آفتاب

عمان: انتقال مقر اتحادیه عرب از قاهره ضروری است

عمان: انتقال مقر اتحادیه عرب از قاهره ضروری است

ایرنا نوشت: اسحاق سالم السیابی نایب رئیس سابق مجلس عمان خواستار انتقال مقر اتحادیه عرب از قاهره به کشور دیگری که استقلال بیشتری داشته باشد و بتواند اختلافات کشورهای عربی را کنترل کند، شد.

روزنامه وطن روز شنبه به نقل از السیابی در صفحه شخصی اش در توییتر نوشت: به نظر می رسد که زمان انتقال مقر اتحادیه عرب به کشور مستقل تری که بتواند اختلافات کشورهای عربی را کنترل کند و تضمین کننده صلح باش فرا رسیده است.
درنشست اخیر وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در قاهره بین نماینده قطر و کشورهای تحریم کننده (عربستان، مصر، بحرین و امارات) درگیری لفظی به وجود آمد.
به محض پایان نشست رسانه های مصری به نماینده قطر به شدت تاختند و حتی برخی از آنها خواستار بازداشت و زندانی کردن وی شدند.
چهار کشور عربی از 5 ژوئن گذشته (15 خرداد) به بهانه حمایت قطر از تروریسم روابط دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرده و این امیر نشین را تحت محاصره زمینی ، دریایی و هوایی قرار دادند.
اتحادیه کشورهای عربی (جامعة الدول العربیة) یک سازمان بین‌المللی منطقه‌ای شامل کشورهای عمدتاً عربی جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا است (22 کشورعرب زبان شامل 10 کشور آفریقایی و 12 کشور آسیایی).
این اتحادیه 22 مارس 1945 با 6 عضو بنیانگذار (مصر، عربستان، عراق، سوریه، لبنان و اردن) شروع به کارکرد که چند روز بعد نیز یمن به گروه کشورها پیوست.
این اتحادیه 22 عضو اصلی و 4 عضو ناظر دارد.
عضویت سوریه از نوامبر 2011 به حالت تعلیق درآمده است.

52310

کد N1766166

وبگردی