آفتاب
مهری که با بی مهری آغاز می شود؛

نیمکت های خالی کلاس های درس/مهاجرت دامن مدارس را هم گرفت

نیمکت های خالی کلاس های درس/مهاجرت دامن مدارس را هم گرفت

بیرجند - با شروع ماه مهر و بازگشایی مدارس در شهرها و روستاهای خراسان جنوبی شاهد کمبودهایی هستیم که برخی از این مشکلات از جمله کمبود معلم هر ساله حادتر می شود.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: بوی ماه مهر می‌آید بوی ماه مهربانی. بوی کتاب و دفتر نو، گچ و تخته سیاه، آری باز بوی دوران کودکی می‌آید.

ماه مهر برای خیلی‌ها یاد آور روزهای خوش کودکی، روز اول مدرسه و اشک و خنده‌های این روز است اما این روزها برخی دانش آموزان خراسان جنوبی ماه مهربانی را با نامهربانی کمبودها آغاز می‌کنند.

کمبود کلاس درس در خیلی از شهرک‌های جدید ساخته شده به خصوص در مسکن مهر سبب شده عده زیادی از آن‌ها برای رسیدن به کلاس مسافتی زیادی را طی کنند یا سال تحصیلی را در کلاس‌های پرجمعیت با امکانات کم یا بعضاً اجاره‌ای بگذرانند.

با افزایش مهاجرت‌ها به مرکز استان و ساخت سایت‌های مسکن مهر دچار کمبود کلاس درس در برخی مناطق هستیم و از طرفی دیگر در برخی از روستاها و شهرهای مرزی هم کمبود جمعیت و در نتیجه دانش آموز سبب شده خیلی از مدارس زیر نرم جمعیت داشته باشند و برخی مدارس شاید با دانش آموزانی کمتر از انگشتان درس اداره بشوند و هزینه‌های اضافی برای آموزش و پروش داشته باشند.

در این میان پراکندگی بالای جمعیت در استان و حساسیت خانواده‌ها سبب شده که طرح تجمیع مدارس کم جمعیت با مشکلات زیادی رو به رو شود.

با وجود همه این مسائل، مشکل کمبود نیرو از دیگر مشکلاتی بوده که چندسالی است گریبان گیر آموزش و پروش استان شده است و به گفته معاون برنامه ریزی آموزش و پروش استان تراژدی بازنشستگی معلمان از امسال آغاز می‌شود و بر مشکل کمبود نیرو خواهد افزود.

کمبود کلاس‌های درس در سایت‌های مسکن مهر

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر از نیاز سایت‌های مسکن مهر به ۴۴ مدرسه با ۳۹۲ کلاس درس جدید خبر داد و گفت: تاکنون ۲۰ مدرسه با ۱۸۵ کلاس درس در سایت‌های مسکن مهر استان ساخته شده است.

در حال حاضر ۲۴۳ کلاس درس در استان خراسان جنوبی به صورت دو نوبته فعالیت می‌کنند محمدرضا بیکی با اشاره به اینکه در حال حاضر ساخت ۱۳ مدرسه با ۱۴۳ کلاس درس در دست اجرا است، عنوان داشت: با این وجود هنوز هم نیاز به ساخت ۳۹۲ کلاس درس در سایت‌های مسکن مهر داریم.

وی ادامه داد: همچنین هم اکنون حدود ۱۰ مدرسه شبانه روزی در استان مورد نیاز است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی، تعداد مدارس دو نوبته استان را ۲۹ مدرسه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۲۴۳ کلاس درس در استان به صورت دو نوبته فعالیت می‌کنند.

۶۳ درصد کلاس‌های درس خراسان جنوبی نیازمند نوسازی و مقاوم سازی

بیکی با بیان اینکه ۱۷ درصد کلاس‌های درس استان تخریبی است، بیان کرد: علاوه بر این ۴۶ درصد کلاس‌ها نیاز به مقاوم سازی و ۳۷ درصد نیز دارای استحکام لازم هستند.

وی به اجرای سیستم سرمایشی و گرمایشی متمرکز در ۷۰ درصد مدارس استان اشاره کرد و گفت: این مدارس شامل مدارس پرجمعیت و مراکز شهرستان‌ها بوده و ۳۰ درصد باقی مانده نیز بیشتر در مناطق روستایی و به صورت یک کلاسه و دو کلاسه هستند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی از افتتاح ۱۱ پروژه آموزشی در استان همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد و افزود: پروژه‌ها شامل ۳۴ کلاس درس و پنج هزار و ۲۶۷ متر مربع زیربنا بوده که با هزینه کردی بالغ بر ۵۲ میلیارد و ۱۱۵ میلیون ریال مهرماه امسال به بهره برداری می‌رسد.

بیکی با اشاره به بهره برداری از سه پروژه تخریب و بازسازی با ۹ کلاس درس، عنوان داشت: همچنین در مهرماه امسال پنج پروژه احداث، توسعه و تکمیل با پنج کلاس درس افتتاح می‌شود.

وی، بهره برداری از یک سالن چند منظوره، یک سالن ورزشی و یک سالن کارگاهی را از دیگر پروژه‌های افتتاحی در سال تحصیلی جدید عنوان کرد.

۱۵ هزار کلاس اولی در خراسان جنوبی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر از فعالیت دو هزار و ۵۱۸ آموزشگاه با هشت هزار و ۲۶۸ کلاس درس در سطح استان خبر داد و گفت: تعداد دانش آموزان استان در سال گذشته بیش از ۱۵۵ هزار نفر بودند که پیش بینی می‌شود این تعداد امسال تا ۱۶۰ هزار نفر افزایش یابد.

عباس لامعی اضافه کرد: تاکنون ۹۵ درصد دانش اموزان استان به تعداد ۱۴۶ هزار نفر در دوره‌های مختلف تحصیلی ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۵ هزار کلاس اولی خواهند بود.

وی با بیان اینکه ۱۰۳ هزار و ۱۰۷ نفر از دانش آموزان استان در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند، بیان کرد: تعداد ۲۱ هزار و ۹۷۷ نفر نیز در مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه ۵۱.۱۵ درصد دانش آموزان استان پسر و ۴۸.۸۵ درصد نیز دختر هستند، عنوان داشت: همچنین ۷۰.۱۲ درصد دانش آموزان در مناطق روستایی و ۲۹.۸۸ درصد نیز در مناطق شهری تحصیل می‌کنند.

لامعی، تعداد پرسنل فرهنگی استان را ۱۴ هزار و ۴۷۶ نفر برشمرد و افزود: از این تعداد هشت هزار و ۶۴۵ نفر معلم هستند که ۵۷ درصد آن‌ها خانم و ۴۳ درصد نیز مرد هستند.

کمبود نیرو در پایه ابتدایی حاد است

وی به مشکل کمبود نیرو در آموزش و پرورش استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در برخی از شهرستان‌ها دچار کمبود معلم و در برخی از شهرستان‌ها از جمله بیرجند دچار تراکم نیرو هستیم که باید سامان دهی شوند.

هدر رفت سالانه ۴.۵ میلیارد تومان در مدارس کم جمعیت

لامعی با اشاره به اینکه استمرار فعالیت این کلاس‌ها نیازمند ۱۴۶ نیرو خواهد بود، بیان کرد: با این احتساب سالانه بالغ بر چهار میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان هرز منابع در این مدارس داریم که با تجمیع می‌توان در این هزینه‌ها صرفه جویی کرد.

به گفته وی بر طبق شیوه نامه سامان دهی نیروی انسانی استمرار کلاس متوسطه اول باید با ۶۰ نفر دانش آموز باشد که به دلیل حساسیت خانواده‌ها و پراکندگی جمعیت این نرم در خراسان جنوبی به ۳۰ نفر کاهش یافته است.

معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز چندی پیش در شورای آموزش و پرورش استان به آغاز تراژدی بازنشستگی در استان از امسال اشاره کرد و گفته بود: امسال ۷۶۲ نیروی فرهنگی استان بازنشسته می‌شوند که اگر فکری در این زمینه اندیشیده نشود سال آینده دچار مشکل می‌شویم.

علی اصغر موسوی کیا با بیان اینکه در حال حاضر به شدت در مقطع ابتدایی دچار کمبود نیروی انسانی هستیم، بیان کرد: با همه این وجود با برنامه ریزی‌های انجام شده امسال هیچ کلاسی بدون معلم نخواهد بود.

به گفته وی مشکل کمبود نیرو از شهرستان‌های قاین و نهبندان آغاز شده است.

خراسان جنوبی سال‌هاست که واژه محرومیت را یدک می‌کشد این محرومیت همواره در همه بخش‌های مختلف از جمله بخش آموزشی خود رانشان داده اما آنچه که مسلم است محرومیت در بخش آموزش و پروش به عنوان بنیادی‌ترین بخش تربیت آیندگان کشور تاثیرات مخرب زیادی در آینده خواهد داشت.

کد N1766243

وبگردی