آفتاب

سعودی‌ها به وهابیت هم رحم نمی‌کنند/ عربستان با اقداماتش کشورها را به ایران نزدیک می‌کند

سعودی‌ها به وهابیت هم رحم نمی‌کنند/ عربستان با اقداماتش کشورها را به ایران نزدیک می‌کند

محمد مرندی استاد دانشگاه تهران در یادداشتی که در راشاتودی منتشر شده گفت: حمله سعودی ها به یمن، مردم یمن را به ایران نزدیک کرده است و همین واقعیت در مورد سوریه و عراق نیز اتفاق افتاده است.

به گزارش ایلنا، راشا تودی در گزارشی نوشت: «سعودی‌ها که با اقداماتشان به نزدیک‌تر شدن عراق، یمن، قطر و سوریه به ایران کمک کردند  در واقع به پای خودشان شلیک کرده‌اند.»

بر اساس این گزارش به گفته محمد مرندی تحلیل‌گر سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا و استاد دانشگاه تهران «رژیم آل سعود» با اقداماتی که علیه قطر صورت داده این کشور را به ایران نزدیک کرده و خودش دچار سرگردانی شده است.

راشاتودی نوشت: عربستان بعد از اینکه رسانه‌های قطری متهم به مخابره خبر اشتباه درباره گفت‌وگو‌های تلفنی بین امیر قطر و وزیر دفاع عربستان سعودی شدند، تصمیم گرفته باب گفت‌وگو با قطر را مسدود کند. پیش‌تر دونالد ترامپ از کشورهای عربی خلیج فارس خواسته بود علیه ایران متحد شوند و تمایلش را به میانجی‌گری میان دوحه و ریاض ابراز کرده بود.

این رسانه روس نوشت: در ماه ژوئن ترامپ در راستای حمایت از عربستان و اقدام یکجانبه آنها در قطع روابط دیپلماتیک با دوحه، قطر را متهم به حمایت از تروریسم کرده بود.

محمد مرندی در یادداشتی که در راشاتودی منتشر شده است، گفته که من فکر می‌کنم مهمترین مشکل در این میان خود آل سعود و به طور خاص محمدبن‌سلمان است. او خیلی جوان است و یک میلیاردر به دنیا آمده است. اطراف او را افراد «بله قربان‌گو» گرفته‌اند. او خراب‌کاری‌های زیادی کرده و این محدود به روابط کشورش با قطر نیست. او به یمن حمله کرده و مردم یمن را به کشتن داده است و نیروی هوایی او بیش از سه سال است که بر سر مدارس و جشن‌های عروسی و بیمارستان‌ها و مردم بی‌گناه بمب می‌اندازند و همه این‌ها با حمایت آمریکا هم در دوران اوباما و هم در دوران ترامپ همراه بوده است. 

وی در این یادداشت تاکید کرده که بن سلمان توسط وهابی‌های افراط‌گرا محاصره شده است . پدرش و رژیم آل سعود قبل از پدر او افراط‌گرایی را در سوریه و عراق و در سراسر جهان بسط داده‌اند. وهابیت چیزی است که سعودی‌ها صادر کرده‌اند.

این استاد دانشگاه تهران در یادداشت خود در راشاتودی تاکید کرده آنچه جالب توجه است این است که عربستان و قطر هر دو یک ایدئولوژی را پیش می‌برند. این نشان می‌دهد مشکل تنها فرقه‌گرایی نیست. سعودی‌ها حتی علیه وهابیت هم قد علم می‌کنند. از طرفی ترامپ هم شریک قابل اعتمادی نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرده که ایران و قطر هرگز علیرغم فشارهای سعودی قطع رابطه نکردند. در واقع سعودی‌ها از شکستن روابط کشورها با ایران بازمانده‌اند. همین اتفاق با عمان نیز رخ داده است. سعودی‌ها فشار زیادی به کویت برای فاصله گرفتن از ایران اعمال می‌کنند. اما در مورد قطر با شدت بیشتری عمل کردند. آنها در مورد قطر حاکمیت سرزمینی آنها را هدف گرفتند. قطری‌ها نه تنها توسط عربستان که توسط امارات و بحرین نیز محاصره شدند و تنها راهی که برای قطر ماند، ایران بود. ایرانی‌ها نیز احساس کردند باید از قطری‌ها حمایت کنند.

این استاد دانشگاه معتقد است حمله سعودی‌ها به یمن، مردم یمن را به ایران نزدیک کرده است و همین واقعیت در مورد سوریه و عراق نیز اتفاق افتاده است. این کشورها در واقع به این دلیل به ایران نزدیک شده‌اند که شاهد افراط‌گرایی ایدئولوژی وهابیت هستند. ایدئولوژی که القاعده و داعش و بوکوحرام از آن زاییده شده است. آنها ایران را شریک قابل اعتمادتری می‌دانند در واقع سعودی‌ها با این کار به پای خودشان شلیک کرده‌اند.
کد N1763289

وبگردی