آفتاب

گازهای مشعل فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی جمع‎آوری و بازیابی می‎شود

گازهای مشعل فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی جمع‎آوری و بازیابی می‎شود

قرارداد پروژه بازیافت و مصرف گاز مشعل پالایشگاه دوم پارس جنوبی (فازهای ٢ و ٣)، با رویکرد صیانت از محیط زیست بین شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از شرکت SOFREGAZ فرانسه و شرکت صنعت سازه ثمین امضا شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از شانا، قرارداد پروژه بازیافت و مصرف گاز مشعل پالایشگاه دوم پارس جنوبی بین مجری طرح توسعه پایدار پارس جنوبی به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران، مدیرعامل شرکت SOFREGAZ فرانسه و  مدیرعامل شرکت صنعت سازه ثمین امضا شد.

راهبرد بازیافت و مصرف گاز فلر (FGRU) به عنوان موثرترین فناوری و روشی پیشرفته در دنیا برای جمع‎آوری گازهای مشعل پالایشگاه‎ها و تاسیسات مشابه صنعتی کاربرد دارد. شرکت ملی نفت ایران به همین منظور، پس از اندازه‎گیری و شناخت وضع موجود و بر اساس اهداف تعریف شده مبنی بر رفع آلایندگی‎ها و بازیافت و مصرف گازهای مشعل، برای انتخاب پیمانکار برای اجرایی کردن این راهبرد، مناقصه‎ای با حضور شرکت‎های داخلی و خارجی فعال در پروژه‎های بازیافت گاز مشعل برگزار کرد که سرانجام کنسرسیومی متشکل از شرکت فرانسوی SOFREGAZ فرانسه و شرکت ایرانی صنعت سازه ثمین با قیمت تقریبی ۴۲ میلیون یورو برنده و برای اجرای این پروژه انتخاب شدند.

از اهم دستاوردهای این قرارداد می‎توان به جلوگیری از هدررفت ثروت ملی با بازیافت روزانه حدود نیم میلیون متر مکعب گاز مشعل، جلوگیری از انتشار مقادیر زیادی گاز دی‎اکسیدکربن، قابلیت تعمیم و استفاده از تجارب و فناوری این پروژه در دیگر فازهای پارس جنوبی، قابلیت جمع‎آوری و تزریق گاز مشعل به مخازن نفت و گاز برای افزایش برداشت و حفاظت از محیط زیست و بهبود نسبی کیفیت هوا به منظور پیشگیری و تامین شرایط سلامت مردم و کارکنان شاغل در منطقه اشاره کرد.

 

کد N1762312

وبگردی