آفتاب

باز هم نقد دولت روحانی در جلسه «دولت سایه» سعید جلیلی /اینطور نباشد که وعده‌ها فقط برای اخذ رای باشد

باز هم نقد دولت روحانی در جلسه «دولت سایه» سعید جلیلی /اینطور نباشد که وعده‌ها فقط برای اخذ رای باشد

مهر نوشت: نماینده رهبر انقلاب در شورای امنیت ملی گفت: مسئولان باید نسبت به وعده‌هایی که داده‌اند پاسخگو باشند و اینطور نباشد که موقع انتخابات وعده‌هایی داده شود و بعد پیگیری نشود.

در راستای سلسله جلسات «سایه تمدن اسلامی برای تایید، تکمیل و تصحیح برنامه های دولت دوازدهم» (دولت سایه)، نشست تخصصی بررسی و نقد برنامه های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم با حضور جمعی از کارشناسان این حوزه در دفتر نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی برگزار شد.

سعید جلیلی در این نشست گفت: آقای روحانی قبل و بعد از انتخابات ۴ هدف اصلی برنامه های خود را مفاهیم جاذبی از جمله «رفاه»، «امنیت»، «آزادی» و «پیشرفت» عنوان کرد و در روز رای اعتماد به وزرا در مجلس نیز از لزوم مشارکت جامعه در «تصمیم سازی» و «تصمیم گیری» ها، دفاع از «حقوق شهروندی»، «مبارزه با فساد» و «شفاف سازی» سخن گفتند؛ اکنون باید دید این محورها تا چه حد در برنامه های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات منعکس شده است؟

اهم صحبت‌های جلیلی از این قرار است:

* یکی از راه های ایجاد رفاه بیشتر برای مردم این است که «بوروکراسی» به حداقل برسد و زیرساخت این امر نیز باید با گسترش فناوری ارتباطات و "دولت الکترونیک" محقق شود.

* انتظار می رفت تا وزیر ارتباطات دقیق توضیح دهد در سال ۹۶‌ دولت الکترونیک چه مختصاتی دارد و قرار است در سال ۱۴۰۰ به کدام نقطه برسیم؟

* مسئولان باید نسبت به وعده هایی که خودشان داده اند پاسخگو باشند و اینطور نباشد که موقع انتخابات یا اخذ رای اعتماد وعده های کلی داده شود و بعد از آن نیز نسبت به اجرای وعده ها پیگیری انجام نشود.

* یکی از محورهای بسیار مهم در حوزه وزارت ارتباطات، به سرانجام رساندن «شبکه ملی اطلاعات» است که باید آخرین میزان پیشرفت در ۴ سال گذشته و سپس مراحل تکمیل آن به مردم گزارش داده شود.

* در عرصه ایجاد شغل نیز باید مشخص شود در حال حاضر از طریق فضای مجازی و عرصه ارتباطات چقدر توانسته ایم برای کشور ایجاد اشتغال کنیم.

*یکی از بسترهای بسیار مهم برای حفظ «امنیت» جامعه  موضوع «امنیت روانی» است.

* وزیر ارتباطات در بخشی از برنامه خود نسبت به بازتعریف مرزهای اخلاق و معنویت در جامعه تاکید کرده است، پس اگر قایل هستیم که اخلاق و معنویت حدود  و مرزهایی  دارد، باید برای حفظ حریم آن نیز برنامه مشخص و روشن داشت.

* از طریق فناوری ارتباطات می توان به «شفاف سازی حکمرانی» و مبارزه با فساد کمک کرد ولی در این عرصه نیز سهم وزارت ارتباطات در فراهم کردن زیر ساخت های لازم باید تعریف شود.

*امروز «شورای عالی فضای مجازی» یک فرصت بزرگ برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و  حضور سران قوا در این شورا و عنایت ویژه مقام معظم رهبری به این شورا، می تواند امکان اتخاذ تصمیم های کلان و مفید برای کشور را فراهم سازد.

 

29216

 

کد N1765927

وبگردی