آفتاب
مقاصد تابستانی

بقعه‌ای برفراز قله

بقعه‌ای برفراز قله

با فرا رسیدن روزهای پایانی فصل گرما، مناطق کوهستانی استان گلستان می‌تواند یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری برای کسانی باشد که به دنبال هوایی ...

با فرا رسیدن روزهای پایانی فصل گرما، مناطق کوهستانی استان گلستان می‌تواند یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری برای کسانی باشد که به دنبال هوایی خنک و طبیعتی بکر و سرسبز هستند. «دنیای‌اقتصاد» منطقه گردشگری «خالدنبی»، واقع در کوهستان‌های استان گلستان را برای سفر آخر هفته به شما پیشنهاد می‌کند. درحالی که دو استان گیلان و مازندران عموما به عنوان مقاصد گردشگری انتخاب می‌شوند، اما استان گلستان نیز با پوشش جنگلی، نواحی کوهستانی و همجواری با دریای خزر، از ظرفیت‌های گردشگری و طبیعی بالایی برخوردار است؛ اما اغلب مورد غفلت گردشگران داخلی قرار گرفته و بازدید از جاذبه‌های این استان از این‌رو پیشنهاد می‌شود که نسبت به سایر استان‌های شمالی کشور دچار ازدحام جمعیت کمتری است.

 

این منطقه که بر فراز قله کوه «گوگجه داغ» قرار دارد، با تپه‌ماهورهای سرسبز احاطه شده و از موقعیتی استثنایی به لحاظ چشم‌انداز برخوردار است. یکی از جاذبه‌های دیدنی این منطقه، «گورستان اسرارآمیز» است که با عبور از راهی باریک و کمی صعب‌العبور از قله، با منظره چشم‌نواز و منحصربه‌فرد خود قابل دسترسی است؛ یکی از قدیمی‌ترین قبرستان‌های کشور که سنگ مزارهای آن به شکل‌های استوانه‌ای یا صلیبی طراحی شده است و تعداد آنها به 600 عدد می‌رسد، گرچه بخشی از آنها تاکنون شکسته‌اند.

همچنین «بقعه خالدنبی» دیگر جاذبه تاریخی این منطقه است و بومی‌ها باور دارند مدفن خالدبن‌سنعان که پیامبری عرب پس از حضرت عیسی بوده، است. در مجاورت «بقعه چوپان‌آتا» و در میان درختان نیز چشمه آبی به نام «چشمه خضر دندان» وجود دارد که منبع آب آن، برف‌های ذوب شده است و تقریبا در تمام فصول سال آب دارد. برای دسترسی به این منطقه، می‌توانید ابتدا به شهرستان کلاله بروید، سپس با طی مسیری 62 کیلومتری در جهت شمال‌شرق و با عبور از روستاهای تمرقره‌قوزی، یلی‌بدراق، اقچی و گچی‌سو، به منطقه گردشگری خالدنبی برسید. برای اقامت هم می‌توانید از اتاق‌هایی که در مقبره خالدنبی قرار دارد استفاده کنید؛ اتاق‌هایی که بهای اجاره آنها بسیار اندک است. البته از خانه‌های محلی در روستاهای اطراف نیز می‌توانید برای اقامت کمک بگیرید. متاسفانه طی هفته گذشته سهل‌انگاری برخی گردشگران موجب وقوع آتش‌سوزی در قبرستان خالدنبی شد؛ موضوعی که به گردشگران یادآوری می‌کند باید مراقب طبیعت و تاریخ باشند، اگر می‌خواهند از دیدن آن لذت ببرند.

کد N1764849

وبگردی