آفتاب
خبر

حرکت کشورها به سمت تجارت منطقه‌ای

حرکت کشورها به سمت تجارت منطقه‌ای

معاون توسعه کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت گفت: درحال حاضر اکثر کشورها به سمت تجارت منطقه‌ای در حال حرکت هستند و در اکثر کنفرانس‌های ...

دنیای اقتصاد:معاون توسعه کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت گفت: درحال حاضر اکثر کشورها به سمت تجارت منطقه‌ای در حال حرکت هستند و در اکثر کنفرانس‌های جهانی از تبعات منفی جهانی شدن می‌گویند. به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا مودودی در نشست خبری با موضوع صادرات، افزود: درحال حاضر هم کشورها به این سمت حرکت می‌کنند که صادرکننده باشند، بنابراین ترجیح می‌دهند قراردادهای دوجانبه و چندجانبه منعقد کنند.

 

وی تصریح کرد: در امر صادرات، ایران کشور جوانی است و حدود 20 سال است که در زمینه صادرات غیرنفتی فعالیت می‌کند. همچنین در 20 سال اخیر، صادرات 2 هزاردرصد افزایش یافته و در 15 سال گذشته نزدیک به هزار درصد رشد داشته است و دلیل آن هم ورود کالاهای پتروشیمی به سبد صادراتی کالاهای ما بوده و در کنار آن نیز دو بازار مهم صادراتی عراق و افغانستان هم به بازارهای صادراتی سابق ما اضافه شده است. مودودی با بیان اینکه شرایط کشور ما ویژه است و در بسیاری از موارد و تصمیمات و برقراری تعامل تجاری با کشورها شرایط سیاسی ما هم مؤثر بوده است، بیان کرد: خیلی‌ها با نگاه خصومت به ایران نگاه می‌کنند و حتی بسیاری از کشورها دوست ندارند ما اعلام کنیم که تراز تجاری ما از بعد غیرنفتی مثبت شود. وی تصریح کرد: ما در هر شرایطی حق را به بخش‌خصوصی می‌دهیم اما بخش‌خصوصی هم در زمینه صادرات وظایفی به عهده دارد که باید مشاهده کرد این بخش به کدام یک از وظایف خود عمل کرده است.

مودودی بیان کرد: واقعیت این است که بخش‌خصوصی ما در زمینه تولید و صادرات به نسبت دولت توسعه ‌نیافته است به‌طوری‌که آمارهای دقیقی موجود است از صادرکنندگان نمونه که حتی حجم ثبت برند آنها در خارج از کشور زیر 30 درصد است و این موضوع باعث تاسف است. وی گفت: ظرفیت‌های ما در طول سال‌ها براساس نیاز داخل، شهر، استان و کشور بوده است، بنابراین نمی‌توان با چنین شرایطی به‌دنبال توسعه صادرات بود. وی افزود: با واحدهای کوچک نمی‌توان صادرات رقابتی را به‌وجود آورد، زیرا تولید‌کنندگان بسیار بزرگ در دنیا وجود دارند که به راحتی نیازهای صادراتی را تامین می‌کنند. معاون توسعه کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه باید نگاه خودمان را عوض کنیم، اظهار کرد: برای رسیدن به هدف 100 میلیارد دلاری صادرات نیاز به برنامه‌های جدید داریم و باید از بازارهای بالقوه به بهترین نحو استفاده کنیم. وی با بیان اینکه برای تعامل تجاری با کشورهایی مثل روسیه باید قراردادهای بزرگ منعقد کرد، گفت: در حال حاضر ظرفیت‌های تجاری ما متناسب با این کشورها شکل نگرفته و نمی‌توانیم در صادرات به‌صورت رقابتی عمل کنیم. مودودی با بیان اینکه هم‌اکنون تعامل تجاری در بسیاری از کشورها با بهره‌گیری از قرارداد تجارت آزاد و قرارداد تعرفه ترجیحی انجام می‌شود، گفت: امکان انعقاد تعرفه ترجیحی و تجارت آزاد با کشورهایی مثل افغانستان و عراق وجود ندارد، زیرا ما به این کشورها صادرکننده هستیم و آنها صادراتی به ایران ندارند. وی در ادامه افزود: اما امکان انعقاد قرارداد با کشورهایی مثل ترکیه وجود دارد که وقتی بحث آن مطرح می‌شود اما و اگرهای زیادی هم در این زمینه مطرح می‌شود که باید تکلیف را روشن کرد و حتی اگر واردات برخی کالاها به بخشی از تولید لطمه بزند باید در مجموع سود تجاری را در نظر گرفت و به‌صورت کلان در مورد آن تصمیم‌گیری کرد.

کد N1767805

وبگردی