آفتاب
قدیمی‌ترین مسجد بجنورد در یک‌قدمی نابودی

هویت معنوی شهر در سایه غفلت/ هراس تخریب بر پیکره مسجد جامع بجنورد

هویت معنوی شهر در سایه غفلت/ هراس تخریب بر پیکره مسجد جامع بجنورد

بجنورد- مسجد جامع بجنورد باوجوداینکه جزو آثار ثبت‌شده میراث فرهنگی نیست اما به دلیل قدمتی که دارد، هویت معنوی شهر محسوب می‌شود که این روزها خبر تخریب آن به گوش می‌رسد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: هرچند مسجد جامع بجنورد جزو آثار ثبت‌شده در میراث فرهنگی نیست اما به سبب قدمت و خاطراتی که چندین نسل مردم مرکز خراسان شمالی از آن در دل خوددارند، بنایی ارزشمند محسوب می‌شود که به‌عنوان هویت معنوی شهر می‌توان از آن یادکرد.

این روزها برخی تصمیمات در خصوص مسجد جامع بجنورد، هراس تخریب را بر پیکره این قدیمی‌ترین مسجد شهر پدید آورده و سایه تیشه لرزه بر ستون‌های آن افکنده است.

مهدی از ساکنان پا به سن گذاشته دریکی از محله‌های اطراف مسجد جامع بجنورد است که در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: این مسجد یادآور دوران نوجوانی من است، آنگاه‌که در پایگاه بسیجش با بزرگ‌مردان کوچکی به فعالیت‌های دینی، علمی، آموزشی و ورزشی می‌پرداختم.

وی می‌افزاید: آیین‌های کهن و بناهای قدیمی یک شهر به‌عنوان روح مردمان باصفای آن دیار محسوب می‌شوند که باید در جهت حفظ آن تلاش کرد.

وی عنوان می‌کند: ای‌کاش بنای مسجد جامع بجنورد توسط میراث فرهنگی مقاوم‌سازی و حفاظت شود.

علیمردانی نیز یکی دیگر از ساکنان اطراف مسجد جامع بجنورد است که می‌گوید: به سبب خاطرات مشترکی که از سال های دور با هم نسل های خود در این مسجد دارم، تقاضا دارم مسئولین به این مسجد رسیدگی کنند.

وی تصریح می‌کند: مسجد جامع بجنورد به‌عنوان قدیمی‌ترین مسجد شهر و نماد دین‌داری مردم بجنورد باید مرمت و مقاوم‌سازی شود.

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی در خصوص این مسجد اظهار می‌کند: حفاظت از بنای مسجد جامع که به‌عنوان یک بنای قدیمی و مذهبی بجنورد شناخته می‌شود ضروری است.

 محمدی بیان می‌کند: با توجه به اینکه مساجد متعدد در آن نقطه از شهر وجود دارد، لزوم تخریب مسجد جامع و ساخت مسجد جدید غیرقابل‌توجیه است.

وی می‌افزاید: هزینه‌ای که صرف بازسازی این مسجد می‌شود را می‌توان صرف مرمت و مقاوم‌سازی کرد.

مسجد جامع بجنورد ثبت ملی نیست/ نمی‌توان در کار اوقاف دخالت کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: با مکاتباتی که از سوی این اداره با اداره اوقاف بجنورد انجام‌شده بر حفظ بافت قدیمی مسجد جامع بجنورد در پروژه توسعه این بنا اشاره‌شده است.

آدینه محمد سویدانلویی می‌افزاید: مسجد جامع بجنورد فاقد عنصر معماری ارزشمند و برجسته است اما به دلیل معماری سنتی، قدمت و خاطرات مشترکی که مردم و اهالی با آن دارند، توسعه متوازن مسجد و طراحی بخش جدید باید به نحوی باشد که به تقویت ارزش‌های بنای مسجد کمک کند.

سویدانلویی بابیان اینکه این مسجد در فهرست آثار ملی قرار نگرفته است، عنوان می‌کند: برخی قدمتی ۱۲۶ ساله را برای این مسجد ذکر می‌کنند که نادرست است.

وی تصریح می‌کند: معماری بنا به‌وضوح بیان‌گر آن است که مسجد جامع مربوط به عصر پهلوی بوده و قدمت آن به ۷۰ سال می‌رسد، بنابراین این مسجد را نمی‌توان بنای میراثی تلقی کرد.

وی می‌گوید: مسجد جامع بجنورد ثبت ملی نشده است و بر همین اساس نمی‌توان دخالتی در کار اوقاف کرد.

مرمت ۳۱ اثر تاریخی طی ۵ماه نخست امسال

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی بابیان اینکه هویت بخشی یکی از وظایف ما است، اظهار می‌کند: حفظ بناهای قدیمی و هویت معماری شهر از دغدغه‌های میراث فرهنگی است.

سویدانلویی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم ۴۷ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی ثبت‌شده، می‌افزاید: طی ۵ ماه نخست امسال، ۳۱ اثر تاریخی مرمت‌شده است.

وی می‌گوید: از نیمه دوم سال ۹۲ تاکنون ۸۳ اثر تاریخی در خراسان شمالی بااعتبار ۷میلیارد و ۲۷۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان مرمت‌شده است.

مسجد جامع بجنورد قابلیت استحکام ندارد/ ۸۰۰میلیون تومان اعتبار برای تخریب مسجد

رئیس اداره اوقاف بجنورد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: برای جذب اعتبار به‌منظور بازسازی مسجد جامع بجنورد تلاش‌های زیادی انجام‌گرفته است که در صورت محقق نشدن این امر، اعتبار ۸۰۰ میلیون تومانی برگشت خواهد خورد.

حجت‌الاسلام عظیم آسوده عنوان می‌کند: با اعلام کتبی میراث فرهنگی مبنی بر میراثی نبودن بنای مسجد جامع، جلسات متعددی در استانداری و با حضور معاونت امور عمرانی آن تشکیل و تصمیم بر تخریب مسجد گرفته شد.

حجت‌الاسلام آسوده با اذعان به اینکه کارشناسان فنی، بنا را نسبت به قابلیت تعمیر و مرمت و یا بازسازی آن موردبررسی قرار داده‌اند، تصریح می‌کند: دیواره‌های این مسجد پوسیده‌شده است و با هر زلزله‌ای امکان ریزش دیوارها وجود دارد.

وی می‌گوید: اوقاف پول اضافه برای ساخت این مسجد ندارد و قطعاً بازسازی آن با توجه به غیر مستحکم بودن بنا ضرورت دارد.

وی با تأکید بر اینکه سازه مسجد جامع بجنورد قابل دفاع است، عنوان می‌کند: اینکه می‌گویند این مسجد ۷۰ سال قدمت دارد، تحلیل واقعی و درستی نیست و بر اساس ارزیابی دقیق انجام نگرفته است.

وی می‌گوید: مساجد جامع همه شهرها به دلیل قدمت تاریخی و معنوی، حفظ و نگهداری می‌شوند نه اینکه تخریب شوند.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر بجنورد با تأکید بر اینکه مسجد جامع به‌عنوان جزئی از هویت شهر بجنورد باید حفظ شود، عنوان می‌کند: با تخریب این مسجد به‌شدت مخالف هستیم.

موسوی تصریح می‌کند: طی روزهای آینده پیگیر تشکیل جلسات مشترک با میراث فرهنگی و اوقاف هستیم تا از طریق تفاهم‌نامه‌هایی به‌جای تخریب مسجد جامع بجنورد، احیای آن با حفظ بافت قدیمی و سنتی خود اجرایی شود.

کد N1766420

وبگردی