آفتاب

روسنفت و اقلیم کردستان عراق توافقنامه گازی امضا کردند

روسنفت و اقلیم کردستان عراق توافقنامه گازی امضا کردند

شرکت روسنفت روسیه به‌تازگی توافقنامه‌ای با اقلیم کردستان عراق برای سرمایه‌گذاری در یک پروژه احداث خط لوله صادرات گاز در این منطقه امضا ...

شانا:شرکت روسنفت روسیه به‌تازگی توافقنامه‌ای با اقلیم کردستان عراق برای سرمایه‌گذاری در یک پروژه احداث خط لوله صادرات گاز در این منطقه امضا کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، شرکت روسنفت قرار است در پروژه احداث یک خط لوله گازی در اقلیم کردستان عراق سرمایه‌گذاری کند. با احداث این خط لوله، اقلیم کردستان عراق می‌تواند به یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز طبیعی به ترکیه و اروپا بدل شود. خبر این توافقنامه گازی در حالی مخابره شده که قرار است در تاریخ ۲۵ سپتامبر (سوم مهرماه) یک همه پرسی راجع‌به استقلال کردستان عراق از دولت مرکزی برگزار شود. سال‌ها است اقلیم کردستان عراق مناقشه‌های زیادی با دولت مرکزی بر سر درآمد‌های حاصل از فروش نفت داشته است.

 

اقلیم کردستان عراق صادرات مستقل نفت را در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد و روسنفت هم امسال به خریداران نفت این منطقه اضافه شد. روسنفت امسال میلیون‌ها دلار وام‌ به این منطقه پرداخته و ضمانت آن را فروش نفت این منطقه قرار داده است. بر اساس اعلام این شرکت روسی، روسنفت با افزایش سرمایه‌گذاری در بخش گاز، قرار است تامین مالی پروژه ساخت یک خط لوله گازی در کردستان را بر عهده گیرد. به گفته منابع مطلع از جزئیات این قرارداد، احتمال دارد سرمایه‌گذاری‌ها در این طرح به رقم یک‌میلیارد دلار هم برسد. قرار است این خط لوله در سال ۲۰۱۹ ساخته و صادرات گاز از آن سال ۲۰۲۰ آغاز شود.

کد N1767766

وبگردی