آفتاب

اعضای هیات علمی هنوز به ارتباط دانشگاه و صنعت پی نبرده‌اند

اعضای هیات علمی هنوز به ارتباط دانشگاه و صنعت پی نبرده‌اند

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: همچنان مشکلات زیادی در ارتباط با دانشگاه و صنعت وجود دارد و بنیان فکری برای این ارتباط در صنعت وجود ندارد. همچنین اعضای هیات علمی نیز در دانشگاه به این مسئله نرسیده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در پنل اول اجلاس روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و پژوهشگاه‌های وزارت علوم ضمن تاکید بر نوع نگرش به مسئله پژوهش گفت: نگرش بین‌المللی اینگونه است که خروجی دانشگاه چطور وارد صنعت می‌شود‌، اما متاسفانه این نگرش در ایران وجود ندارد.

او با اشاره به رویکرد دولت یازدهم به این موضوع گفت: شتابی برای ارتباط صنعت و دانشگاه در دولت یازدهم ایجاد شد و وزارت علوم تلاش کرد خلاءها را در ارتباط با این موضوع حل کند.

احمدی افزود: رویکرد در دولت این بوده که تقاضا را تحریک و عرضه را هدایت کند. طبق تعاملاتی که وزارت‌خانه‌ها و مراکز صنعتی داشتیم طرح‌های صنعتی دانشگاهی را طبق قانون ۱۰درصد معاف از مالیات کردیم. این مسئله در حوزه صنعت معدن نیز لحاظ شده و طرح‌های صنعتی دانشگاه‌ها ۱۰درصد معاف از مالیات هستند. هم‌چنین اگر ثبت پتنت و اختراع و کارهای تحقیقاتی داشته باشند از سوی وزارت صنعت حمایت خواهند شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تاکید کرد: این قوانین جهت‌دهی کارهای دانشگاهی به سمت صنعت بود. در حوزه عرضه نیز اصلاحاتی در آیین‌نامه ارتقای هیات علمی انجام شده که در آن افزایش امتیاز و دادن امتیازات ویژه دیده شده است. طبق ماده ۵ قانون اعضای هیات علمی دانشگاه‌های برتر برای ارتقای رتبه خود تا ۵۰درصد می‌توانند از طرح‌های صنعتی و کاربردی به جای انتشار مقاله استفاده کنند.

او افزود: هم‌چنین سامانه عرضه و تقاضا در شورای عتف تصویب و راه‌اندازی شده که همه دستگاه‌ها ملزم هستند تقاضاهایشان را در این سامانه ثبت کنند. از طرفی در هفته پژوهش و فناوری همه دستگاه‌ها علاوه بر دستاوردهایشان مجموعه‌ای از نیازهایشان را نیز ارائه می‌کنند. در این حوزه با وزارت صنعت همکاری نزدیک داشتیم وطبق تفاهم‌نامه طرح فرصت مطالعاتی استادان تصویب و تعدادی از افراد به وزارت صنعت معرفی شدند. پروژه‌های تخصصی و مشاوره‌ای نیز از سوی سازمان معدن و تجارت و وزارت صنعت حمایت می‌شود.

احمدی در پایان با اشاره به فعال شدن R&D در دانشگاه‌ها گفت: قرارداد بالای هزار میلیارد تومان برای ده سال در حوزه نفت نیز از جمله اقدامات وزارت علوم در دولت یازدهم بود. البته همچنان مشکلات زیادی در ارتباط با دانشگاه و صنعت وجود دارد و بنیان فکری برای این ارتباط در صنعت وجود ندارد هم‌چنین اعضای هیات علمی نیز در دانشگاه به این مسئله نرسیده‌اند.

کد N1767474

وبگردی