آفتاب

عرضه 258.4 هزار تن گندم در تالار محصولات کشاورزی

عرضه 258.4 هزار تن گندم در تالار محصولات کشاورزی

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران امروز مکان عرضه 234 هزار و 750 تن گندم خوراکی و هشت هزار تن گندم دوروم است.

به گزارش ایلنا، همچنین 15 هزار و 703 تن گندم خوراکی نیز در قالب طرح قیمت تضمینی در این تالار عرضه می شود.

200 تن جودامی، 300 تن شکر سفید، 27 هزار قطعه جوجه یک روزه و چهار کیلوگرم زعفران نیز در تالار محصولات کشاورزی عرضه می شود.

تالار محصولات صنعتی و معدنی میزبان عرضه 600 تن شمش هزار پوندی، 2 هزار تن کک متالورژی و 110 تن سبد میلگرد است.

تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه 28 هزار و 278 تن قیر، وکیوم باتوم و عایق رطوبتی را تجربه می کند.

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز شاهد عرضه 58 هزار و 813 تن قیر، وکیوم باتوم، مواد شیمیایی، مواد پلیمری و سلاپس واکس است.

بازار فرعی بورس کالای ایران نیز عرضه 50 تن شیرخام را تجربه می کند.

به گزارش ایرنا، شورای عالی بورس برای تحقق اهداف برنامه سوم و چهارم توسعه، به راه‌اندازی و گسترش بورس‌های کالایی در ایران موظف شناخته شد. بر این اساس بورس فلزات در شهریور 1382 (نخستین بورس کالایی در ایران) و بورس کالای کشاورزی در شهریور 1383 فعالیت خود را آغاز کردند.

بر مبنای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب یکم آذر 1384 مجلس شورای اسلامی) و با تصویب شورای عالی بورس، شرکت بورس کالای ایران در آذر 1385 با درهم آمیختن بورس فلزات و بورس کالای کشاورزی تشکیل شد و پس از پذیره‌نویسی و برگزاری مجمع عمومی، از مهر 1386 کار خود را زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز کرد.

در گام های بعدی، بورس کالا گسترش بیشتری یافت و سایر محصولات و کالاها از جمله محصولات پتروشیمی نیز در بورس کالا عرضه شد.

در بورس کالای ایران قراردادهای هفت گانه آتی، نقدی، سلف، گواهی سپرده کالایی، سلف موازی استاندارد، نسیه و قرارداد اختیار معامله برای محصولات کشاورزی و سایر محصولات انجام می شود.

در 2 تا سه سال گذشته محصولات جو و ذرت استان های خوزستان و کرمانشاه وارد عرصه بورس کالا شد و به تدریج این فرایند برای دیگر محصولات کشاورزی در حال توسعه است.

 

کد N1766788

وبگردی