آفتاب

چه توافقی بین ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه صورت گرفته است؟

چه توافقی بین ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه صورت گرفته است؟

روز گذشته کنفرانس آستانه 6 با حضور نمایندگان کشورمان با توافقی بین ایران، روسیه و ترکیه به پایان رسید.

به گزارش خبرآنلاین، کنفرانس آستانه 6 روز گذشته 15/ سپتامبر با توافقی میان سه کشور به پایان رسید، سه طرف مذاکره بر اجرای آتش بس دربرخی مناطق سوریه به توافق رسیده اند و در کنفرانس مشترک خبری بیانیه این نشست را اعلام کردند. روز گذشته حسین جابری انصاری معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه کشورمان و رئیس تیم هیات مذاکره کننده در آستانه بر موفقیت این مذاکرات در گفتگو با واحد مرکزی خبر و شبکه العالم تاکید کرد.

در همین حال نماینده روسیه از اعزام ناظران به سوریه خبر داده است و درباره کنفرانس 7 آستانه برای دستاوردهای بیشتر ابراز امیدواری کرده است.

الکساندر لاورنتینف رئیس هیات مذاکره کننده روسی به شبکه خبری روسیاالیوم گفت: طبق توافق ایران، روسیه و ترکیه، 500 ناظر به ادلب سوریه فرستاده می شود.

 رئیس هیات روسیه در مذاکرات آستانه طی کنفرانسی مطبوعاتی در پایان دور ششم مذاکرات آستانه گفت: روسیه، ایران و ترکیه نزدیک به ۵۰۰ ناظر را به شهر ادلب سوریه اعزام خواهند کرد و احتمالا لیست ناظران اعزامی به سوریه شامل چین، امارات، مصر، عراق و لبنان می‌شود.

به گزارش ایسنا، لاورنتیف از مخالفان سوری خواست از خواسته‌هایی که امکان اجرای آنها وجود ندارد، دست بردارند.
وی درباره نشست بعدی آستانه تصریح کرد: در کنفرانس آستانه ۷، میزان کارایی و اثربخشی مناطق کاهش تنش در سوریه و اجرای برخی اصلاحات در آن ارزیابی خواهد شد.

طرف‌های شرکت کننده در نشست آستانه روز جمعه با ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه و کاهش درگیری‌ها برای شش ماه با امکان تمدید آن توافق کردند.

رئیس هیات روسیه در مذاکرات آستانه در ادامه بازگشت ثبات و آرامش به مناطق کاهش تنش در جنوب غرب سوریه را ستود و گفت: مسکو پیشنهادات متعددی برای حفظ ثبات در خط فاصل میان سوریه و اراضی اشغالی مطرح کرد که از جمله آنها پیشنهادهایی برای فعالیت هیات سازمان ملل در منطقه جولان بود. اگر در این زمینه موفق شویم و فعالیت‌های نیروهای حافظ صلح در طول خط تماس سوریه و اراضی اشغالی پویا شود، فکر می‌کنم ما به شرایطی بازخواهیم گشت که در اوایل سال ۲۰۱۱ و پیش از آغاز بحران سوریه برقرار بود،‌ زمانی که این منطقه یکی از آرام‌ترین مناطق در سوریه بود.

وی ادامه داد: سوالات متعددی درباره راه‌های حفظ امنیت در مناطق مرزی میان سوریه و اراضی اشغالی در منطقه جولان به علت وجود تعداد زیادی از گروه‌های مخالف مسلح در آنجا وجود دارد. این گروه‌های مخالف نیروهای سوریه را تحریک به درگیری می‌کنند و این امر ارتش اسرائیل را وادار می‌کند پاسخ نظامی بدهد.

رئیس هیات روسیه در مذاکرات آستانه تاکید کرد: هیچ گروه مسلحی اجازه ندارد در حد فاصل سوریه با اراضی اشغالی حضور داشته باشد، وجود گروه‌های مخالف سوری در این منطقه با توافقنامه توقف درگیری‌ها میان سوریه و اسرائیل که در سال ۱۹۷۴ میلادی به امضا رسید، تضاد دارد.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم،
لاورنتیف در ادامه اظهاراتش گفت که نیروهای کرد در آزادسازی بخش‌های بزرگی از اراضی سوریه از دست تروریست‌ها مشارکت داشته‌اند و باید در راه‌حل سیاسی بحران سوریه نقشی داشته باشند.

به گزارش ایسنا، این دیپلمات روس عنوان داشت: شاهد آزادسازی بخش‌های بزرگی از اراضی سوریه از دست داعش صرفا توسط یگان‌های کرد بودیم، به همین دلیل سخنان آنها درباره گذار سیاسی در سوریه و روند مذاکرات باید شنیده شود.

وی ابراز امیدواری کرد که حومه رقه طی یک یا دو ماه آینده به طور کامل از دست تروریست‌ها آزاد شود.
از سوی دیگر، بشار الجعفری، رئیس هیات دولت سوریه در مذاکرات آستانه نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: سه کشور ضامن آتش‌بس در سوریه به آنچه در بیانیه مبنی بر حفاظت از حاکمیت سوریه و وحدت اراضی آن آمده است، پایبند هستند.

الجعفری افزود: کاروان‌های مواد غذایی و دارو جهت پایان دادن به مشکلات ساکنان دیرالزور وارد این شهر می‌شوند.

رئیس هیات دولت سوریه در مذاکرات آستانه تاکید کرد: پایبندی به حفظ وحدت در سوریه آزمونی برای هر طرفی است که روی تروریسم در سوریه حساب باز می‌کند.

 


این توافق شامل چه بندهایی می باشد:


به گزارش خبرآنلاین، حسین جابری انصاری معاون عربی آفریقایی وازرت امور خارجه کشورمان متن این توافق را روز گذشته برای رسانه های کشور ارسال کرد که به این شرح است:

جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامنان اجرای رژیم آتش‌بس در جمهوری عربی سوریه (که پس از این ضامنان نامیده می‌شوند)

- ضمن تاکید مجدد بر تعهد راسخ خود نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه؛
- با پیروی از مفاد قطعنامه 2254 (2015) شورای امنیت سازمان ملل متحد؛
- با استقبال از کاهش چشمگیر خشونت‌ها در عرصه سوریه در نتیجه اقدامات اتخاذ شده با هدف حفظ و تقویت رژیم آتش‌بس:

1. رضایت خود را از پیشرفت‌های حاصل شده در اجرای تفاهم مورخ ۴ مه ۲۰۱۷ در خصوص ایجاد نواحی کاهش تنش در جمهوری عربی سوریه اعلام می‌کنند.

2. ایجاد نواحی کاهش تنش مطابق با تفاهم مورخ ۴ مه ۲۰۱۷ در غوطه شرقی، در مناطقی از شمال استان حمص، در استان ادلب و مناطق مشخصی از استان‌های همجوار آن (استان‌های لاذقیه، حماه و حلب) و همچنین در قسمت‌های مشخصی از جنوب سوریه (بر اساس ابتکار فدراسیون روسیه، به عنوان یکی از کشورهای ضامن در فرایند آستانه، با هدف تضمین رژیم آتش‌بس، تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و ادامه مبارزه علیه تروریسم) را اعلام می‌کنند.

3. یکبار دیگر بر این موضوع تاکید دارند که ایجاد نواحی کاهش تنش و نوارهای امنیتی موقتی بوده و مدت زمان اجرای آن در آغاز ۶ ماه می‌باشد که مشروط به تداوم اجماع ضامنان به صورت خودکار تمدید خواهد شد.

4. تاکید می‌کنند ایجاد نواحی کاهش تنش فوق‌الذکر تحت هیچ شرایطی حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را خدشه‌دار نمی‌کند.

5. نیروهای کنترل کاهش تنش {متعلق به} سه کشور ضامن را بر اساس نقشه های مورد توافق در {نشست کارشناسیِ} آنکارا در تاریخ 8 سپتامبر 2017 و مطابق با سند قواعد حاکم بر استقرار نیروهای کنترل کاهش تنش که از سوی گروه کاری مشترک آماده شده به شکل موقت در نوارهای امنیتی نواحی کاهش تنش در استان ادلب و بخشهایی از استانهای همجوار (استان‌های لاذقیه، حماه و حلب) با هدف جلوگیری از حوادث و برخورد بین طرفهای درگیر (دولت سوریه و گروههای معارض مسلحی که به رژیم آتش بس پیوسته یا خواهند پیوست) اختصاص می دهند.

6. یک مرکز هماهنگی مشترک ایرانی، روسی و ترکیه ای با هدف هماهنگی فعالیتهای نیروهای کاهش تنش در نواحی کنترل تنش ایجاد می کنند.

7. بر پیشرفت مبارزه با تروریسم و نابودی داعش، جبهه النصره و سایر افراد گروهها و تشکلات و موجودیتهای مرتبط با آنها، در نتیجه ایجاد و آغاز به کار نواحی کاهش تنش فوق الذکر و اراده خود برای برداشتن گامهای لازم برای تداوم جنگ علیه آنها در داخل و خارج نواحی کاهش تنش تاکید می کنند.

8. بر نیاز طرفهای درگیر برای برداشتن گامهای اعتمادساز، از جمله آزاد سازی دستگیر شدگان و ربوده شدگان و تحویل اجساد و شناسایی افراد گم شده و ایجاد شرایط بهتر برای فرایند سیاسی و آتش بس پایدار تاکید می کنند.

9. بر نیاز نسبت به استفاده از نواحی کاهش تنش جهت دسترسی بشردوستانه سریع، ایمن و بدون مانع تاکید و در این ارتباط بندهای مرتبط در تفاهم نامه 4 مه 2017 را یادآوری می کنند.

10. از ناظران فرایند آستانه و دیگر اعضای ذینفع جامعه بین المللی می خواهند از فرایند کاهش تنش و ایجاد ثبات در سوریه و همچنین ارسال کمکهای بیشتر برای مردم سوریه، تسهیل مین زدایی بشردوستانه، حفظ میراث تاریخی، بازسازی زیرساختهای اساسی از جمله امکانات اجتماعی و اقتصادی این کشور حمایت کنند.

11. از طرفهای درگیر، نمایندگان مخالفان سوری و جامعه مدنی می خواهند تا از شرایط مطلوب درحال ظهور برای افزایش تلاشها برای آغاز گفتگوی سوری   - سوری و  پیشبرد فرایند سیاسی ژنو تحت هدایت سازمان ملل، همچنین پیشبرد ابتکارات دیگر استفاده و در این امر تسریع کنند.

12. بر اراده خود برای ادامه اجرای بندهای تفاهم نامه 4 مه 2017 و تصمیمات دیگری که پیش از آن در چارچوب روند آستانه اتحاذ شده مجددا تاکید می کنند.

13. صمیمانه از رییس جمهوری قزاقستان، عالیجناب نور سلطان نظر بایف و مقامات قزاقستانی برای میزبانی شان از ششمین نشست بین المللی سوریه سپاسگزاری می کنند.

14. تصمیم گرفتند نشست بعدی بین المللی سوریه با حضور نمایندگان عالی رتبه را در آستانه در اواخر اکتبر 2017 برگزار کنند.

 

به گزارش خبرآنلاین، روز گذشته همزمان با اعلام توافق بین کشورهای مذاکره کننده در آستانه بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در نامه ای خطاب به مقام معظم رهبری مراتب تشکر خود را اعلام کرد که این پیام بازتاب گسترده ای تا کنون در سطح منطقه به همراه داشته است.

مذاکرات آستانه که دور جدید آن رسما از پنجشنبه آغاز شد و بر مسائل نظامی و فنی متمرکز است. نشست ژنو نیز به بررسی مسائل سیاسی می‌پردازد.

استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه اخیرا نسبت به برگزاری مذاکرات صلح واقعی و مهم بین دولت و مخالفان سوریه در ماه اکتبر ابراز امیدواری کرد.گفتنی است که تاریخ بعدی مذاکرات آستان 7 تا کنون اعلام نشده است.

52310

کد N1766290

وبگردی