آفتاب
علی‌اصغر مونسان خبر داد:

۷۰ هزار شغل در بخش صنایع‌دستی ایجاد می‌شود

۷۰ هزار شغل در بخش صنایع‌دستی ایجاد می‌شود

رئیس سازمان میراث فرهنگی در نشستی با اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنایع دستی از ایجاد ۷۰ هزار شغل در این حوزه خبر داد و افزود: دست استمداد خود را به سمت بخش خصوصی دراز می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر مونسان رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نشستی با اتحادیه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد صنایع‌دستی که امروز ۱۹ شهریور ماه در محل این سازمان برگزار شد، گفت: در این دوره سعی ما بر این است که به هر سه حوزه یعنی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری توجه شود تا بتوانیم دو هدف بزرگ را تامین کنیم. یک؛ نقش موثرتر و جدی‌تری در اقتصاد ملی داشته باشیم و اشتغال‌زایی کنیم، دوم تبعیض میان گردشگری و صنایع دستی را از بین ببریم چرا که آن چیز که موجب رونق گردشگری ما می‌شود و به تاریخ و هویت ما برمی‌گردد توجه به میراث فرهنگی و صنایع دستی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ما در بخش میراث فرهنگی با آثار و بناهای تاریخی از یک طرف و آداب و رسوم و آیین‌ها و سنت‌ها از طرف دیگر رو به رو هستیم. صنایع دستی هم  مزیت‌های مختلفی دارد نخست اینکه هویت بخش است، دوم اینکه اثرات اجتماعی بسیار دارد که از آن میان می‌توان به درآمدزایی توزیع عادلانه ثروت و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها اشاره کرد.

مونسان اشتغال زایی را مهمترین ویژگی صنایع دستی برشمرد و افزود: برای ایجاد اشتغال به رقم بالایی نیاز است اما در بخش صنایع دستی با مبالغ کوچکتر می‌توان شغل پدید آورد. برای مثال اگر در حوزه صنایع دستی با ۵۰ میلیون تومان می‌توان اشتغالزایی کرد در حوزه‌های دیگر صنعت این میزان به ۵۰۰ میلیون یا یک میلیارد تومان می‌رسد.

معاون رئیس جمهور به ضرورت و توجه به بخش خصوصی اشاره و بیان کرد: نقش ما حمایتی و نظارتی است، می‌خواهیم آنچه قابل واگذاری به بخش خصوصی است به شماست را به خودتان بسپاریم بنابراین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دست استمداد خود را به سمت بخش خصوصی دراز می‌کند. همچنین ما با همکاری مجلس و صندوق کارآفرینی امید در تلاشیم تا تمهیدات را برای صنایع دستی در نظر بگیریم.

به گفته مونسان، یکی دیگر از ضرورت‌های اصلی در صنایع‌دستی تجاری‌سازی است و اگر سازمان میراث فرهنگی با همکاری تشکل‌ها و اتحادیه‌های صنایع دستی بتواند بازارچه‌هایی را راه اندازی کند و کیفیت را ارتقا دهد کمک درخوری به تجاری‌سازی صنایع‌دستی کرده است چرا که در این حوزه ما با یک بازار انحصاری طرف هستیم و برای ایجاد بازار سختی زیادی در پیش نداریم آنچه اهمیت دارد معرفی محصول و تبلیغات برای آن است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به اهمیت برندینگ اشاره و بیان کرد: ما باید به صنایع دستی خود هویت دهیم. چند سالی است که حراجی‌های مختلف در حوزه هنرهای تجسمی‌شکل گرفته و شاهدیم در این حراجی‌ها هم تابلوهایی با اقبال بیشتری رو به رو هستند که خالقان شان به یک برند در حوزه کاری خود تبدیل شده اند. پس ما باید در زمینه صنایع دستی هم به برند تبدیل شویم.

مونسان توجه به بسته‌بندی را یکی دیگر از ضروریات حوزه صنایع دستی دانست و گفت: ما در این حوزه باید به مقتضیات روز توجه داشته باشیم. شاید بسته‌بندی‌های امروز ما برای بازار داخلی مناسب باشد اما همچنان راهی طولانی در پیش است تا به بسته بندی مناسب به بازارهای خارجی برسیم.

معاون رئیس جمهور به روز کردن طراحی را یکی دیگر از نکات مهمی‌ دانست که هنرمندان صنایع دستی باید به آن توجه کنند و گفت: طراحی‌ها می‌تواند در گذشته نماند و به روز شود به عبارتی ما می‌توانیم تلفیقی کار کنیم، هم از طرح‌های سنتی بهره ببریم هم مطالبات مشتریان امروز را چه در رنگ و چه در حجم سازی در نظر بگیریم. امروز خارجی‌ها با تغییر رنگ در فرش ایرانی توانسته‌اند بازار ما را قبضه کنند چرا ما این نو شدن و توجه به مخاطب امروز را نادیده بگیریم.

مونسان همچنین گفت: ما با معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی هماهنگ کرده‌ایم که هتل‌ها در دکوراسیون داخلی خود از صنایع‌دستی بهره ببرند. علاوه بر این منطقه آزاد کیش هم از ما خواسته تا در تجهیز هتل‌هایی که در حال ساخت در این جزیره است به آنها کمک کنیم اما مناطق آزاد دیگر بیشتر رویکرد صنعتی دارند  و جنبه‌های گردشگری در آنها به نسبت کیش ضعیف است.

وی در پاسخ به اینکه آیا قرار نیست رایزنی مستقل برای صنایع دستی ایران در کشورهای خارجی در نظر گرفته شود، گفت: ما با وزارت امور خارجه در این زمینه تعامل برقرار کرده‌ایم این وزارتخانه توان پرداخت هزینه‌ها برای داشتن یک رایزن مستقل در زمینه صنایع دستی را ندارد اما ما باید محصولات خود را تجمیع و بازارهای هدف را مشخص کنیم و در سفارت خانه‌های خود در کشورهای دیگر از صنایع دستی به عنوان نماد هویت و فرهنگمان بهره ببریم.

مونسان در جلسه با اتحادیه‌ها و تشکل‌های مردمی‌صنایع دستی خبر داد برآنیم تا در دوره مدیریتی جدید به شرط فراهم شدن الزاماتی که از دولت خواسته ایم ۷۰ هزار شغل در بخش صنایع دستی و ۷۰ هزار شغل دیگر در بخش گردشگری ایجاد کنیم.

کد N1763385

وبگردی