آفتاب

انصاری: شورای‌عالی سیاستگذاری موقتی بود| دوشرط برای تداوم فعالیتش

انصاری: شورای‌عالی سیاستگذاری موقتی بود| دوشرط برای تداوم فعالیتش

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: اگر قرار به تداوم کار شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان باشد، باید تجدیدنظر جدی در ساختارش انجام شود. یعنی ضمن آنکه حضور احزاب در تصمیم‌گیری‌ها غالب باشد، گروه‌ها متناسب با پایگاه اجتماعی‌شان نقش آفرینی کنند.

غلامرضا انصاری در گفت و گو با خبرآنلاین درباره ارزیابی وضعیت کشور به لحاظ گردش نیروهای سیاسی و حضور نسل جوان گفت: متأسفانه در انتقال تجربه بین نسلی هر دو جریان اصولگرا و اصلاح‎طلب بسیار ناموفق عمل کردند؛ چون در فقدان احزاب با هویت و شناسنامه دار، کادرسازی و تربیت نیروهای مسئولیت پذیر، اتفاق نیفتاده و این مسئله تبدیل به پاشنه آشیل شایسته سالاری در ساختار سیاسی کشور شده است.

وی علت موفق نبودن دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب برای انتقال تجربه بین نسلی را با یکدیگر متفاوت خواند و افزود: جریان اصولگرا دائم در قدرت بود اما جریان اصلاح طلب نیز بر اثر بی‎مهری هایی که متحمل شد، کمتر فرصت انتقال تجربه به نسل های دیگر را پیدا کرد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه امروز نیروهایی که بر مسند کار هستند عموما در آستانه بازنشستگی از چرخه اجرایی کشور قرار دارند، اظهار کرد: این فاصله برای انتقال تجربه بین نسلی در دولت های نهم و دهم خیلی جدی تر و مشخص تر شده است. چون بخش قابل توجهی از مدیران و کارشناسان خبره‏‎ای که در طول سه دهه قبل از دولت آقای احمدی نژاد تربیت شده بودند، از چرخه اجرایی کشور خارج شدند و امکان جذب نیروهای کارآمدی بالقوه هم جای آنها به وجود نیامد. در واقع با یک انقطاع نسلی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: وقتی امروز به میانگین سنی دولت ها از ابتدای انقلاب تا امروز نگاه می کنیم، پیرشدگی مدیریت را کاملا شاهد و ناظر هستیم؛ بنابراین وظیفه دولت امروز و دولت های آینده بسیار سنگین است.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی درباره چرایی قدم برنداشتن احزاب اصلاح طلب برای انتقال تجربه بین نسلی و فقدان یک دبیرکل جوان زیر 40 سال در صدر یک حزب اصلاح طلب توضیح داد: جابه جایی بدون تجربه را نمی پسندم، باید زمینه سلسله مراتب رشد فراهم شود. چون اگر مسئولیت را به جوانی پرتلاش، پرتحرک و پویا اما بدون تجربه بسپاریم، این هم جواب نمی دهد. ضمن آنکه نیروهای باتجربه در ساختار احزاب سایر کشورهای دنیا نیز حضور دارند و در محیط اجرا است که باید بستر سلسله مراتب رشد فراهم شود تا نیروهای سیاسی بتوانند بالندگی خود را نشان دهند.

وی ادامه داد: البته در جازدن نیروهای سیاسی را کاملا شاهدیم. نیروهای جوان گروه های اصلاح طلب نیز بدليل عدم حضور تشكل‎ها در فضاى سال‎هاى قبل از ٩٢، عملا در طول دو دهه گذشته حتی در عرصه کار تشکیلاتی کمتر فرصت خودنمایی و بروز و ظهور داشتند. حزب اتحاد ملت این نقیصه را درک کرد و در ترکیب شورای مرکزی جدید خود جوانان بیشتری را جذب کرد. به این ترتیب نسبت جوانان حاضر در این حزب به نسبت تمام گروه های سیاسی شناخته شده کشور، بیشتر است. ولی این اقدام قطعا در ساختار یک حزب یا دو حزب ممکن نیست که بتواند چالش را در کل کشور حل کند؛ این مسئله باید در ساختار خود احزاب رعایت شود. حال آنکه بعضی احزاب خانوادگی و چندنفره هستند. در بین احزاب بزرگ نیز تنها حزب اتحاد ملت است که این ضرورت را احساس کرده است.

انصاری درباره انتقاد احزاب به پررنگ بودن نقش شخصیت های حقیقی در تصمیم گیری‌های شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان مجموعه ای موقتی برای سازماندهی نیروها در انتخابات مجلس دهم، شورای شهر پنجم و ریاست جمهوری دوازدهم بود. اگر قرار به تداوم کار این مجموعه باشد، باید تجدیدنظر جدی در ساختارش انجام شود. یعنی ضمن آنکه حضور احزاب در تصمیم گیری ها غالب باشد، گروه ها متناسب با ظرفیت و پایگاه اجتماعی شان نقش آفرینی کنند.

27214

کد N1765587

وبگردی