آفتاب

رایزنی‌های روسیه و آمریکا درباره تمدید معاهده استارت جدید

رایزنی‌های روسیه و آمریکا درباره تمدید معاهده استارت جدید

ایسنا نوشت: دیپلمات‌های ارشد روسیه و آمریکا در جریان یک نشست میان معاون وزیر امور خارجه روسیه و معاون وزیر خارجه آمریکا در شهر هلسینکی فنلاند درباره امکان تمدید معاهده کاهش سلاح‌های راهبردی مصوب سال ۲۰۱۰ موسوم به معاهده "استارت جدید" بحث کردند.

به گزارش شبکه آرتی، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه به رسانه‌های این کشور گفت، با توماس شانون، همتای آمریکایی خود درباره امکان این مساله با توجه به وضعیت فعلی روابط میان آمریکا و روسیه بحث کرده است.

او خاطرنشان کرد، رایزنی‌های دو طرف عمدتا متمرکز بر دورنمای اجرای کامل وظایف دو طرف بر اساس این معاهده و طبق ضرب الاجل‌های تعیین شده در سند مربوطه بود.

ریابکوف تاکید کرد: روسیه و آمریکا توافق کردند که نباید انحرافی در ملزومات توافقنامه صورت بگیرد.

وی افزود، آمریکا این مساله را به شیوه‌ای جدی و مسؤولانه ملاحظه کرده است.

به گفته ریابکوف، مسکو و واشنگتن همچنین رایزنی‌هایشان را در مورد تمدید این معاهده در سطحی عالی‌تر آغاز کردند. او همچنین اظهار داشت، یک نشست دیگر کمیسیون دو جانبه آمریکا-روسیه بر سر اجرای معاهده استارت جدید احتمالا در آینده نزدیک رخ خواهد داد تا دو طرف بتوانند بحثشان در مورد جنبه‌های فنی اجرای معاهده را ادامه دهند.

معاهده استارت جدید در آوریل ۲۰۱۰ از جانب باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا و دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه امضا شده و در پنج فوریه ۲۰۱۱ به اجرا در آمد. این معاهده روسیه و آمریکا را ملزم می‌کند که زرادخانه هسته‌ای خود را در یک دوره هفت ساله کاهش دهند و در پنج فوریه ۲۰۱۸ منقضی می‌شود.

طبق این معاهده، هر یک از طرفین اجازه ندارند بیشتر از ۸۰۰ مورد سلاح هسته‌ای اعم از موشک بالستیک قاره پیما، موشک بالستیک پرتابی از زیردریایی و بمب افکن‌های راهبردی داشته باشند. همچنین تعداد تعیین شده کلاهک‌های هسته‌ای مستقر برای هر یک از دو طرف ۱۵۵۰ عدد تعیین شده است. این معاهده مسکو و واشنگتن را ملزم می‌کند که به تبادل اطلاعات در مورد زرادخانه‌های هسته‌ای خود نیز بپردازند.

52310

کد N1765005

وبگردی