آفتاب

بالا گرفتن رقابت تسلیحاتی میان دوحه و ریاض؛ جنگنده‌های انگلیسی "تایفون" در راه قطر

بالا گرفتن رقابت تسلیحاتی میان دوحه و ریاض؛ جنگنده‌های انگلیسی "تایفون" در راه قطر

ایسنا نوشت: قطر با انگلیس توافقنامه‌ای در زمینه خرید ۲۴ فروند جنگنده از نوع "یورو فایتر تایفون" امضا کرد.

این دومین توافقنامه دفاعی است که دوحه از زمان آغاز بحران در منطقه خلیج فارس به امضا رسانده است. همچنین نخست وزیر قطر و وزیر دفاع انگلیس در نشستی دوجانبه به بررسی بحران منطقه خلیج فارس و مسائل منطقه‌ای و جهانی پرداختند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طبق بیانیه‌های منتشر شده از سوی لندن و شبکه‌های اجتماعی خالد بن محمد العطیه، وزیر دفاع قطر و مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس در دوحه قراردادی مبنی بر فروش خرید ۲۴ فروند جنگنده مدل "یورو فایتر تایفون" انگلیس به قطر امضا کردند.

فالون در این رابطه گفت: این اولین قرارداد دفاعی بزرگ با قطر به عنوان یکی از شرکای استراتژیک انگلیس خواهد بود.

وزیر دفاع انگلیس افزود: اکنون مرحله مهمی در روابط دفاعی ما با قطر و اساس همکاری‌های آتی در حوزه دفاعی میان دو کشور است.

ایدگای شارما، سفر انگلیس در دوحه نیز در حساب کاربری خود در توئیتر با اعلام امضای این قرارداد دفاعی آن را گامی بزرگ در روابط دفاعی دو کشور دانست. توافقنامه دوحه و لندن برای خرید جنگنده‌های تایفون پس از یک دوره طولانی مذاکره محقق شد.

فالون در مارس ۲۰۱۶ اعلام کرده بود که این توافقنامه دفاعی هنوز روی میز مذاکره است.

همچنین در ژوئن گذشته قطر از امضای قرارداد بزرگی برای خرید جنگنده‌های اف ۱۵ از آمریکا به ارزش ۲ میلیارد دلار خبر داد.

قطر در سال ۲۰۱۶ توافقنامه‌ای را با فرانسه برای خرید ۲۴ فروند جنگنده مدل "داسو رافال" به ارزش ۶.۷ میلیارد دلار به امضا رساند.

اما زمان امضای دو قرارداد تسلیحاتی قطر با انگلیس و آمریکا برای دوحه اهمیت بسیاری داشت.

توافقنامه مذکور (با انگلیس) در شرایطی بسته شد که لندن به دنبال ایجاد افق‌های تجاری جدیدی در پی خروجش از اتحادیه اروپاست.

چهار کشور عربی عربستان، امارات، بحرین و مصر در تاریخ پنجم ژوئن گذشته اعلام کردند که به دلیل حمایت‌های قطر از تروریسم و روابط نزدیک با ایران روابط دیپلماتیک خود را این کشور قطع می‌کنند.

تحلیلگران در حال حاضر هیچ افق روشنی برای حل این بحران دیپلماتیک در آینده‌ای نزدیک نمی‌بینند.

در این راستا یک گزارش فاش می‌کند، انگلیس از اختلافات کشورهای عرب حوزه خلیج فارس استفاده می‌کند و بزرگترین قرارداد تسلیحاتی خود را به امضا می‌رساند.

سایت انگلیسی "میدل ایست آی" در گزارشی فاش کرد، شرکت‌های تسلیحاتی انگلیس به دنبال تند کردن آتش اختلافات در این منطقه به منظور انعقاد قراردادهای نظامی با طرف‌های متخاصم هستند.

طبق این گزارش، انگلیس، عربستان، امارات، بحرین و قطر را در لیست بازارهای سودده خود در زمینه صنایع تسلیحاتی و نظامی قرار داده که شامل ۴۶ کشور است در حالی که در سال گذشته میلادی این لیست شامل ۳۵ کشور بود.

این سایت گزارش داده است، انگلیس بعد از خروج از اتحادیه اروپا به دنبال افزایش سود خود از طریق فروش و صادرات نظامی با استفاده از بحران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است.

در این گزارش تاکید شده است، لندن گزارش‌های حقوق بشری را در زمینه نقض حقوق بشر توسط عربستان، بحرین و مصر را نادیده می‌گیرد و به فروش سلاحش ادامه می‌دهد.

وزارت دفاع قطر در بیانیه‌ای درباره نشست دوجانبه وزرای قطر و انگلیس اعلام کرد، در این نشست همکاری‌های نظامی و آخرین تحولات منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین در این نشست دو طرف به بررسی ابعاد همکاری‌ها در حوزه‌های نظامی به ویژه مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و خشونت پرداخته و درباره مهمترین مسائل منطقه‌ای با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

همچنین عبدالله بن ناصر آل ثانی، نخست وزیر قطر با فالون به بررسی بحران منطقه خلیج فارس پرداخت.

در این نشست برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و در راس آنها بحران منطقه خلیج فارس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نخست وزیر قطر در ادامه بر مخالفات کشورش با همه اانواع تعصب‌ها و افراط گرایی‌ها که موجب خشونت و تروریسم می‌شوند، تاکید کرده و تمامی کشورهای جهان را به تلاش جدی در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم دعوت کرد.

در عین حال تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر فردا (سه‌شنبه) سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل خواهد داشت.

احتمالا وی به شرح رویکرد قطر در قبال بحران منطقه خواهد پرداخت.

5252

کد N1767346

وبگردی