آفتاب

قاسمی: خروج از برجام حدس و گمان است/ ادعای همکاری ایران و کره‌شمالی بی‌ربط است

قاسمی: خروج از برجام حدس و گمان است/ ادعای همکاری ایران و کره‌شمالی بی‌ربط است

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان صبح امروز در نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری با خبرنگاران جنایات صورت گرفته علیه مسلمانان میانمار را محکوم کرد.

به گزارش خبرانلاین، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران که امروز انجام شد با محکوم کردن جنایات میانمار و ابراز همدردی با قربانیان توفان آمریکا و زلزله مکزیک درباره خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت: همه اینها گمانه زنی و حدس و گمان است. باید صبر کرد و دید، تصمیمات ما را هیات نظارت بر برجام خواهد گرفت و آنچه به صلاح کشور است اقدام خواهد شد.

حضور وزیر خارجه پاکستان فرصتی برای گفت و گوهای امنیتی و سیاسی است

وی در خصوص سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران گفت: وی وارد تهران شده و مذاکرات خود را با همتای ایرانی دنبال می‌کند. موضوعات متعددی برای مذاکرات است که مسایل سیاسی و امنیتی و اقتصادی را شامل میشود. این سنت است که وزرای خارجه جدید پاکستان در اولین سفر خود به ایران می‌آیند تا موارد مورد علاقه دو طرف را بررسی کنند.

ادعای همکاری هسته ای ایران و کره شمالی بی ربط است

سخنگو در خصوص ادعای نشریات غربی در همکاری ایران و کره شمالی در ساخت بمب هسته ای گفت: این حرف بی ربط و بی جایی است که قابل اعتنا نیست.

قاسمی در خصوص همه پرسی اقلیم کردستان عراق و درخواست بارزانی از ایران گفت: ما علاقه‌مند هستیم که مذاکرات بین اربیل و بغداد ادامه یابد و به نتایج مثبتی برسد. مواضع ایران در خصوص عراق و حاکمیت این کشور و همه پرسی را اعلام کرده ایم. امیدواریم درایت مسئولان عراقی کمک کند که وضعیت پیچیده این منطقه بیش از این پیچیده نشود.

وی درباره ادعاهای عربستان علیه ایران اظهار داشت: بحث ایران هراسی جدید نیست و یک حربه نخ نمای از دور خارج شده است که از سوی آمریکا و برخی کشورهای منطقه دنبال می‌شود. حضور و نفوذ ایران در منطقه اکتسابی و طبیعی است. آنچه در محیط پیرامونی ایران وجود دارد تمدنی و فرهنگی است.

سخنگو درباره بازی فوتبال ایران و سوریه و حواشی آن گفت: با ارتباط موضوعات مطرح شده با سیاستهای ایران در سوریه چندان معتقد نیستم. شکایت از ایران درباره حجاب صحت ندارد و بحثی که سوریه دنبال می‌کند برای امتیازهای آتی خود است.

قاسمی در خصوص اظهارات علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره خروج آمریکا از برجام و ادامه آن گفت: برجام یک توافق دو جانبه نیست بلکه یک تفاهم چند جانبه است که با قطعنامه شورای امنیت مورد تایید سازمان ملل است. بقای برجام منوط به اجرای تعهدات همه طرفین است و در صورتیکه کشوری از اجرای تعهدات خود کوتاهی کند باید تاوان و بهای سنگین عدم اجرای تعهدات خود را پرداخت کند. ایران اغاز کننده نقض بوجام نخواهد بود البته در مقابل نقض برجام عکس العمل های لازم را خواهد داشت و آن را تحمل نخواهد کرد.

بقا و موفقیت برجام منوط است به متعهد ماندن و اجرای دقیق تعهدات توسط تمامی کشورها و هر کدام از کشورها که نخواهند تعهدات خود را اجرا کنند حتما با تاوان خسارات جبران ناپذیر مواجه می‌شوند. برجام مکانیسم، ضوابط و موضوعیت خود را دارد و هر گونه اقدامی که مغایر با برجام باشد ما موضوع را در هیات عالی نظارت بر برجام پیگیری خواهیم کرد.

معاون وزیر خارجه در خصوص اظهارات ضد ایرانی ترامپ درباره برجام اظهار داشت: ما منتظر خواهیم بود و رصد خواهیم کرد و اقدام مقتضی از سوی هیات نظارت بر برجام اتخاذ خواهد شد. اتهام تروریسم به جمهوری اسلامی بحث جدیدی نیست و تصور می کنند همه موضوعات از جمله تروریسم را می‌توان به عنوان یک کالای تجاری قلمداد کرد و با اتهام تروریسم از کشورهای منطقه امتیاز گرفت. امروز به جای برخورد جدی با تروریسم شاهد هستیم که تروریسم تبدیل به یک سوژه برای تجارت شده و ایران که در سطح نخست مبارزه با تروریسم بهای سنگینی داده متهم به حمایت از آن میشود اما جای شگفتی ندارد چون افراد کنونی دولت آمریکا در کمپین‌های خود دولتمردان گذشته را به ایجاد گروه‌های ترویستی نظیر القاعده متهم می‌کردند.

قاسمی درباره موضوع عدم صدور ویزا از سوی برخی کشورهای اروپایی گفت: این موضوع در دست بررسی و پیگیری است. تا حد زیادی برخی مسایل حل و فصل شده ولی ایران با اینکه سفارتخانه ها بخشی از وظایف خود را به شرکتهای قانونی واگذار کنند مشکلی ندارد و ما حتی می‌توانیم آنها را تشویق کنیم. آنچه مشکل شهروندان و ماست همان شبکه های مافیایی است که در اطراف برخی سفارتخانه به کار سیاه صدور روادید مشغول بودند و امروز متاسفانه در حاشیه همین دفاتر کار خود را دنبال می‌کنند. در صورت نیاز از طریق سیستم قضایی اقدام خواهیم کرد تا اجازه ندهیم دیگرانی برای سود جویی با هموطنان خود اینگونه رفتار کنند.

وی در خصوص تغییرات وزرات خارجه و معاونتها گفت: تغییرات بنیادی و اساسی است که در دهه های گذشته بی سابقه است و با توجه به ضروریتها و نیازهای کشور دنبال می‌شود. بعد از امضای این موضوع از سوی سازمان استخدامی کشور در حال اجرای مراحل عملی شدن ان هستیم که تا مهر ماه به سامان می‌رسد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: بخش دیگر چارت تکمیل شده و به سازمان امور استخدامی رفته و به زودی تصویب می‌شود. بحث معاونت دیپلماسی اقتصادی موضوع مهمی است که بر اساس اقتصاد مقاومتی طراحی شده و امیدواریم با برقراری این معاونت بتوانیم گامهای بیشتری را برای راهیابی به بازارهای جهانی فراهم کنیم. معاونتهای منطقه ای از میان خواهند رفت و ما یک معاونت سیاسی و یک معاونت دیپلماسی اقتصادی خواهیم داشت و ادارات کل اختیارات بیشتری خواهند یافت.

قاسمی در خصوص سفر زوار ایرانی به عراق گفت: از مدتها پیش ستاد اربعین در وزارت خارجه تشکیل شده و برنامه ریزی های لازم برای هرچه بهتر برگزار شدن مراسم مورد پیگرد قرار داده و امیدواریم امسال بتوانیم با تسهیلات بیشتر در خدمت زوار ایرانی باشیم.

وی درباره نشست آستانه 6 گفت: این نشست باید مصوبات نشست قبلی را مورد پیکرد قرار دهد و مباحث باقی مانده از اجلاس قبلی نهایی شود و مرزها و نیروهای لازم برای نقاط کاهش تنش مشخص شوند.

خبر در حال کامل شدن است...

52312

کد N1763867

وبگردی