آفتاب
خبر

هزینه‌تراشی در شورای شهر؟

هزینه‌تراشی در شورای شهر؟

روز گذشته اخباری درباره خرید 21 دستگاه خودرو صفر کیلومتر برای اعضای شورای شهر منتشر شد که سخنگوی شورای شهر تهران را ناگزیر به واکنش ...

دنیای اقتصاد:روز گذشته اخباری درباره خرید 21 دستگاه خودرو صفر کیلومتر برای اعضای شورای شهر منتشر شد که سخنگوی شورای شهر تهران را ناگزیر به واکنش کرد.

 

به گزارش «دنیای اقتصاد»، پس از بازتاب گسترده تصویر صورتحساب تامین مالی 900 میلیون تومانی به منظور خرید 21 دستگاه خودرو پرشیا برای استفاده 21 عضو شورای شهر تهران در رسانه‌های مختلف، علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه خودروها به‌عنوان اموال شورای شهر خریداری شده و بر اساس یک روال قانونی، در زمان عضویت افراد در شورا در اختیار آنها قرار دارد، گفت: خودروهای قبلی شورا که در اختیار اعضای شورای چهارم قرار داشت، مستهلک شده و فرسوده بودند و نیاز به تعمیرات اساسی داشتند. برهمین اساس خودروهای نو برای استفاده اعضا در دوران عضویت در شورا خریداری شده است. اما این استدلال در حالی مطرح شده که خودروهای قبلی که اعضای شورای چهارم از آن استفاده می‌کردند، پنج ساله بوده و تا سن فرسودگی و استهلاک فاصله زیادی داشتند. او همچنین تعویض خودروهای جدید با خودروهای مستهلک قبلی را یک رویه عادی قلمداد کرد. خرید خودروی جدید برای اعضا با توجه به مبلغ قابل توجهی که به آن اختصاص یافته و استدلالی که برای خرید آن مطرح شده است، قابل تامل بوده و از منظر کارشناسان نوعی «هزینه زائد» از سوی مدیریت شهری تلقی می‌شود؛ آن هم در مقطع زمانی فعلی که شهردار تهران بارها درباره چالش تامین مالی در شهرداری سخن گفته و حتی کسری بودجه در سال جاری نیز محتمل است. از آن مهم‌تر، دو هفته قبل مرتضی الویری، عضو شورای شهر تهران اعلام کرد که شورا قصد دارد ضمن بازنگری در بودجه مصوب سال 96 شهرداری تهران، هزینه‌های زائد را حذف و منابع مالی سهل‌الوصول را شناسایی کند تا مبنای برنامه‌ریزی‌های آتی قرار بگیرد. با توجه به وضعیت مالی شهرداری تهران، تعویض خودروهای پنج‌ساله با خودرو صفر ضرورتی نداشته و این اقدام شورای شهر یک ماه پس از استقرار سوال‌برانگیز است؛ به ویژه با توجه به اینکه 10 نفر از تعداد اعضای شورای پنجم نیز در مقایسه با دوره قبل کاهش یافته و قاعدتا، خودرو به اندازه کافی برای استفاده اعضا در لیست اموال شورا وجود داشته است.

کد N1768389

وبگردی