکت در بورس توجیهی نداشت و با رای هیات پذیرش، مقرر شد به بازار پایه فرابورس منتقل شود.براساس این گزارش، بنیاد مستضعفان با 50‌درصد و سرمایه‌گذاری ملی ایران با 5/ 7 درصد، در ترکیب سهامداری این شرکت حضور دارند.در گروه معدنی دیروز نمادهای سنگ‌آهنی به صف خرید رسیدند که پس از مدتی وقفه خریداران سنگ‌آهن در چین دوباره به بازار برگشته‌اند، از این رو قیمت این ماده اولیه روز گذشته مجددا کمی بالا رفت. آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص 62 درصد 20 سنت بالا رفته و 9/ 71 دلار هر تن خشک سی اف آر چین ثبت شده است. در بورس سنگاپور هم قیمت قرارداد سوآپ ماه اکتبر 65 سنت نسبت به جمعه بالا رفته و 3/ 70 دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر است. دیروز همچنین شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی درخصوص آخرین وضعیت پیش‌بینی درآمد هر سهم این شرکت توضیح داد.

مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی در نامه‌ای خطاب به رئیس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس درخصوص آخرین وضعیت پیش‌بینی درآمد هر سهم این شرکت توضیح داد. در این نامه آمده است: شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی در راستای شفاف‌سازی، اطلاعات و اخبار تاثیر‌گذار مربوط به شرکت یا اطلاعات مربوط به تغییر در پیش‌بینی سود و همچنین تغییرات با اهمیت در برنامه‌ها و فعالیت شرکت را در اسرع وقت و صرفا از طریق سامانه کدال به اطلاع سهامداران می‌رساند.بنابراین تغییری در برنامه‌ها و فعالیت پیش‌بینی سود هر سهم مربوط به این شرکت نسبت به آخرین اطلاعات منتشر‌شده در سامانه کدال وجود نداشته و تغییرات قیمتی سهام شرکت در روزهای معاملاتی اخیر مرتبط با اطلاعات و اخبار مربوط به فعالیت شرکت نیست.

در دیگر تحولات پیرامون بازار سهام، دیروز اعلام شد، کمیته فنی مشترکی بین بیمه مرکزی، سازمان بورس، نماینده سندیکای بیمه‌گران و سازمان حسابرسی برای بازنگری در قالب صورت‌های مالی صنعت بیمه و پیاده‌سازی استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی (IFRS) تشکیل می‌شود. به گزارش «سنا»، این تصمیم در نشست مشترک هماهنگی درخصوص نحوه پیاده‌سازی استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی(IFRS) در صنعت بیمه که با حضور رئیس کل بیمه مرکزی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیر عامل سازمان حسابرسی و نماینده سندیکای بیمه‌گران در بیمه مرکزی برگزار شد، اتخاذ شده است. در این نشست توافق شد کمیته فنی مشترکی بین نمایندگان نهادهای مذکور تشکیل و صورت‌های مالی نمونه موسسات بیمه بازنگری شود. همچنین مقرر شد صورت‌های مالی جدید برای طرح در شورای عالی بیمه به رئیس کل بیمه مرکزی ارائه شود. بر اساس تصمیم شرکت‌کنندگان در این جلسه، کمیته موظف شد ظرف دو ماه نتیجه کار خود و همچنین نحوه اجرای مصوبه مجمع عمومی سازمان حسابرسی مبنی بر تهیه صورت‌های مالی تلفیقی شرکت‌های بیمه بر مبنایIFRS را ارائه کند.دیروز همچنین بالغ بر 1055 میلیارد ریال سهم شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت دیروز توسط سازمان خصوصی‌سازی عرضه شد که خریدار نداشت.

بلوک 95 درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت در حالی روز گذشته به ارزش کل پایه 1055 میلیارد و 241 میلیون ریال توسط سازمان خصوصی‌سازی روی میز مزایده رفت که خریداران به آن اقبالی نشان ندادند.این بلوک 80 میلیون و 750 هزار سهمی شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت به قیمت 13 هزار و 68 ریال برای هر سهم برای این واگذاری قیمت‌گذاری و به‌صورت 30 درصد نقد و بقیه اقساط شش ماهه در مدت 4 سال عرضه شده بود. همچنین مبلغ سپرده شرکت در مزایده این شرکت نیز 31 میلیارد و 657 میلیون و 230 هزار ریال تعیین شده بود که در صورت وجود متقاضی، خریدار باید 30 درصد مبلغ پیشنهادی خود را در مدت 20 روز کاری به حساب دولت واریز کند.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 213میلیارد تومان و در فرابورس به 342میلیارد تومان بالغ شد.

کد N1768396

وبگردی