آفتاب
وزیر ارتباطات خبر داد؛

آمادگی ایران برای حضور در ۲ پروژه فضایی/پیوستن به پایش اپتیکی فضا

آمادگی ایران برای حضور در ۲ پروژه فضایی/پیوستن به پایش اپتیکی فضا

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پیوستن ایران به دو پروژه فضایی بین المللی شامل سامانه «پایش اپتیکی فضا» و «پلتفرم اشتراک داده های ماهواره ای» اعلام آمادگی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان فضایی ایران، محمد جواد آذری جهرمی با اعلام آمادگی ایرانن برای همکاریهای فضایی با سازمان فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) گفت: ایران از ابتدای تاسیس این نهاد بین المللی، با عضویت در این سازمان حضور فعالی داشته و برنامه ما ادامه حضور فعالانه در اپسکو است.

وی با اشاره به فعالیت اپسکو در اشتراک گذاری اطلاعات و داده های فضایی، افزود : تلاش اپسکو برای اشتراک گذاری و تعلیم گروههای مختلف در کشورها  بسیار ارزشمند است و نقش مهمی درفعالیت های علمی و آموزشی کشورهای عضو دارد.

آذری جهرمی با بیان اینکه فناوری اطلاعات بر مبنای اشتراک گذاری سرویس ها است، اظهار داشت: این کار باعث صرفه جویی در هزینه ها و افزایش اطلاعات کشورها نسبت به اطراف خود می شود و ایران روی چنین ظرفیتی حساب ویژه ای باز می کند و آمادگی داریم که پروژه های خود را مبتنی بر این همکاری بین المللی توسعه دهیم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: ما آماده هستیم با پیوستن به پروژه APOSOS ( سامانه پایش اپتیکی فضا)، امنیت فضایی کشور خود را افزایش دهیم و با این پروژه ماهواره ها و اجرام فضایی که با امواج فرکانسی قابل پایش نیستند را بتوانیم رصد کنیم .

آذری جهرمی افزود: با شرایط ویژه ای که کشورهای همسایه و منطقه ما دارند ، اشتراک گذاری اطلاعات ماهواره ای و پوشش کامل نسبت به فضای بالای کشور، برای ما اهمیت دارد البته در این پروژه تلسکوپی در ایران نصب شده و اطلاعات را دریافت و ارسال کرده و همچنین از اطلاعات کشورهای دیگر نیز استفاده می کنیم .

وی از پروژه DSSP ( پلتفرم اشتراک داده ها) نیز به عنوان یکی دیگر از پروژه هایی که ایران آمادگی همکاری در آن را دارد نام برد و گفت: این پروژه یکی از برنامه های پیشرفته ای است که باعث ذخیره منابع مالی می شود و به بهبود زندگی مردم و به طور خاص در حوادثی مانند زمین لرزه و سیل کمک می کند و برای کشورهای عضو اپسکو که درسوانح طبیعی سهم بیشتری در دنیا دارند ، بسیار مهم است.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: ایران آمادگی دارد در این دو پروژه به صورت خاص همکاری کند و در سایه همکاری بین کشورهای دوست به یک شرایط مناسبتری در این حوزه برسیم.

کد N1767015

وبگردی