آفتاب

امید اونس به مرزشکنی مکرر

امید اونس به مرزشکنی مکرر

پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت حاکی از انتظار برای عبور اونس از مرز میانه کانال است. اونس طلا هفته گذشته روند رشد سریع خود را پی گرفت تا به بهای ...

دنیای اقتصاد:پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت حاکی از انتظار برای عبور اونس از مرز میانه کانال است. اونس طلا هفته گذشته روند رشد سریع خود را پی گرفت تا به بهای 1346 دلار برسد. حالا اکثر کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد گمان می‌کنند که عبور از مرز 1350 دلار نباید برای فلز زرد دشوار باشد.اونس طلا که دو هفته پیش 33 دلار جهش کرده بود، هفته گذشته نیز 22 دلار جهش کرد تا ادامه اثرگذاری عوامل فنی و بنیادی افزایشی، امید کوتاه‌مدت را به روند هفته جدید حفظ کند. اونس که هفته گذشته تا قیمت 1358 دلار اوج گرفت و دست آخر نزدیک بالاترین قیمت در یک سال گذشته ایستاد، هنوز هم تحت حمایت نگرانی‌های ژئوپلیتیک و ضعف دلار آمریکا است. ارزش دلار آمریکا به کمترین سطح در بیش از دو سال گذشته رسیده است.

 

نظرسنجی‌های دوقلو

در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 16 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 10 نفر معادل 63 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 4 نفر معادل 25 درصد، کاهش قیمت‌های طلا را در هفته جدید بازارهای جهانی که از امروز دوشنبه شروع شده، پیش‌بینی کرده‌اند. 2 نفر معادل 12 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.همزمان در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو که بازتاب‌دهنده نگاه سرمایه‌گذاران خرد است، 869 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 506 نفر معادل 58 درصد،‌ افزایش و 277 نفر معادل 32 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته کاری جاری پیش‌بینی کرده‌اند. 86 نفر معادل 10 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. کسانی که خنثی هستند یا نوسان‌های هفته را محدود می‌دانند یا قائل به خنثی شدن افت‌وخیز‌ها از سوی یکدیگرند.

 

تحلیل‌های افزایشی

فیل فلین که از افزایشی‌های این هفته بازار است، می‌گوید: «طلا در حال مرزشکنی است. دلایل زیادی برای این روند وجود دارد. افراد بسیاری به افزایش تنش‌ها میان کره شمالی و ایالات‌متحده اشاره می‌کنند و من گمان می‌کنم که این وضعیت به موقعیت طلا کمک کرده است.» فلین به واگرایی اخیر گفته‌های مقام‌های بانک‌های مرکزی نیز اشاره می‌کند. اخیرا، رئیس بانک مرکزی اروپا، ماریو دراگی، گفته که روند تسهیل کمی ممکن است در آینده متوقف شود؛ در حالی که مقام‌های فدرال رزرو آمریکا بیش از پیش درباره تشدید انقباض پولی هشدار می‌دهند. علاوه‌بر این، فلین می‌گوید که بلایای طبیعی ازقبیل توفان‌های ایالت‌های جنوبی آمریکا و آتش‌های مناطق غربی می‌تواند فدرال رزرو را برای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره دچار تردید کند. فلین در این رابطه می‌گوید: «این باید در هفته جاری آزادی عمل کامل به طلا بدهد.»

پیتر‌هاگ، مدیر بازرگانی جهانی در «کیتکو متالز» نیز انتظار افزایش بیشتر قیمت‌ها را دارد، گرچه تکیه او بر اثر توفان ایرما است. ‌هاگ می‌گوید: «در حال حاضر، باید درباره ایرما شرط‌بندی کرد. اگر این توفان مستقیم به آمریکا برسد، قیمت طلا رشد خواهد کرد. اگر تا ساحل فلوریدا بیاید و تغییر مسیر دهد، ممکن است شاهد سودگیری معامله‌گران طلا باشیم؛ چراکه دلار هم ممکن است جهش اصلاحی داشته باشد. من امیدوارم مسیر توفان تغییر کند.»آدام باتن، تحلیلگر ارز در «فارکس لایو» نیز انتظار رشد قیمت‌های طلا را در روزهای پیش رو دارد: «طلا روند بسیار خوبی داشته و ممکن است در هفته جاری به سطح 1365 دلار برسد، اما من فکر نمی‌کنم که اونس شتاب کافی را برای شکستن اوج قیمت سال 2016 داشته باشد.»ریچارد بیکر، دبیر «اورکا ماینر ریپورت» هم انتظار دارد اونس به محدوده 1360 دلار برسد: «پیشران‌های طلا در هفته گذشته، ضعف قابل توجه دلار آمریکا، نااطمینانی‌های ناشی از اثر چند توفان عظیم بر اقتصاد آمریکا و نگرانی‌های جهانی درباره تهدید موشکی کره شمالی بودند که هنوز هم اثرگذارند. دیگر عامل حامی طلا، ورود بازارهای دارایی به فصل بد سال است.» به لحاظ تاریخی، ماه‌های سپتامبر و اکتبر، ماه‌های بد بازارهای سهام هستند.مدیر پژوهش‌های سرمایه‌گذاری شورای جهانی طلا نیز معتقد است تشدید تنش‌های سیاسی بین‌المللی باعث افت شاخص‌های سهام و افزایش تقاضای طلا خواهد شد. خوان کارلوس آرتیگاس، می‌گوید: «بازدهی طلا امسال از بسیاری از بورس‌های ایالات‌متحده بیشتر بوده و این مساله سرمایه‌گذاران بین‌المللی را شگفت‌زده کرده است.»

 

تحلیل‌های کاهشی

با آنکه اکثر حاضران و ناظران بازار طلا، افزایش بیشتر قیمت‌های فلز زرد را پیش‌بینی می‌کنند، دسته‌ای از معامله‌گران نیز کاهشی یا خنثی هستند. کالین چیزینسکی، تحلیلگر ارشد بازار در «سی ام سی» می‌گوید: «من فکر می‌کنم که طلا تا حدی با خرید بیش از حد روبه‌رو بوده و ممکن است عقب‌نشینی کوتاه‌مدتی در راه باشد.»کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» نیز دیدگاه مشابهی دارد:‌ «اکنون زمان آن است که افزایشی‌های بازار دست به حدی از سودگیری بزنند. طلا به نرخ هدف کوتاه‌مدتش رسیده و با توجه به ضعف دلار، روزهای خوبی داشته، اما وضعیت بازاراهای رقیب ممکن است تغییر کند. اگر روزی باشد که در آن طلا روی قیمتی پایین‌تر از روز قبل بایستد، ممکن است ماشه عقب‌نشینی کشیده شود. این هفته باید در انتظار کاهش قیمت‌های طلا بود.»

کد N1763568

وبگردی