آفتاب

موفقیت کم‌نظیر نشست آستانه در توقف جنگ سوریه/ توافق با ایجاد چهارمین منطقه کاهش تنش

موفقیت کم‌نظیر نشست آستانه در توقف جنگ سوریه/ توافق با ایجاد چهارمین منطقه کاهش تنش

ایسنا نوشت: نماینده ویژه روسیه در امور سوریه اعلام کرد که رسیدن به توافق برای ایجاد چهارمین منطقه کاهش تنش در سوریه با آغاز دور جدید مذاکرات آستانه بسیار نزدیک است.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه مستقل رأی الیوم، الکساندر لافرنتیو، نماینده ویژه روسیه در امور سوریه بعد از مذاکرات میان نمایندگان دولت سوریه و مخالفان، ایران، روسیه و ترکیه در آستانه به خبرنگاران گفت که این توافق امروز (جمعه) انجام نهایی می‌شود.

وی در پایان روز اول از دور ششم مذاکرات آستانه گفت: ما بسیار به توافق بر سر ایجاد چهارمین منطقه کاهش تنش در سوریه نزدیک هستیم.

نماینده روسیه گفت که شش سند توافقی برای امضا آماده شده که طرف‌های مذاکره کننده با مفاد آن توافق کرده‌اند و تنها یک سند درباره تبادل اسرا باقی مانده که همچنان در دست مذاکره است.

طی نشست‌های قبلی با ایجاد مناطق کاهش تنش در ادلب، حمص و غوطه شرقی در نزدیکی دمشق توافق شد. قرار است در دور کنونی مذاکرات، مرزهای دقیق این مناطق ترسیم و با ایجاد منطقه چهارم در جنوب توافق شود.

روسیه نیروهایی از پلیس نظامی خود را در تعدادی از مناطق کاهش تنش برای رسیدن به توافق آتش‌بس دائم در سوریه مستتقر کرده است.

مذاکرات آستانه که دور جدید آن رسما از پنجشنبه آغاز شد و بر مسائل نظامی و فنی متمرکز است. نشست ژنو نیز به بررسی مسائل سیاسی می‌پردازد.

استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه اخیرا نسبت به برگزاری مذاکرات صلح واقعی و مهم بین دولت و مخالفان سوریه در ماه اکتبر ابراز امیدواری کرد.

4949

کد N1765813

وبگردی