آفتاب

آمانو: برجام توافقی برجسته برای جامعه بین‌المللی است

آمانو: برجام توافقی برجسته برای جامعه بین‌المللی است

ایرنا نوشت: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، برجام را توافق نامه ای برجسته برای جامعه بین المللی خواند و تاکید کرد که بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام نظارت دارد و آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش تارنمای رسمی آژانس بین المللی انرژی اتمی، آمانو در میزگرد حاکمیت هسته ای در مقیاس جهانی «اجلاس راهبردی بلد» در اسلوونی افزود: دو سال پیش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نقش مهمی در حصول توافق بین المللی برجسته‌ای درخصوص برنامه هسته‌ای ایران به نام «برنامه جامعه اقدام مشترک» (برجام) ایفا کرد.

وی افزود: آژانس در حال حاضر بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام نظارت دارد و آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و به عنوان چشم و گوش جامعه بین‌الملل عمل می کند.

آمانو یادآور شد: برجام یک دستاورد روشن برای راستی‌آزمایی هسته‌ای ایران است. ایران در معرض قوی‌ترین نظام راستی‌آزمایی هسته‌ای قرار دارد. بازرسان آژانس به طور 24 ساعته در طول هفته در این خصوص فعال هستند. با استفاده از دوربین‌هایی که به طور دائم مستقر هستند و از مسیر دیگر تجهیزات، بر تأسیسات هسته‌ای ایران نظارت می کنیم.

وی با بیان اینکه ایران بسیاری از محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای اش را پذیرفت، تاکید کرد: آژانس دسترسی خود به مراکز هسته ای و اطلاعات را افزایش داده است.

وی ادامه داد: پرونده ایران نشان می دهد که حتی موضوعات پیچیده و چالش برانگیز در صورتیکه تمامی طرفین، به گفت و گو - نه خود گفت و گو بلکه گفت و گو با هدف رسیدن به نتیجه - متعهد باشند، به طور مؤثری قابل حل است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: آژانس با پایبندی به دستورالعمل فنی خود و نه منحرف شدن به سوی سیاست، توانست سهم حیاتی را ایفا کند و اعتماد تمامی طرفین را محقق سازد.

52311

کد N1762361

وبگردی