آفتاب

دستور کار فراموش‌شده در کمیسیون امور کلان‌شهرها

دستور کار فراموش‌شده در کمیسیون امور کلان‌شهرها

در اواخر سال 1392 کمیسیون جدیدی در هیات‌وزیران به تصویب رسید که بعدها در ایجاد تعامل و رفع تزاحم‌ها و درگیری‌های شهرداری‌ها با دولت و ...

علی نوذرپور
معاون سابق سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور

در اواخر سال 1392 کمیسیون جدیدی در هیات‌وزیران به تصویب رسید که بعدها در ایجاد تعامل و رفع تزاحم‌ها و درگیری‌های شهرداری‌ها با دولت و زیرمجموعه آن، بسیار موثر بود. البته دبیری این کمیسیون نیز در موفقیت آن تاثیر اساسی داشت.

 

کمیسیون خاص امور کلان‌شهرهای دولت برای اولین‌بار ترکیبی از نمایندگان مدیریت شهری و منطقه‌ای و ملی را دربر دارد و به نماینده‌ای از دولت با وزرای کشور، راه و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت، نیروها و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و ریاست‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور اداری و استخدامی حضور دارند، استاندار تهران به نمایندگی از مدیریت‌های منطقه‌ای و شهرداری تهران و رئیس شورای شهر تهران و ریاست شورای عالی استان‌ها به نمایندگی از مدیریت امور مجلس (شهری و روستایی) در کمیسیون یادشده، عضویت دارند. البته استاندار، شهردار و رئیس شورای شهر سایر کلان‌شهرها نیز حسب مورد و به تشخیص رئیس کمیسیون می‌توانند با حق رای در جلسات کمیسیون حضور داشته باشند.

ماموریت کمیسیون؛ سیاست‌گذاری، زمینه‌سازی، بررسی لوایح و مقررات و درصورت لزوم ایجاد سازوکار مناسب به‌منظور ایجاد مدل مطلوب تعامل قوه‌مجریه و مدیریت شهری تعریف شده است. از جمله اقدامات اساسی کمیسیون در این سال‌ها، تدوین اسناد آسیب‌شناسی کلان‌شهرها و مجموعه‌های شهری مربوط به آنها، طبقه‌بندی و اولویت‌بندی مشکلات و اتخاذ تصمیمات لازم برای رفع برنامه‌ریزی شده مسائل و مشکلات شناسایی‌شده در اسناد یاد شده بود.

اسناد آسیب‌شناسی مدیریت شهری که در این کمیسیون به تصویب رسید، عبارتند از:

- سند آسیب‌شناسی مدیریت فضای سبز

- سند آسیب‌شناسی مدیریت پسماند

- سند آسیب‌شناسی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی

- سند آسیب‌شناسی میادین میوه و تره‌بار

- سند آسیب‌شناسی صنایع و مشاغل شهری

- سند آسیب‌شناسی حمل‌ونقل

- سند آسیب‌شناسی فرهنگی - اجتماعی

- سند آسیب‌شناسی مدیریت بحران

- سند آسیب‌شناسی شهرسازی

اما در این میان، سند مهمی که تاکنون تهیه نشده و بسیار مهم است؛ سند آسیب‌شناسی شوراهاست؛ سندی که می‌تواند به چالش‌های اساسی بین شوراها و واحدهای شهرستانی دستگاه‌های دولتی در شهرها پرداخته و راه‌حل‌های رفع آنها را به مصوبه تبدیل کند. مصوبه‌ای که ظرفیت‌های جدیدی را می‌تواند برای شوراها فراهم کند. در حال‌حاضر شوراها به‌رغم وظایف قانونی درخصوص مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و رفاهی شهر به دلیل عدم هماهنگی و همکاری دستگاه‌های دولتی متولی امر مدیریت شهری، محدود به نظارت بر عملکرد شهرداری‌ها شده‌اند و به شورای شهرداری تغییر ماهیت داده‌اند. بنابراین به وزارت کشور پیشنهاد می‌شود برای ایجاد هماهنگی و همراهی وزارتخانه متولی فرهنگ با شوراها در امور فرهنگی و نیز همراستای وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نیرو و جهاد کشاورزی با شوراها در امور زمین، شهرسازی، فضای سبز و آب، برق و فاضلاب شهری و همچنین رفع تعارض‌ها و اختلافات شوراها با دستگاه‌های متولی امور اجتماعی چون وزارت کار، رفاه و تامین‌اجتماعی و به همین ترتیب با دستگاه‌های متولی امور مالیاتی و اقتصادی کشور تهیه و تصویب سند آسیب‌شناسی شوراها را در دستور کار خود قرار دهد.

کد N1767201

وبگردی