آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

ایلام استانی بدون سینما/تغییر کاربری سینماها به فروشگاه و پارکینگ

ایلام استانی بدون سینما/تغییر کاربری سینماها به فروشگاه و پارکینگ

ایلام-ایلام از جمله استان های کشور است که سینما در آن وجود ندارد، سینماهای گذشته این استان به مکان هایی دیگر از جمله فروشگاه و پارکینگ تغییر کاربری داده اند.

خبرگزاری مهر -گروه استان ها: ایلام یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور به لحاظ زیرساخت‌های فرهنگی است و سالن سینما ندارد. این استان سال‌هاست از نبود سالن سینما رنج می‌برد و وعده‌های مختلف مسئولان ساخت یک سالن سینما در استان محقق نشده است.

جالب اینجاست این استان در سال‌های گذشته دو سالن سینما یکی در شهر ایلام و دیگری در شهر آبدانان داشته و هم اکنون هر دو آنها به مکان های دیگر تغییر کاربری داده‌اند.

سینما قدس ایلام که پنج سالی است به بهانه بهسازی تخریب شد و حالا به پارکینگ تبدیل شده است، خبری از ساخت مجدد این سالن سینما نیست.

حکایت تلخ سینما قدس ایلام به همین ختم نمی‌شود و طبق گفته مالک سینما برای ساخت مجدد سینما، زمین محل ساخت سینما مشکلاتی دارد که باید شهرداری آن را حل کند.

سینما فرهنگ آبدانان نیز به فروشگاه مواد غذایی تغییر کاربری داده است و سال هاست خبری از اکران فیلم در آن نیست و مردم شاهد خرید و فروش اجناس و مواد خوراکی در آن محل هستند.

مردم همچنان در انتظار سینما

محمد مرادی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار افزود: واقعا نبود سینما در شهر ایلام یک معضل بزرگ فرهنگی بوده و وجود یک فضای فرهنگی در مرکز استان ضروری است.

وی تصریح کرد: نبود فضاهای فرهنگی مثل سالن تئاتر باعث شده بسیاری از استعدادهای هنری استان به دیگر نقاط کشور مهاجرت کنند.

علی عباسی از دیگر شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: واژه تئاتر و سینما در استان ایلام بیگانه هستند چراکه این حرف ها را فقط مردم ایلام می شنوند و خبری از آنها در استان نیست.

وی گفت: نه فقط بحث سینما بلکه در سایر رشته های هنری و فرهنگی در استان اصلا فضایی وجود ندارد، جوانان هنرمند هم در استان جایی برای تمرین و یادگیری ندارند.

تلاش برای ساخت سینما در منطقه ای دیگر ایلام

محمد علی نیاکان مدیر کل ارشاد استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال مذاکره با شورای شهر و شهرداری ایلام هستیم که در نقطه‌ای دیگر از شهر ایلام مجوز ساخت سالن  باید همه دستگاه‌های اجرایی برای راه اندازی سینما قدس ایلام همکاری داشته باشند تا مالک سینما پای کار بیاید و با تسهیلات این سینما مجدد فعال شودسینمای ایلام را اخذ کنیم.

وی افزود: باید همه دستگاه‌های اجرایی برای راه اندازی سینما قدس ایلام همکاری داشته باشند تا مالک سینما پای کار بیاید و با تسهیلات این سینما مجدد فعال شود.

نیاکان افزود: توسعه فضاهای فرهنگی یکی از مهم‌ترین نیازهای استان ایلام است، در استان علاقه‌مندان زیادی در رشته‌های مختلف فرهنگی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه این استان دارای استعدادهای بی شماری در زمینه‌های مختلف فرهنگی است، گفت: البته قرار است در آینده برج هنری هم در استان ساخته شود.

امکانات فرهنگی باعث پویایی و نشاط در استان می شود

علیرضا پور احمد از کارشناسان مسائل فرهنگی ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر  اظهار داشت: آنچه در استان ایلام مشاهده می کنیم نبود فضاهای فرهنگی برای جوانان استان است.

وی تصریح کرد: متاسفانه این معضل باعث شده اکثر جوانان استان گرفتار آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد شوند چراکه که وجود یک فضاهای فرهنگی مثل سینما باعث نشاط و پویایی جامعه می شود.

پور احمد افزود: الان در استان ایلام یک فضای فرهنگی مناسب هم نداریم و واقعا این جای بحث است چرا به زیرساخت های فرهنگی توجه چندانی نمی شود در حالی  که خانواده های استان به سینما و تئاتر و... نیاز دارند.

وی تصریح کرد: آسیب های اجتماعی بی شماری در استان ایلام داریم، اگر فضاهای فرهنگی مثل سینما وجود داشت قطعا نقش مهمی در کاهش آسیب ها داشت چراکه جوانان وقت خود بیهوده سپری می کنند و همین عاملی است که جوانان به فکر اعتیاد و دیگر آسیب ها برود.

استان 550 هزار نفری ایلام هم اکنون نیازمند فضاهای فرهنگی مثل سینما است، سینماهای گذشته این استان مثل سینما قدس ایلام و سینما فرهنگ آبدانان باید بازسازی شوند.

برای ایجاد نشاط و شادابی در استان نیز باید فضاهای فرهنگی جدیدی ایجاد شود که نیازمند حمایت و مشوق های لازم برای حضور بخش خصوصی در این عرصه است.

کد N1765017

وبگردی