آفتاب

وعده تیلرسون درباره لیبی

وعده تیلرسون درباره لیبی

ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید بر لزوم حمایت جامعه جهانی از مردم لیبی در جهت دستیابی به راه‌حل‌هایی برای تشکیل یک دولت کارآمد به حمایت این کشور از لیبی جهت اتحاد دوباره این کشور متعهد شد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، در بیانیه کوتاه منتشر شده از سوی وزارت خارجه آمریکا، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه این کشور در سخنرانی در لندن خطاب به دیپلمات‌های آمریکایی که پس از نشست شش جانبه وزارتی درباره مساله بحران لیبی برگزار شد، بر لزوم کمک جامعه جهانی به روند دستیابی به راه حل‌هایی در لیبی جهت تشکیل دولتی که بتواند به وظایف خود عمل کند، تاکید کرد.

تیلرسون در ادامه متعهد شد که کشورش از تلاش‌ها برای اتحاد مجدد در لیبی و گردهم آوردن گروه‌های لیبیایی حمایت می‌کند.

احمد ابوزید، سخنگوی وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اظهار داشت، شرکت کنندگان در نشست لندن رضایت و خرسندی خود را بابت اینکه اخیرا فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در لیبی متوقف شده، ابراز داشتند و سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر علت این کاهش فعالیت‌های تروریستی را مربوط به کاهش سطح حمایت‌های مالی از گروه‌های مذکور طی ماه‌های اخیر دانست.

ابوزید گفت: غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل به لیبی در این نشست به شرح مهمترین تحولات امنیتی و سیاسی در پرونده لیبی و رویکرد خودش درباره نشست چهارشنبه هفته جاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک پرداخت.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه مصر، حاضران در این نشست درباره لزوم حمایت از تلاش‌های سلامه در راستای رفع بحران در لیبی و آرام کردن اوضاع در این کشور با یکدیگر به توافق رسیدند.

طبق بیانیه وزارت خارجه مصر، شکری بر ادامه تلاش‌های مصر جهت نزدیک‌سازی رویکردها میان فرماندهان لیبیایی در دو سطح غیرنظامی و نظامی تاکید کرد و گفت: موضعگیری مصر مبتنی بر تلاش‌ها برای دستیابی به راه حلی توافقی است که ضامن دستیابی به راه حلی سیاسی براساس توافقنامه صخیرات باشد.

طارق شنبور، مدیرکل امنیت سواحل و رئیس اتاق عملیات مشترک لیبی – ایتالیا پس از اولین نشست کمیته مشترک دو کشور برای مبارزه با مهاجرت‌های غیرقانونی و قاچاق که در رم پایتخت ایتالیا برگزار شد، ایجاد هرگونه پایگاه‌ ایتالیایی در جنوب لیبی را تکذیب کرد.

به گفته این مسؤول امنیتی در دولت وفاق ملی در طرابلس در نشست مذکور به نیازهای مدیریت کل امنیت سواحل برای اجرای ماموریت‌های محول شده به آن در زمینه مبارزه با مهاجرت‌های غیرقانونی و قاچاق، حمایت از مراکز مبارزه با مهاجرت در مناطق مرزی جنوب کشور و شوراهای شهری طبق طرح‌های تعیین شده از سوی مسؤولان مربوطه پرداخته شد و هیچ پایگاه ایتالیایی در این منطقه برخلاف آنچه در رسانه‌ها اعلام شده، تشکیل نشده است.

طبق بیانیه مذکور در این نشست با آغاز روند آموزش نیروهای گارد سواحل لیبی طبق طرح اخیر سراج موافقت شده و در مورد کوچاندن مهاجران غیرقانونی با هماهنگی سفارت‌خانه‌های کشورهایشان و انتقال آنها به مراکز اسکان طبق اصول بین‌المللی حقوق بشر توافق شد.

وزارت کشور ایتالیا نیز فاش کرد، در مورد طرحی ایتالیایی با حمایت مالی اتحادیه اروپا جهت حمایت از تلاش‌های مسؤولان طرابلس برای کنترل مرزهای جنوبی لیبی و ممانعت از مهاجرت‌ها با این کشور توافقاتی صورت گرفت.

طبق بیانیه دولت ایتالیا، طرح مذکور شامل اعزام یک هیئت به مرزهای جنوبی لیبی است که هدف اصلی آن ساخت یک پایگاه لجستیک برای فعالیت‌های اجرایی گارد مرزی و اعطای مجوز برای حضور درست نهادهای سازمان ملل در منطقه است.

52310

کد N1766893

وبگردی