آفتاب

استقبال فرستاده سازمان ملل از انحلال کمیته اداری در غزه

استقبال فرستاده سازمان ملل از انحلال کمیته اداری در غزه

تسنیم نوشت: اعلام انحلال کمیته اداری در نوار غزه با استقبال گسترده "نیکولای ملادینوف" فرستاده صلح سازمان ملل متحد به منطقه خاورمیانه مواجه شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از به نتیجه رسیدن تلاش های مصر برای انحلال کمیته اداری و فراهم شدن زمینه برای عمل دولت "رامی حمدالله" نخست وزیر تشکیلات خودگردان به مسئولیت های خود در نوار غزه و نیز برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات رام الله و پارلمان فلسطین ابراز خرسندی کرد و گفت پس از بازگشتش از نیویورک، نشستی با حضور رهبران فلسطینی برگزار خواهد شد.

سخنگوی رسمی دولت فلسطین هم اعلام کرد که تصمیم جنبش حماس در زمینه انحلال کمیته اداری گامی در مسیر درست است و مذاکراتی که با نظارت مصر صورت می گیرد، فرصت تاریخی واقعی است که پس از تلاش های قبلی در راستای پایان دادن به شکاف داخلی و تضمین پایبندی به فراهم کردن شرایط عمل دولت رام الله به تمامی مسئولیت های خود در نوار غزه و نیز تضمین برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست تشکیلات خودگردان صورت می گیرد.

یوسف محمود خاطر نشان کرد که دولت حمدالله طرح جامعی برای عمل به مسئولیت های خود در نوار غزه و کاهش درد و رنج ملت مقاوم فلسطین در سایه محاصره رژیم صهیونیستی علیه آن دارد که قبلا هم آنرا به گروه های ملی و اسلامی ارائه کرده بود.

سخنگوی رسمی دولت رام الله همچنین بر آمادگی دولت حمدالله برای حضور در نوار غزه و عمل به تمامی مسئولیت های خود تاکید کرد و در عین حال، خواستار ارائه توضیحات بیشتر درباره تصمیم جنبش حماس برای انحلال کمیته اداری و واگذاری وزارتخانه ها و گذرگاه ها به دولت و نیز بازگشت کارمندان سابق به محل کار خود شد و اعلام کرد که دولت رام الله به تمامی بندهای توافقنامه قاهره پایبند است و برای اجرای آنها تلاش می کند.

از سوی دیگر، قیس عبد الکریم معاون دبیر کل جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین با صدور بیانیه ای خاطر نشان کرد که تصمیم حماس برای انحلال کمیته اداری تصمیم درست است که باعث رفع موانع موجود بر سر راه از سر گیری روند آشتی ملی فلسطین می شود.

ابو لیلی خواستار اتخاذ فوری تمامی اقدامات ضامن تقویت این تصمیم به منظور پایان شکاف داخلی و جلوگیری از فرصت سوزی دوباره شد. وی از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواست هر چه سریعتر رایزنی های خود با گروه های فلسطینی برای تشکیل دولت وحدت ملی را آغاز کند و با صدور دستوری خواستار برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین و پارلمان و شورای ملی طی دوره حداکثر 6 ماهه شود.

جبهه خلق برای آزادی فلسطین هم با صدور بیانیه‌ای از تصمیم اخیر حماس به عنوان گامی مهم در راستای پایان دادن به شکاف داخلی و پیگیری فعالیت های کمیته مقدماتی برگزاری نشست شورای ملی فلسطین و در نهایت تشکیل جلسه شورای ملی یکپارچه بر اساس توافقات امضا شده و توافق بر روی برنامه سیاسی مبتنی بر اصول مشارکت ملی شد و گفت این اقدامات یک ضرورت ملی برای مقابله با چالش های پیش روی ملت فلسطین و به شکست کشاندن طرح های نابودی پروژه ملی فلسطین توسط دشمن صهیونیستی و همپیمانان آن و به ویژه آمریکاست.

این گروه از محمود عباس خواست که در راستای پایبندی به وعده های قبلی خود و به منظور ارائه تسهیلات بیشتر برای ملت فلسطین، هر چه سریعتر تمامی اقدامات اتخاذ شده علیه نوار غزه را لغو کند.

در همین راستا، کمیته ابتکار ملی فلسطین هم با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که این اقدام مثبت و سازنده زمینه ساز تحقق و اجرای توافق آشتی ملی و برخورداری ملت فلسطین از حق خود در زمینه برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین و پارلمان و شورای ملی خواهد شد. این کمیته خواستار لغو تمامی اقدامات اتخاذ شده علیه نوار غزه به منظور کاهش درد و رنج ملت فلسطین و تقویت فضای مثبت شکل گرفته به منظور پایان شکاف داخلی و تحقق وحدت ملی شد.

"تشکل ملی گرایان طرفدار پایان شکاف داخلی و برقراری مجدد وحدت ملی" هم به نوبه خود اعلام کرد که تصمیم اخیر حماس نیازمند اتخاذ اقدامات مشابه از سوی کمیته مرکزی جنبش فتح و به ویزه اعلام فوری لغو تمامی اقدامات اداری و مالی اتخاذ شده علیه غزه از سوی رئیس تشکیلات رام الله و دولت آن است.

از سوی دیگر، نیکولای ملادینوف فرستاده صلح سازمان ملل متحد در خاورمیانه از اعلام انحلال کمیته اداری در غزه و موافقت حماس با حضور دولت وفاق ملی در غزه به منظور عمل به مسئولیت هایش استقبال کرد و از تلاش های بی وقفه مصر در این زمینه تمجید نمود. ملادینوف تاکید کرد که سازمان ملل آماده حمایت از تلاش های صورت گرفته در این زمینه است و بررسی وضعیت انسانی خطرناک نوار غزه و به ویژه بحران برق از اهمیت زیادی برخوردار است.

5252

کد N1767348

وبگردی