آفتاب

تضمین حقوق افراد و به خطا نرفتن دستگاه‌های دولتی را برعهده آمبـودزمان‌ها است

تضمین حقوق افراد و به خطا نرفتن دستگاه‌های دولتی را برعهده آمبـودزمان‌ها است

رییس سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: آمبـودزمان‌ها به عنـوان نهادهای واسط میان جامعه مدنی و دولت، نهادهایی اصالتـاً اجرایی محسـوب می‌شوند که کار تضمین حقوق افراد و به خطا نرفتن دستگاه‌های دولتی را بر عهده دارند.

به گزارش ایلنا، ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور  که در رأس هیاتی برای شرکت در اجلاس «نقش آمبودزمان برای تقویت اقدامات هنجاری و قانونی در زمینه حقوق بشر» به بیشکک قرقیزستان سفر کرده است، در نخستین روز برگزاری این اجلاس در سخنرانی خود گفت: دایره فعالیت‌های آمبودزمانی سازمان بازرسی کل کشور به‌ ویژه در خصوص ایفای حقوق شهروندی، ذیل پنج کارکرد اساسی اطلاع‌رسانی عمومی، دریافت شکایات، بررسی‌های مبتنی بر شکایات و بررسی‌های مستقل از شکایات، ارجاع، پیگیری و پاسخگویی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات‌های متعدد در کشورمان طی سالیان پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در خصوص نقش نهاد نظارتی در عرصه برگزاری انتخابات، اظهار داشت: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از مؤلفه‌های اصلی مشارکت همگانی توأم با احساس مسئولیت مردم در اداره کشور است و افتخار نظام جمهوری اسلامی در طول سالیان گذشته ارائه تلفیقی از دین‌داری و مردم‌سالاری در قالب مدل جمهوری اسلامی است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: از آنجایی که اجرای صحیح قانون انتخابات در هر کشوری تضمین‌کننده سلامت آن انتخابات است و رعایت اصول صحیح انتخابات از سوی مجریان باعث جلب اعتماد عمومی، افزایش مشارکت و ارتقای سرمایه اجتماعی می‌شود. در جمهوری اسلامی ایران اجرا و نظارت بر برخی از مواد قانون انتخابات از جمله مواد ٥٩ و ٦٨ در خصوص فعالیت‌های انتخاباتی مربوط به مجلس شورای اسلامی و فعالیت‌های انتخاباتی مربوط به ریاست‌جمهوری در خصوص ممنوعیت استفاده از اموال، امکانات و وسایل دولتی و نهادهای عمومی و همچنین رعایت زمان‌بندی‌های لازم در انجام تبلیغات انتخاباتی برعهده قوه قضاییه گذاشته شده است.

سراج اضافه کرد: از سوی دیگر طبق اصل ١٧٤ قانون اساسی، سازمان بازرسی کل کشور که از سوی قوه قضاییه، مسئولیت نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین را برعهده دارد، نظارت بر روی فعالیت‌های انتخاباتی از جمله فعالیـت‌های احزاب، گروه‌های سیاسی و افراد در زمان انتخابات که ممکن است روند صحیح انتخابات را خدشه‌دار کند، عهده‌دار است. 

وی تاکید کرد: بر این اساس، آمبودزمان جمهوری اسلامی ایران به کمک تمامی ابزارهای خود از ابزارهای الکترونیکی در فضای مجازی گرفته تا روش‌های سنتی ملاقات حضوری، آماده دریافت گزارش‌ها و شکایات مردمی در این زمینه است و خود نیز در برخی موارد رأساً اقدام به انجام نظارت می‌کند. این آمادگی‌ها در ایام انتخاباتـی به صورت ٢٤ ساعتـه در می‌آید. به علاوه در قانون جدیدی که مراحل نهایی بررسی و تصویب خود را می‌گذراند، رییس آمبودزمان ایران به عنوان نهاد حمایت‌کننده از حقوق مردم، به عنوان یکی از اعضای هیأت عالی نظارت بر انتخابات تعیین خواهد شد که گامی مهم در تضمین سلامت دموکراسی در ایران محسوب می‌شود. این پدیده به عنوان یکی از تحولات اصلی در کارکردهای آمبودزمان ایران تلقی می‌شود و علاوه بر ساز وکارهای قانونی و نظارتی پیشین که در کشور وجود داشت، مردم با اعتماد به آمبودزمان خویش می‌توانند از نظارت بر فعالیت‌های انتخاباتی افراد، گروه‌ها و احزاب در ایام برگزاری انتخابات اطمینان حاصل نمایند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور یادآور شد: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از مؤلفه‌های اصلی مشارکت همگانی توأم با احساس مسئولیت مردم در اداره کشور است و افتخار نظام جمهوری اسلامی در طول سالیان گذشته ارائه تلفیقی از دین‌داری و مردم‌سالاری در قالب مدل جمهوری اسلامی است. مردم ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ١٣٥٧ به‌طور متوسط هر سال یک بار در انتخابات شرکت کرده‌اند که آخرین مورد آن به بهار سال جاری و انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا مربوط می‌شود که ضمن آن بیش از ٧٢ درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده‌اند.

سراج افزود: آنچه از حضور گسترده مردم در انتخابات و مشارکت سیاسی آنها بر می‌آید در وهله اول حکایت از علاقمندی آنها به سرنوشت سیاسی کشور دارد که فارغ از هر نوع فشار و اجبار دولتی، آنها را ساعت‌ها در صفوف طولانی رأی‌دهی به مشارکتی فعال وا می‌دارد و دوم، اطمینان آنها از صحت روند و نتایج انتخابات و دقت‌های نظارتی در تمام مراحل پیش، حین و بعد از رأی‌گیری‌هاست که طی قریب چهل سال از حیات نظام اسلامی در شرایط صلح و جنگ، تحریم و غیرتحریم و انبساط و انقباض اقتصادی، اطمینان‌بخش مردم از حسن جریان امور انتخاباتی و ارتقادهنده سرمایه اجتماعی ایرانی بوده است.

این اجلاس با حضور آمبودزمان‌های منطقه اورآسیا و کشورهای قرقیزستان، روسیه، ایران، ترکیه، پاکستان، مولداوی، لاتویا، لتونی، اتریش، مغولستان، تاجیکستان، ارمنستان، قزاقستان، ازبکستان، نمایندگان سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، دبیرکل موسسه آمبودزمان بین‌المللی (IOI) از ١٥ تا ١٧ شهریور در قرقیزستان در حال برگزاری است.

کد N1762414

وبگردی