آفتاب

واکنش اردوغان به محکومیت مقام سابق ترکیه در پرونده رضا ضراب

واکنش اردوغان به محکومیت مقام سابق ترکیه در پرونده رضا ضراب

ایسنا نوشت: رجب طیب اردوغان، اتهامات مطرح شده از سوی دادستانهای آمریکا علیه وزیر اقتصاد سابق ترکیه به بهانه نقض تحریم‌ها علیه ایران را دارای انگیزه سیاسی دانست و از واشنگتن خواست تا در این اقدام خود تجدید نظر کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه تاکی کرد، پیشتر به واشنگتن اعلام کرده که کشورش در تحریم‌های آمریکا علیه ایران شرکت نخواهد کرد.

اردوغان پیش از ترک استانبول به مقصد قزاقستان به خبرنگاران گفت: این اقدامات کاملا سیاسی هستند. آمریکا باید در این تصمیم تجدید نظر کند. امیدوارم فرصتی برای گفت‌وگو درباره این مسئله در آمریکا به دست آید. به نظر میرسد که یک سری انگیزه های خاص در این مساله وجود دارد.

وی افزود: شاید شما یک کشور بزرگ باشید اما لزوما به این معنی نیست که کشور عادلی هستید. برای عادل بودن یک کشور، لازم است که نظام قضایی آن عملکردی منصفانه داشته باشد.

لازم به یادآوری است دادستانی ایالات متحده آمریکا روز گذشته  در ارتباط با پرونده رضا ضراب بازرگان ایران تبار ترکیه، علیه چند مقام دولتی سابق ترکیه از جمله ظفر چاغلایان وزیر اقتصاد سابق کیفرخواست صادر کرده و همه آنها را به عنوان متهم تحت تعقیب قضایی قرار داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه، این افراد متهم به کمک‌ پنهانی به دولت ایران برای دور زدن تحریم های تصویب شده سازمان ملل و سوء استفاده از نظام مالی بانکی آمریکا هستند.

به گزارش این رسانه، کیفرخواست این افراد در دادگاهی در منهتن نیویورک ثبت شده و در آن ظفر چاغلایان وزیر اقتصاد سابق ترکیه به دریافت دهها میلیون دلار رشوه نقدی با هدف دور زدن تحریم های ایران و پنهان کردن نقل و انتقال مالی دولت ایران از طریق سیستم مالی ایالات متحده متهم شده است.

در کیفرخواست صادر شده، علاوه بر چاغلایان، نام سلیمان اصلان رئیس سابق هالک بانک ترکیه و لونت بالکان و عبدالله هپّانی معاونان سابق این بانک نیز دیده می شود.

این افراد متهم هستند که بر خلاف قوانین بین المللی، به نفع ایران صدها میلیون دلار را از طریق شبکه بانکی آمریکا و ترکیه جا به جا کرده و میلیون ها دلار رشوه در این خصوص دریافت کرده اند.

بنا به اعلام ان.تی.وی ترکیه، کیفرخواست صادر شده در ادامه رسیدگی به پرونده رضا ضراب بازرگان ایرانی تبار ‌ترکیه ای تنظیم شده است.

رضا ضراب که سال گذشته به اتهام پولشویی و نقض تحریم های ایران در آمریکا بازداشت شد، به سوء استفاده از شبکه مالی و بانکی آمریکا برای معامله با ایران نیز متهم شده است.

در این پرونده که تعداد متهمان آن اکنون به 9 نفل رسیده، همچنین محمد هاکان آتیلا از مدیران هالک بانک ترکیه نیز تحت تعقیب قضایی قرار دارد.

5252

کد N1762657

وبگردی