آفتاب
پرداخت قطره چکانی مطالبات گندمکاران؛

گلستان در آستانه بحران اقتصادی/ کشاورزی زمین‌گیر شد

گلستان در آستانه بحران اقتصادی/ کشاورزی زمین‌گیر شد

گرگان- در حالی که درآمد مردم گلستان وابسته به کشاورزی است، دولت با پرداخت قطره چکانی مطالبات گندمکاران، کشاورزی را زمین گیر کرده و اقتصاد استان را به شرایط بحرانی رسانده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- زهرا بهرامی: برداشت گندم از اوایل خردادماه در گلستان آغاز و با تاخیر حدود ۱۰ روزه ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در استان فعال شد.

هرچند در سال گذشته زراعی گلستان با برداشت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم در بین ۳۱ استان کشور مقام دوم را کسب کرد و امسال هم مسئولان جهادکشاورزی استان امید داشتند به همین میزان گندم در استان تولید شود اما سرما و یخبندان به بخشی از زمین های زراعی خسارت وارد کرد و در نهایت گندم تولیدی استان در سالجاری به حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید.

در شرایطی که اقتصاد گلستان بر پایه کشاورزی استوار است و بیش از ۷۰ درصد از فعالیت های اقتصادی استان به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با کشاورزی عجین شده تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان تاثیر مستقیم در تولید محصول و معیشت مردم دارد.

سال گذشته بخشی از مطالبات جو کاران و کلزاکاران گلستانی با تاخیر چندین ماهه همراه شد و تا زمان برداشت این دو محصول در سال زراعی جاری به درازا کشید اما کشاورزان تصور نمی کردند پرداخت بهای گندم هم بیش از چهار ماه طول بکشد.

وضعیت گلستان نگران کننده است

وی با بیان اینکه منابع بانکی گلستان در سال های اخیر به شدت پایین آمده و وضعیت استان نگران کننده است و اضافه کرد: در آخرین گزارش های دریافتی، استان گلستان از نظر منابع بانکی رتبه ۲۵ در بین ۳۱ استان کشور را داراست.

عبداللهی بیان کرد: بانک ها بر اساس منابع خود اقدام به پرداخت تسهیلات می کنند و وقتی منابع پایین باشد مصارف هم کاهش می یابد و این امر در نهایت چرخه و دور باطل توسعه نیافتگی در گلستان را رقم می زند.

وی تصریح کرد: معیشت مردم استان ۳۸ درصد مستقیما تحت تاثیر بخش کشاورزی است و ۶۳ درصد از بخش های اقتصادی استان هم غیر مستقیم وابسته به کشاورزی است و باید به این بخش توجه شود.

وی با بیان اینکه تقریبا همه کشاورزان استان به سیستم بانکی بدهکار هستند، گفت: ارزش پول کشاورز در چهار ماه حدود هفت تا هشت کاهش می یابد و در واقعا در کنار این کاهش کشاورز مجبور به پرداخت حدود هشت درصدی جریمه تاخیر در پرداخت تسهیلات است.

در شرایطی که هر ساله سطح زیر کشت و میزان تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم برآورد و پیش بینی می شود اما پس از گذشت نزدیک به دو دهه دولت هنوز نتوانسته منابع ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومانی خرید تضمینی گندم را تامین کند و این امر نشان می دهد دولت بیش از هرچیز نیازمند مدیریت و برنامه ریزی در حوزه های مختلف و به ویژه اقتصادی است.

کد N1766149

وبگردی