آفتاب
ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

اهمیت امنیتی و رسانه‌ای اسناد دخالت سفارت عربستان در ۱۱ سپتامبر/ راهبرد ترامپ در مواجهه با جاستا

اهمیت امنیتی و رسانه‌ای اسناد دخالت سفارت عربستان در ۱۱ سپتامبر/ راهبرد ترامپ در مواجهه با جاستا

اسناد جدید نشان می‌دهد که درک حداکثری از تولید ایدئولوژی جهادی رادیکال توسط عربستان در آمریکا وجود دارد اما مدل نگاه رئیس‌جمهوری این کشور به جاستا همچنان مبهم است.

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح اسناد منتشر شده مبنی بر دخالت عربستان در حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: افشای مدارک جدید توسط رسانه‌های ایالات متحده مبنی بر دخالت مستقیم سفارت عربستان در حوادث ۱۱ سپتامبر، موضوع جدیدی نیست اما اسنادی که به مرور زمان منتشر می‌شود، این مساله را از تازگی مطلق بهره‌مند می‌کند. از روزی که حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به وقوع پیوست تا به امروز این پرسش مطرح بوده که آیا دولت عربستان در حوادث مذکور دست داشته یا خیر؟ حتی بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که القاعده توانسته با سعودی‌ها برای انجام چنین عملیاتی به اجماع حداکثری برسد.

وی افزود: همیشه این پرسش مطرح بوده که چگونه چنین عملیاتی، آن هم با این ابعاد گسترده در خاک ایالات متحده بدون پوشش مالی، سیاسی و عملیاتی می‌تواند اجرایی شود؟ از این جهت انگشت اتهام تمامی دنیا و دستگا‌ه‌های سیاسی، امنیتی و قضایی ایالات متحده به سمت سفارت عربستان در واشنگتن نشانه رفت و پس از آن شاهد بودیم که دفترچه‌ای در مورد مدارک و مستندات این اقدام تروریستی توسط قوای قانونگذار ایالات متحده با مشارکت سازمان‌های امنیتی آن تهیه شد که نهایتاً ۲۸ صفحه از ان در قالب یک گزارش محرمانه منتشر شد. آخرین به روز رسانی این اسناد، اخباری است که روز گذشته و دقیقاً در شانزدهمین سالگرد ۱۱ سپتامبر توسط رسانه‌های آمریکا منتشر شد که نشان می‌دهد سفارت عربستان و به طور کلی مراکز دیپلماتیک این کشور به عنوان یک تسهیل کننده مفید عملیات ۱۱ سپتامبر را راهبری کرده‌اند.

بر اساس داده‌هایی که از سوی آژانس‌های خبری و مطبوعات آمریکا از سال گذشته تاکنون منتشر شد، مشخص شده است که تمامی ابعاد مختلف عملیات اعم از‌ ربایش هواپیما، نحوه برخورد با برج‌های دوقلو و حتی چگونگی اخذ پوشش‌های امنیتی برای تروریست‌ها، در سفارت عربستان طرح، آموزش و دوره شده است. آخرین مدارک نشان می‌دهد که «بندر بن سلطان» رئیس وقت سازمان اطلاعاتی عربستان از این حملات مطلع بوده است؛ حتی گفته شده رزرو هتل‌هایی که برای تیم تروریستی القاعده در نظر گرفته شده بود، توسط مقام‌های دیپلماتیک عربستان در ا یالات متحده صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تصیب قانون جاستا در دوران باراک اوباما، گفت: در سال ۲۰۱۶ شاهد بودیم که «قانون جاستا» با اکثریت مطلق هر دو حزب در کنگره آمریکا به تصویب رسید و نهایتاً زمینه برای شکایت خانواده قربانیان ۱۱ سپتامبر از عربستان سعودی مهیا شد. حتی در آن دوره اوباما وارد تنش‌های غیرعلنی با ریاض شد که باید آن را محصول تصویب قانون جاستا بدانیم. از این منظر باید بگوییم که با توجه به تمامی فعل و انفعالات اتفاق افتاده از سال ۲۰۰۱ تاکنون، افکار عمومی آمریکا نسبت به عدم دخالت عربستان در این حادثه تروریستی اقناع نشده‌اند و همچنان می‌دانند که عربستان باعث و بانی این علمیات بوده است.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا دولت ترامپ نسبت به جاستا واکنش نشان خواهد یا خیر، بیان کرد: دولت فعلی ایالات متحده واکنش خاصی نسبت به قانون جاستا نداشته است؛ به بیان دیگر باید بگوییم که شخص ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا برای اجرای این قانون مانع‌تراشی نکرده است. از این منظر لغو کلی آن به دلیل اکثریت مطلق هر دو حزب در کنگره منتفی است، اما به نظر می‌رسد که در نحوه اجرای آن تغییراتی صورت بگیرد. نکته مهم این است که ایالات متحده پس از ۱۶ سال به این نتیجه رسیده است که منشا تغذیه فکری و ایدئولوژیک گروه‌های رادیکال جهادی همانند القاعده و داعش، عربستان سعودی است. این درک تا حدی گسترش پیدا کرده است که رسانه‌های دست راستی آمریکا هم به آن اشاره می‌کنند و نشان‌دهنده این است که افکار عمومی و نخبگان ایالات متحده به خوبی از نقش عربستان در این پرونده آگاه هستند.

کد N1764291

وبگردی