آفتاب
نخست‌وزیر عراق:

اگر همه‌پرسی کردستان به خشونت بینجامد، مداخله نظامی می‌کنیم

اگر همه‌پرسی کردستان به خشونت بینجامد، مداخله نظامی می‌کنیم

نخست‌وزیر عراق هشدار داده است در صورتی‌که همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان به خشونت منجر شود، دولت مرکزی عراق آماده است تا دست به اقدام نظامی بزند.

به گزارش ایلنا، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق، شنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، گفته است: «اگر تهدیدی خشونت‌بار به صورت غیرقانونی متوجه مردم عراق شود، در آن صورت ما مداخله نظامی خواهیم کرد.»

حکومت اقلیم خودمختار کردستان عراق درصدد است تا همه‌پرسی استقلال را در روز سوم مهرماه، ۲۵ سپتامبر برگزار کند. این در حالی است که آمریکا، ترکیه و ایران خواهان لغو این همه‌پرسی شده‌اند. اما «مسعود بارزانی» رئیس دولت اقلیم خودمختار کردستان عراق اعلام کرده است که این همه‌پرسی در موعد مقرر برگزار خواهد شد.

حیدر العبادی گفته است: «اگر شما قانون اساسی را به چالش بکشید، اگر شما مرزهای عراق و دیگر مرزهای منطقه را به چالش بکشید، این دعوت عمومی برای کشورهای منطقه است تابه مرزهای عراق تجاوز کنند، این رویکردی است که وضعیت بسیاری خطرناکی را به وجود می‌آورد.»

رهبران کردستان عراق امیدوارند که نتایج همه‌پرسی ۲۵ سپتامبر، باعث شود تا دولت مرکزی عراق حاضر به مذاکره بر سر استقلال کردستان شود. این در حالی است که العبادی معتقد است همه‌پرسی، مذاکره در این مورد را پیچیده‌تر خواهد کرد.

العبادی در عین حال گفت: «من هرگز در مذاکره را نمی‌بندم. مذاکره همیشه ممکن است.»

پارلمان اقلیم کردستان عراق، جمعه برگزاری همه‌پرسی استقلال در این اقلیم و همچنین در مناطق مورد مناقشه‌ای مانند کرکوک را به تصویب رساند.

کد N1766662

وبگردی