آفتاب

توافق ایران، ترکیه و روسیه برای آتش‌بس در ادلب/ اعزام ۵۰۰ نیروی نظامی از سوی طرف‌های ضامن آتش بس به سوریه

توافق ایران، ترکیه و روسیه برای آتش‌بس در ادلب/ اعزام ۵۰۰ نیروی نظامی از سوی طرف‌های ضامن آتش بس به سوریه

بر اساس بیانیه پایانی نشست آستانه، حفاظت مناطق کاهش تنش در شرق غوطه و در شمال استان حمص و لاتاکیا و همچنین در استان ادلب، حما و حلب توسط همه کشورهای ضامن حفاظت خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از شینهوا روسیه، ترکیه و ایران که دور جدید مذاکرات صلح سوریه را روز پنجشنبه و جمعه آغاز کردند روز جمعه از ایجاد مناطق کاهش تنش تحت توافق چهارمی خبر دادند. 

بر اساس این گزارش مناطق کاهش تنش در شرق غوطه و در شمال استان حمص و لاتاکیا و همچنین در استان ادلب، حما و حلب توسط همه کشورهای ضامن حفاظت خواهد شد. این مناطق در بخش‌هایی از جنوب سوریه بر اساس ابتکار عمل روسیه ایجاد خواهد شد. 

به گفته خیرات عبدالرحمانف وزیر خارجه قزاقستان در بیانیه پایانی نشست سه کشور ضامن آتش بس ایجاد مناطق کاهش تنش یک ضرورت بوده است. مدت زمان تعیین شده در ابتدا شش ماه بوده و به طور اتوماتیک بر اساس اجماع کشورهای ضامن تمدید خواهد شد. 

وی همچنین تاکید کرد تحت هیچ شرایطی ایجاد این مناطق کاهش تنش تضعیف حاکمیت سرزمینی استقلال و یکپارچگی سرزمینی جمهور عرب سوریه نیست. 

عبدالرحمنف گفت کشورهای ضامن شاهد پیشرفت درگیری‌ها علیه تروریسم به ویژه داعش و جبهه النصره و دیگر افراد و گروه‌های مرتبط با القاعده در نتیجه کارکرد مناطق کاهش تنش بوده‌اند. روسیه ترکیه و ایران تمایلشان را برای انجام هر اقدام ضروری جهت ادامه مبارزه با این  گروه‌ها درون و بیرون مناطق کاهش تنش ابراز کرده‌اند.

بر اساس گزارش شینهوا سه کشور توافق کرده‌اند هر یک ۵۰۰ پلیس نظامی در ادلیب مستقر کنند تا از این استان در برابر حوادث و تحریکات طرف‌های معارض حفاظت کنند. 

به گزارش این خبرگزاری نمایندگان سه کشور از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند که کمک‌های بشردوستانه بیشتری به سوریه و جهت حمایت از مناطق کاهش تنش در این کشور ارسال کنند. علاوه بر این کمک‌های بشردوستانه مردم سوریه به تاسیسات استخراج و حفاظت از میراث تاریخی نیز نیازمند است.

بر اساس این گزارش دور بعدی مذاکرات صلح سوریه در اواخر اکتبر برگزار خواهد شد.

کد N1766366

وبگردی