آفتاب
جنب پل حافظ

بازگشت شاخص سهام به مدار صعودی

بازگشت شاخص سهام به مدار صعودی

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد شاخص کل تحت تاثیر بازگشایی نسبتا مثبت بازارهای جهانی بود. بازگشایی بازارهای جهانی در روز ...

دنیای اقتصاد- همایون دارابی:بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد شاخص کل تحت تاثیر بازگشایی نسبتا مثبت بازارهای جهانی بود. بازگشایی بازارهای جهانی در روز گذشته، نگرانی در مورد ریزش قیمت‌های فلزات در عصر روز جمعه را تاحدودی برطرف کرد. بر همین اساس نمادهای فلزی که روز یکشنبه با کاهش قیمتی مواجه شده بودند، دوباره با تقاضای معامله‌گران مواجه شدند. دیروز بهای هر تن مس در بازار جهانی به 6هزار و 753دلار رسید. بهای دو فلز مهم دیگر یعنی روی و سرب نیز به ترتیب 3هزار و 103دلار و 2هزار و 293دلار گزارش شد. در نهایت شاخص کل رشد 113واحدی معادل 14/ 0 درصد را تجربه کرد. نماگر اصلی بازار سهام در پایان معاملات دیروز به مدد رشد قیمت نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ خلیج‌فارس، فولاد مبارکه، گل‌گهر و مخابرات ایران به رقم 83هزار و 369واحد رسید.

 

در بازار دیروز در گروه فلزی نگاه‌ها به سمت شرکت چدن‌سازان بود؛ شرکتی که امروز راهی تابلو خواهد شد. این عرضه 56 میلیون سهم معادل 7 درصد از سهام «چدن» در بازار دوم معاملات بورس تهران به شیوه ثبت سفارش و در محدوده قیمتی 1773 تا 1950 ریال از طریق کارگزاری ایساتیس پویا عرضه اولیه می‌شود و سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی، 2 هزار سهم تعیین شده است. 3 درصد معادل 24 میلیون سهم هم به کارکنان این شرکت تخصیص می‌یابد. در گروه سیمانی دیروز دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تکذیب هرگونه افزایش قیمت سیمان در بازار، خاطرنشان کرد: قیمت سیمان در کل کشور مطابق با قیمت‌های مصوب سال 1393 است و افزایش قیمت صورت نگرفته است زیرا تولید در مقایسه با میزان تقاضا بالاست. در گروه بازرگانی شرکت پخش البرز برنامه افزایش سرمایه ۲۹درصدی را اعلام کرد. شرکت پخش البرز که با سرمایه 52 میلیارد تومانی در بازار معاملات عادی فرابورس درج شده،در نظر دارد در صورت موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه 29 درصدی، 15میلیارد تومان به سرمایه فعلی بیفزاید و 67 میلیارد تومانی شود.تامین مالی «پخش» که سرمایه‌گذاری البرز سهامدار عمده 8/ 84درصدی آن محسوب می‌شود، از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با هدف احداث مرکز توزیع جدید در شهر شیراز انجام خواهد شد. بنابراین گزارش، این شرکت در آبان سال گذشته با هدف افزایش سرمایه 15 درصدی موفق به اخذ مجوز سازمان بورس شد و سرمایه اسمی را از 45 به 52میلیارد تومان افزایش داد تا قادر به احداث مرکز توزیع جدید در کرمانشاه شود.

در گروه تجهیزات دیروز صدرا در گزارشی از تسویه برخی از بدهی‌های خود از طریق واگذاری املاک و ابنیه خبر داد. براساس اعلام صدرا مصالحه رخ داده در مورد هزار و 250میلیارد تومان بدهی بانکی این شرکت به کاهش 400میلیارد تومانی زیان انباشته این شرکت منجر می‌شود. در گروه شیمیایی دیروز توکارنگ در شفاف‌سازی از عدم تغییر در شرایط این شرکت خبر داد. در گروه غذایی نیز دیروز بهپاک از عدم تغییر در پیش‌بینی سود این شرکت خبر داد. در این گروه شرکت شير پاستوريزه پگاه خراسان اعلام کرد به منظور تکميل خطوط توليدي خود، خريد دستگاه چرن کانتينيوس توليد کره و دستگاه بسته‌بندي محصولات تک نفري را در دست اقدام دارد که بر‌اساس برنامه زمان‌بندي پروژه‌هاي مذکور، زمان بهره‌برداري از دستگاه چرن توليد کره، آبانماه و بهره‌برداري از دستگاه بسته‌بندي محصولات تک‌نفري، دي‌ماه پیش‌بینی شده است. با توجه به اينکه کره توليدي و قابل فروش مورد انتظار از دستگاه چرن توليد کره در بودجه اوليه تقديمي به آن سازمان، پيش‌بيني و تاثير آن در سود سال 1396، منعکس شده و زمان بهره برداري پيش‌بيني شده از دستگاه بسته بندي محصولات تک‌نفره به گونه‌اي است که در فرصت باقي‌مانده تا پايان سال و لزوم توليد آزمايشي و بازاريابي محصولات آن در فرصت مذکور توليد و فروش عملياتي متصور نیست بنابراین به اين‌وسيله اعلام مي‌دارد، افزايش فروش با اهميتي از اين بابت در عملکرد بودجه سال 1396، نيز پيش‌بيني نمي‌شود. در گروه کامپیوتری دیروز نماد آسان‌پرداخت بعد از افزایش سرمایه 100درصدی بدون تغییر در شرایط شرکت بازگشایی شد.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات ( با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 142میلیارد تومان و در فرابورس به 149میلیارد تومان بالغ شد.

کد N1764155

وبگردی